Školská reforma na spadnutie. Doslova.

Nad štartovacou líniou visel impozantný transparent. „Štartuje veľká školská reforma“ znel 17.2. titulok na Markíze.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

A keďže sa vo zverejnenom akčnom pláne reformy pre tento rok hlási o slovo aj šport, použijem príklad z tejto oblasti - zodvihnutí v blokoch v štartovacej pozícii sme napäto očakávali výstrel. No pištoľ sa zasekla, športovci zostali v strnulej pozícii. A napriek desivému tichu nás minister Plavčan presviedča, že výstrel zaznel.

Zásadná reforma nemôže začať neistotou. Ale to je jediné, čo nám ministerstvo ponúka. Pozrime sa na jednotlivé vybrané body akčného plánu. Prvá úloha sa javí byť ako kľúčová – zmena financovania. No keď si prečítame podobu plánovaných zmien, tak zistíme, že ide o čistú kozmetiku. O preorávanie existujúceho systému financovania. Pritom vieme, že dnes je nefunkčný, principiálne diskriminačný a netransparentný. Ministerstvo zjavne nerozmýšľa nad systémovou alternatívou a do konca marca si len urobí jednu ďalšiu „kvačku“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úloha „Vypracovať vzdelávacie programy pre predprimárne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením“ sa tu javí ako nová úloha, ktorej príbeh však napovedá mnohé o schopnostiach ministerstva a jeho priamo riadených organizácií. Nový štátny vzdelávací program pre materské školy bol schválený 6.7.2016. Jeho tvorba a schvaľovanie trvala takmer 4 roky, pričom od začiatku jeho tvorby od ministra Čaploviča, cez ministrov Pellegriniho, Draxlera až po Plavčana iniciovali všetci vtedajší a súčasní riaditelia ŠPÚ potrebu tvorby nového programu pre predprimárne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením vo väzbe na nový štátny vzdelávací program. Naoko triviálna operatívna úloha, ktorá sa nezrealizovala dodnes, aj keď ministerstvo o jej akútnosti vie minimálne od septembra, kedy materským školám pracujúcim s uvedenými deťmi chýba tento elementárny podklad pre ich činnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Z akčného plánu ďalej až prekypuje rezortizmus – úlohami 6 až 7, týkajúcich sa práce s údajmi z testovaní, si na tento rok prihrial polievočku NÚCEM. Pričom stručný opis toho, čo všetko nám prináša testovanie PISA je nepravdou a dnes jasne vyvráteným mýtom.

Pilotným celoplošným testovaním pohybových predpokladov sa prihlásila o slovo sekcia štátnej starostlivosti o šport.

ŠŠI sa hlási o slovo pri otázke posilnenia rozvoja sebahodnotenia škôl. Celkom úsmevné predstaviť si situáciu, že inštitúcia silnej vonkajšej kontroly chce vyhodnocovať sebahodnotiace procesy na školách. Ako keby pubertiačke matka kontrolovala jej denníček na základe svojich kritérií pre tvorbu a kontrolu denníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Akčný plán taktiež hovorí o tvorbe dvoch pracovných skupín (jednej pre tvorbu etického kódexu učiteľa, druhej pre zavádzanie slovného hodnotenia). Samozrejme okrem toho kopec už známych a dávno tematizovaných predsavzatí, prísľubov, úloh, parciálnych projektov.

Akčný plán je prosto úplne v súlade so súčasnými trendmi písania postmodernej literatúry – dejová diskontinuita, flashbacky, cestovanie v čase tam a späť, významná rola náhody v priebehu deja. Problém je však v tom, že v prípade akčného plánu nejde o beletriu, ktorá má čitateľovi poskytnúť radosť z chaotickosti existencie.

A to ešte nehovorím o tom, čo sľuboval titulok na Markíze – že akčným plánom štartuje školská reforma. Tá bombastická reforma hlásaná národným programom „Učiace sa Slovensko“. Kto by očakával, že akčný plán predstavuje rozpis konkrétnych krokov národného programu pre rok 2017, zostal by v nemom úžase. Videl by totiž len nesúrodý úradnícky dokument otrocky zhotovený úradníkmi zahltenými ich každodennosťou, ktorí o ďalekosiahlych utopických víziách Učiaceho sa Slovenska nemajú ani potuchy. A možno sa tým aj demonštruje tá hlboká priepasť medzi ministerstvom a odborníkmi z Učiaceho sa Slovenska, ktorí dodnes rojčia o tom, že ovplyvňujú školskú politiku.

SkryťVypnúť reklamu

Takže teraz už vieme, že v roku 2017 nemusíme rátať so žiadnou reformou. Možno si vydýchnuť, opustiť štartovacie bloky, trochu sa vyklusať a uvoľniť. A čo sa bude diať na budúci rok? „Ďakujem veľmi pekne za Vaše otázky“.

Ondrej Kaščák

Ondrej Kaščák

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som profesorom pedagogiky na Trnavskej univerzite v Trnave a Univerzite Karlovej v Prahe.Viac o mojej práci:https://trunipdf.academia.edu/OndrejKascak Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoVzdelávanieVedaPolitikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

275 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
SkryťZatvoriť reklamu