Náslie na ženách má svoje korene aj v zlej teológii

„Žena nech prijíma poučenie v tichosti so všetkou podriadenosťou. Týmto biblickým textom (1Tim 2,11) dodnes mnohí veriaci muži ospravedlňujú svoju snahu udržať si dominantné postavenie vo vzťahu k ženám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Áno, žiaľ často aj za cenu použitia násilia.

Pohľad na biblické texty však presvedčivo ukazuje, že popri textoch, ktoré potvrdzujú rodové stereotypy, sa stretávame aj s biblickými textami, ktoré jednoznačne svojim obsahom pôsobia ako kontra-kultúrne texty.

Sú výrazným svedectvom o tom, že za biblickými textami v mnohých prípadoch stojí presvedčenie o rovnosti muža a ženy. Presvedčenie o tom, že rozdielnosť muža a ženy nesmie byť zdrojom rozdelenia ľudského spoločenstva a nástrojom na nespravodlivé zaobchádzanie.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ranom stredoveku sa teológia stala doménou mužov a radikálne kontra-kultúrne postoje ranej kresťanskej cirkvi boli zatlačené do úzadia. Postavenie ženy ako poriadenej bytosti do učenia cirkvi zakotvil Tomáš Akvinský, ktorý argumentuje tzv. prirodzeným zákonom a od neho odvodzuje podriadené postavenie ženy ako súčasť Božieho stvoriteľského poriadku a teda ako Božiu vôľu. Vplyv tohto učenia, hoci v umiernenej podobe v rímsko-katolíckej cirkvi trvá dodnes.

Kresťanská cirkev však má aj teológov, ktorí poukazovali a poukazujú na kontra-kultúrnu povahu biblických textov. Pokiaľ ide otázku rodu, tak medzi takých teológov patrí napr. Makrína (330-379), ktorá pôsobila v škole tzv. kapadóckych otcov, sv. Klára (1193-1253), ktorá bola súputníčkou Františka z Asii či Hildegarda z Bingenu (1098-1179). Novoveká teológia už pozná množstvo žien, ktoré svojím špecifickým dôrazom obohacujú a transformujú teológiu a jej pohľad na otázky rodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Možno teda povedať, že tieto dôrazy nie sú akousi módnou vlnou. Sú návratom k pôvodnému kontra-kultúrnemu posolstvu biblických textov. Aj keď je potrebné pripustiť, že sekulárne pohyby mimo cirkvi výrazne prispeli k presadeniu sa týchto dôrazov aj v teológii.

Ondrej Prostrendík
teológ a publicista
člen predsedníctva Progresívneho Slovenska

Ondrej Prostredník

Ondrej Prostredník

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Som spoločensky angažovaný teológ. Pracujem s ľuďmi v akademickej obci, v občianskej spoločnosti a v cirkevnom prostredí. Naučil som sa počúvať ľudí z rôznych strán názorového spektra. Svoje vedomosti a skúsenosti chcem pretaviť do politických riešení na ochranu dôstojnosti a slobody ľudí v európskej spoločnosti.https://www.facebook.com/prostrednik Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

3 články
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

1 článok
Skryť Zatvoriť reklamu