Náslie na ženách má svoje korene aj v zlej teológii

„Žena nech prijíma poučenie v tichosti so všetkou podriadenosťou. Týmto biblickým textom (1Tim 2,11) dodnes mnohí veriaci muži ospravedlňujú svoju snahu udržať si dominantné postavenie vo vzťahu k ženám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Áno, žiaľ často aj za cenu použitia násilia.

Pohľad na biblické texty však presvedčivo ukazuje, že popri textoch, ktoré potvrdzujú rodové stereotypy, sa stretávame aj s biblickými textami, ktoré jednoznačne svojim obsahom pôsobia ako kontra-kultúrne texty.

Sú výrazným svedectvom o tom, že za biblickými textami v mnohých prípadoch stojí presvedčenie o rovnosti muža a ženy. Presvedčenie o tom, že rozdielnosť muža a ženy nesmie byť zdrojom rozdelenia ľudského spoločenstva a nástrojom na nespravodlivé zaobchádzanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ranom stredoveku sa teológia stala doménou mužov a radikálne kontra-kultúrne postoje ranej kresťanskej cirkvi boli zatlačené do úzadia. Postavenie ženy ako poriadenej bytosti do učenia cirkvi zakotvil Tomáš Akvinský, ktorý argumentuje tzv. prirodzeným zákonom a od neho odvodzuje podriadené postavenie ženy ako súčasť Božieho stvoriteľského poriadku a teda ako Božiu vôľu. Vplyv tohto učenia, hoci v umiernenej podobe v rímsko-katolíckej cirkvi trvá dodnes.

Kresťanská cirkev však má aj teológov, ktorí poukazovali a poukazujú na kontra-kultúrnu povahu biblických textov. Pokiaľ ide otázku rodu, tak medzi takých teológov patrí napr. Makrína (330-379), ktorá pôsobila v škole tzv. kapadóckych otcov, sv. Klára (1193-1253), ktorá bola súputníčkou Františka z Asii či Hildegarda z Bingenu (1098-1179). Novoveká teológia už pozná množstvo žien, ktoré svojím špecifickým dôrazom obohacujú a transformujú teológiu a jej pohľad na otázky rodu.

SkryťVypnúť reklamu

Možno teda povedať, že tieto dôrazy nie sú akousi módnou vlnou. Sú návratom k pôvodnému kontra-kultúrnemu posolstvu biblických textov. Aj keď je potrebné pripustiť, že sekulárne pohyby mimo cirkvi výrazne prispeli k presadeniu sa týchto dôrazov aj v teológii.

Ondrej Prostrendík
teológ a publicista
člen predsedníctva Progresívneho Slovenska

Ondrej Prostredník

Ondrej Prostredník

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  94
  •  | 
  • Páči sa:  759x

Som spoločensky angažovaný teológ. Pracujem s ľuďmi v akademickej obci, v občianskej spoločnosti a v cirkevnom prostredí. Naučil som sa počúvať ľudí z rôznych strán názorového spektra. Svoje vedomosti a skúsenosti chcem pretaviť do politických riešení na ochranu dôstojnosti a slobody ľudí v európskej spoločnosti.https://www.facebook.com/prostrednik Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu