Slováci (I. časť)

Trefné Slovné spojenie „Typickí Slováci“ sa stalo zaužívanou frázou uplatniteľnou v mnohých situáciach. V tomto seriáli sa pokúsim skompletizovať pravidlá, ktorými by sa mali správni Slováci riadiť pri rôznych príležitostiach. I. časť: Rodinka Slovákov v reštaurácii

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Slovenská nátura môže byť zdrojom rôznych komických situácií. Isté povahové vlastnosti dokážu bezpečne identifikovať Slováka medzi zástupcami iných národov. Trefné Slovné spojenie „Typickí Slováci“ sa stalo zaužívanou frázou uplatniteľnou pri mnohých príležitostiach. Využívajú ju najmä samotní Slováci, ktorí si zo seba radi uťahujú.
Ideálnym príkladom sú prímorské dovolenky, reštaurácie ale aj rôzne spoločenské akcie, kde sa správni Slováci istotne nezaprú.
Možno už pri tomto úvode ste sa dovtípili na čo narážam a vybavili sa vám podobné situácie, ktorých ste boli sami svedkami. Modernejší ľud pri pohľade na takéto reprezentatívne vzorky zakrúti hlavou, prevráti oči a najradšej by utajil svoj pôvod. Iní sa zas len dobre zabavia.

V tomto seriáli sa pokúsim skompletizovať pravidlá, ktorými by sa mali správni Slováci riadiť pri rôznych príležitostiach. Upozorňujem tých výbušnejších, že sa nesnažím nikoho uraziť. Ide len o satiru inšpirovanú tým, čo som v živote videl. Berte to prosím s humorom.

I. časť: Rodinka Slovákov v reštaurácii

V prípade reštauračného stravovania sa riaďte nasledovnými pravidlami:

1/ Do reštaurácie sa chodí len ak je na to skutočne dobrý dôvod.
2/ Vyberáme si zásadne z kategórie bezmäsitých jedál, mäso je drahé.
3/ Ak je možné objednať polovičnú porciu, objednáme si ju.
4/ Vhodnou alternatívou je tiež jedna celá porcia a k nej dva, prípadne viac tanierov.
5/ Nápoje si k jedlu neobjednávame. Prinesieme si ich so sebou, napijeme sa na WC, alebo počkáme a napijeme sa až doma.
6/ Ak sú na stole korenia alebo oleje, použijeme všetky, bez ohľadu na chuť. Sú zdarma a bola by škoda nepoužiť ich.
7/ Ak sú na stole obrúsky, málu kôpku z nich si odložíme do kabelky hneď po príchode, aby sme na to potom nezabudli.
8/ Pri objednávke zabavíme čašníka niekoľkými otázkami typu „Aj tu varíte?“ alebo „Čo sú to tie morské potvory?“.
9/ Keď už bude čašník dostatočne nervózny, objednáme si vyprážaný syr bez tatarky, alebo Margheritu a štyri taniere.
10/ Po vykonaní objednávky ho nezabudneme podpichnúť vetami typu „Dúfame, že to nebude trvať dlho“ alebo „A nech je to dobre prepečené“ aby pochopil, že sme prišli za kvalitou.
11/ Pri podávaní jedla ďalej gradujeme. Príklad: „Nie je toho nejako málo?“
12/ Pred konzumáciou ešte vykonáme niekoľko nasledovných úkonov:
- odfotíme sa
- odfotíme jedlo
- prehrabeme sa v jedle
- okomentujeme jedlo
13/ Jedlo konzumujeme pomaly, aby sme si návštevu skutočnej reštaurácie patrične užili.
14/ Ak vám zazvoní telefón, recipientovi dajte dostatočne zvučne a hrdo najavo, že sa práve nachádzate v reštaurácii. Ak vám nikto nevolá, zavolajte niekomu vy.
15/ Za žiadnych okolností nenecháme na tanieri zvyšky jedla. Čo si zaplatíme, to si aj zjeme.
pozn. 1: v prípade akútnej bolesti žalúdka v jedení ustaneme, dojeme keď sa bolesť zmierni
pozn. 2: ak bolesť neustupuje, jedlo dáme dojesť inému členovi rodiny
pozn. 3: v prípade, že žalúdok bolí celú rodinu, necháme si jedlo zabaliť
16/ Po jedle musí každý člen rodiny povinne navštíviť WC. Toaletný papier zo záchoda odnesie posledný.
17/ Dezert a kávu si môžete dať aj doma
18/ Účet si nepýtame. Počkáme až nám ho prinesú sami (pritom dúfame, že zabudnú).
19/ S účtom narábame nasledovne:
- Nad sumou sa najprv pohorší hlava rodiny a nechá účet kolovať.
- Keď bude so sumou každý oboznámení, začnú spoločne hľadať chybu.
- Následne hlava rodiny zavolá čašníka a spýta sa ho prečo sa isté položky nachádzajú na ich účte.
- Keď vás čašník ubezpečí, že ste to všetko naozaj skonzumovali, nebudete ďalej klásť odpor. Prípadne s úsmevom dodajte „Nejakú zľavu nedostaneme?“.
- Danú sumu sa budete snažiť vyzbierať od jednotlivých členov rodiny.
- Použite čo najdrobnejšie peniaze. Vy sa ich zbavíte a oni budú určite radi.
- Ak nemáte úplne presne, je to vaša chyba, a budete preto pravdepodobne nútení ponechať isté prepitné.
- Keď čašníkovi odovzdáte bankovku, v žiadnom prípade sumu nezaokrúhľujte. Tvárte sa, že ho nevidíte. Stále je šanca, že vám od zúfalstva vydá hneď presne, ale pravdepodobne sa bude snažiť využiť čašnícky trik, a to hrabať sa v peňaženke tak dlho, kým sumu nezaokrúhlite alebo povie, že nemá také drobné aby vám vydal presne a že ich bude musieť ísť zohnať. V tejto chvíli je Slovák vystavený psychickému nátlaku. Tí menej ortodoxní neodolajú a sumu zaokrúhlia na najnižšiu možnú sumu. Tí ortodoxní naopak zotrvajú a povedia čašníkovi nech sa netrápi, že oni majú čas a v kľude vyčkajú kým si drobné zoženie.
- Keď vám čašník vydá, nezabudnite sumu skontrolovať ešte pred ním, aby ste prípadné chyby mohli ihneď reklamovať.
20/ V záverečnej fáze opustite reštauráciu s dostatočným nadhľadom a hrdosťou, pretože dnes sa varilo pre vás.

Druhá časť seriálu s názvom „Slováci na dovolenke“ sa pripravuje.

Roman Ornst

Roman Ornst

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje vedomie trpí vigilitou, luciditou, idiognóziou a svedomím. Zoznam autorových rubrík:  PostrehyNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu