O nezávislosti a nestrannosti súdov pojednáva aj Ústava Slovenskej republiky ako základný právny dokument štátu. Konkrétne v Čl. 141:
(1) V Slovenskej republike vykonávajú súdnictvo nezávislé a nestranné súdy.
(2) Súdnictvo sa vykonáva na všetkých stupňoch oddelene od iných štátnych orgánov.
Minulý týždeň som sa (vďaka kampani Aliancie Fair-play a denníku SME) dozvedel, že člen Súdnej rady SR je štátnym tajomníkom Ministerstva spravodlivosti SR. Súdna rada je podľa ústavy (po Ústavnom súde SR) druhým najdôležitejším orgánom v rámci slovenského súdnictva. Je teda vysokým orgánom súdnej moci.
Ministerstvo spravodlivosti je súčasťou Vlády SR. Na ministerstve spravodlivosti je hlavným nositeľom tejto moci minister spravodlivosti, ktorého vo vybraných oblastiach a v čase jeho neprítomnosti zastupuje štátny tajomník. V takom prípade disponuje kompetenciami a právomocami ministra Vlády SR, ktorá je podľa ústavy vrcholným orgánom výkonnej moci v štáte. Áno, štátny tajomník ktoréhokoľvek ministerstva je zastupujúcim členom vlády.
Ako je teda možné, že jeden človek je naraz predstaviteľom výkonnej aj súdnej moci?