Za modrovlády p. Slafkovského sa občianska spoločnosť zmenila na frašku, mestské médiá na hlasnú trúbu jediného správneho názoru, mestský úrad na finančné oddelenie rôznych nenažratých športových klubov a zviditeľňujeme sa akurát tak odstraňovaním sôch z verejných priestranstiev a zdvojovaním pietnych akcií – od umiestňovania pamätných tabúľ po oslavy oslobodenia mesta.
Do ticha rozdávania dotácií tým správnym ľuďom a na tie správne projekty, zvyšovania úverového zaťaženia vo volebnom roku (niečo je predsa potrebné ľuďom na jeseň 2014 ukázať) ... zaznieva ohlušujúca mantra„Mesto je zadlžené!!!“
Pod vedením Alexandra Slafkovského, duchovného otca petície „Nie predraženým smetiam“, sa zvýšili poplatky za odpady pre trojčlennú rodinu z 50,37 € v roku 2010 na 67,67 € v roku 2014, miera triedenia komunálnych odpadov stagnuje okolo 25 % nakoľko sa upustilo od systematickej práce s verejnosťou a obcami v zberovej oblasti VPS Liptovský Mikuláš, ako aj od výrazného posilňovania logistiky odpadového hospodárstva a jeho zamerania na jednoznačný cieľ - „znečisťovateľ platí“ (zavádzanie množstvových zberov a pod.).
V roku 2013 zo 14 714 t odpadu (462 kg/obyv.) bolo až 74,4 % (343 kg /obyv.) uloženého na skládku a 23,3 % (117 kg/obyv.) odovzdaného na recykláciu, čo je v rozpore s hierarchiou odpadového hospodárstva SR.
Mesto úspešne ohlupuje obyvateľov mesta, už niekoľko rokov, ďalšou mantrou „najlepšie separujúceho mesta na Slovensku“ a ignoruje realitu – mnohé iné mestá, nás v čase našich vlastných sladkých driemot, už dávno v logistike a výsledkoch triedeného zberu predbehli.
Mimochodom, SR musí do roku 2020, v zmysle príslušnej legislatívy EÚ, zhodnocovať min. 50 % komunálnych odpadov a 70 % stavebných a demolačných odpadov.
Mojou osobou predložený návrh moderného VZN o odpadoch bol Komisiou životného prostredia a zdravia pri MsZ prevalcovaný z dôvodu jeho „nadčasovosti“, na zavedenie množstvových zberov chýba odvaha ... a dovolím si tvrdiť, že na akúkoľvek zmenu, nielen v chápaní ochrany a tvorby životného prostredia, nie sú pripravení predovšetkým úradníci mesta a väčšina poslancov MsZ. Tým prvým vyhovujú „vychodené chodníčky“ a značná časť poslancov je vo svojich funkciách už tak dlho, že si ani nepamätajú za koho a prečo sú vo verejnej službe.
Občan Liptovského Mikuláša si možno ani neuvedomuje, že po nakreslení sociálnej siete vzťahov v meste, dospeje k zisteniu, že nielen verejnú a štátnu správu tu ovláda niekoľko desiatok rodín – konglomerát úradníkov, poslancov a funkcionárov v rôznych kľúčových firmách a ich správnych radách. Dokonalá gubernia niekde na okraji Sibíri.
Ale vráťme sa ku budúcnosti nakladania s odpadmi v Liptovskom Mikuláši.
Ide o príklad toho, ako sa verejná politika odohráva poza chrbát verejnosti – laickej i odbornej. Iba informačné „priesaky“ o fantazmagóriách typu plazmový reaktor, o tajných rokovaniach s PS Veterná Poruba ... nám umožňujú aspoň zhruba vyskladať puzzle, ktoré naznačuje, že radnica sa topí v dôsledkoch vlastného rozhodnutia spred niekoľkých rokov.
Riešenia nie sú riešeniami, ale výstrelmi to tmy, ktoré má zaplatiť – priamo či nepriamo – občan tohto mesta.
„Darujeme“ obci Veterná Poruba 956 ha pozemkov mesta (Mikuláš – mesačník pre občanov mesta Liptovský Mikuláš, 5 /2014, str. 6, Otáznik nad skládkou čaká odpoveď)?
Budeme komunálny odpad voziť za Martin, Spišskú Novú Ves ... (Správa o stave odpadového hospodárstva v pôsobnosti mesta Liptovský Mikuláš za rok 2013, Informácie o stave prípravy zabezpečenie spôsobu likvidácie odpadu v roku 2014) čo prinesie zvýšenie nákladov odpadového hospodárstva mesta o min. 200 000 eur ročne ( o aké zvýšenie pôjde na osobu za rok v poplatku za odpady v roku 2015)?
Alebo problém necháme vyhniť, prehráme komunálne voľby a nech to rieši budúci primátor?
Veľa otázok a žiadne odpovede.
A to len z jedného dôvodu: V tomto meste žije veľa daňových poplatníkov a málo občanov.
P.S: MsZ v Liptovskom Mikuláši schválilo Program odpadového hospodárstva na roky 2011 - 2015 (v máji 2014). V POH je možné vidieť, akým spôsobom boli plnené referenčné ukazovatele v predchádzajúcom období, ako aj to, akým spôsobom v POH mesto ignorovalo prínos akýchkoľvek iných organizácií na zmenách odpadového hospodárstva v meste.