Článok „Liptovský Hrádok – cyklotrasa namiesto stromov“
Rozvíjať ekologické formy dopravy je určite dôležité, ale vyrúbať kvôli budovaniu cyklotrasy 23 zdravých stromov s krajinotvornou a ekologickou funkciou je nelogické, neprofesionálne a zbytočné. Spoločenská hodnota drevín navrhnutých na výrub bola vyčíslená na 40 712,02 €.
Podľa negatívnych reakcií a komentárov veľkého počtu obyvateľov mesta je zrejmé, že projekt, ktorý v najbližších týždňoch plánuje realizovať Mesto Liptovský Hrádok "Cyklotrasa Liptovský Hrádok - II. etapa", nemá jednoznačnú podporu verejnosti a je veľmi otázne ako boli obyvatelia mesta zapojení do jej plánovania.
Preto sa skupina aktivistov z Liptovského Hrádku a Liptovského Mikuláša rozhodla verejnosti predložiť alternatívny návrh cyklotrasy, v rámci ktorého je možné zachovať stromoradie určené na výrub. Tento návrh plánujeme predložiť aj vedeniu mesta. Zároveň mu ponúkame pomoc a spoluprácu odborníkov pri zapracovaní potrebných zmien do projektovej dokumentácie. Veríme, že spoločným úsilím sa nám podarí zachrániť hrádocké lipy a ďalšie stromy, a zároveň vybudovať kvalitnú infraštruktúru pre nemotorovú dopravu v meste Liptovský Hrádok.
Občiansky návrh cyklotrasy v Liptovskom Hrádku
Autori: Ing. arch. Peter Hradecký, Ing. Jana Šebová (kvetena – živé záhrady), Ing. Monika Lachmannová, Mgr. Michaela Kubíková (Národný Trust n. o.), Ing. Ondrej Makara, Bc. Peter Laboš, Mgr. Rudolf Pado (OZ TATRY), Roman Běhal (OZ LIPA – Liptovskí aktivisti)

Technický výkres alternatívneho trasovania cyklistickej trasy

Presunutý južný pruh cyklotrasy za lipové stromoradie

Presunutý južný pruh cyklotrasy za lipové stromoradie, ktoré je doplnené o nové stromy

Presunutý južný pruh cyklotrasy za lipové stromoradie

Severný pruh cyklotrasy je pri podchode vedený pozdĺž cesty pre minimalizovanie stretu s chodcami. Južný pruh cyklotrasy je oddelený od cesty zeleným pásom s pokračujúcim lipovým stromoradím

Severný pruh cyklotrasy je pri podchode vedený pozdĺž cesty pre minimalizovanie stretu s chodcami. Južný pruh cyklotrasy pri garážach je v stredovej časti bez zeleného pásu z priestorových dôvodov

Južný pruh cyklotrasy v západnej časti pokračuje tesne pozdĺž cesty, od západnej strany pokračuje stromoradie medzi cyklotrasou a garážami
Alternatívny návrh cyklotrasy má za cieľ prioritne zachovať stromoradie líp na ul. Cesta pri železnici. Druhotne sa venuje aj problematickému úseku v okolí podchodu, kde je plánovaná cyklotrasa v kolízii s chodcami v najfrekventovanejšom mieste lokality.
Vo východnej časti riešeného úseku je dostatok priestoru na presunutie južného pruhu cyklotrasy od cesty smerom ku garážam tak, aby bol zachovaný zelený pás s jestvujúcimi vzrastlými stromami. Zelený pás je dobré zachovať so šírkou pásu 2,75 m pre minimalizovanie poškodenia stromov pri výstavbe a zároveň pred garážami zachovať prejazd v minimálnej šírke 6,0 m, cyklotrasa vedúca medzi zeleným pásom a garážami má zachovanú šírku 1,25 m. Aj pri daných limitoch je možné predĺžiť zelený pás s výsadbou nových stromov takmer o 100 metrov. Z priestorových dôvodov je zelený pás v strednej časti prerušený, navrhované stromoradie pokračuje až v západnej časti cyklotrasy.
V severnom pruhu cyklotrasy je vhodné viesť cyklistickú trasu tak, aby sa minimalizoval stret nielen s autami ale najmä s chodcami. V strednej časti pri bytovke - v bývalom jabloňovom sade - je trasa v alternatívnom návrhu presunutá medzi parkovacie plochy a chodník. Plynule prechádza po južnej strane podchodu a Zanzibaru a ďalej ku Medic centru.
DOPLNENÉ DŇA 21.09.2020
Je dokonané ...