Navrhnutá zmena VZN o podmienkach držania psov na území mesta Liptovský Mikuláš, ktorá veľkodušne ponúka majiteľom psov za ich 43 eur 100 ks hygienických vreciek na zber psích výkalov je nielenže nelogická, ale iba populistický reaguje na neschopnosť mesta verifikovať použitie cca 100 tisíc eur z poplatku za psa vybratého od naivných a zatiaľ ešte slušných obyvateľov mesta v rokoch 2011 až 2015.

Argumenty členky komisie životného prostredia a zdravia pri MsZ Liptovský Mikuláš RNDr. Jany Júdovej, PhD. boli – ako vždy – spláchnuté do politického mestského hajzla v ktorom odbornosť je potláčaná pokynmi zhora, a to aj napriek tomu, že pracovníčka MsÚ Liptovský Mikuláš – vedúca oddelenia životného prostredia a poľnohospodárstva RNDr. Mária Lošonská, bývalá pracovníčka OÚ Liptovský Mikuláš, sa spôsobom jej vlastným pokúsila v prvej fáze obhajoby neobhájiteľného prezentovať výšku ročných nákladov spojených s chovom psov na území mesta vo výške cca 50 tisíc eur.
Pravdepodobne nielen v meste Liptovský Mikuláš sa k týmto hausnumeram dospeje tak, že všeobecné náklady na čistenie ulíc, odvoz komunálneho odpadu sa vynásobia práve aktuálnou bulharskou konštantou a dosiahne sa politický požadovaný rozpočtový výsledok.
Po tvrdej argumentácií členky komisie a neodmysliteľnej vyplakávacej vložke mestskej úradníčky sa odvolalo čo sa tvrdilo a vyrukovalo sa s „korektnou“ sumou cca 8 tisíc eur. K tejto sume sa opätovne dospelo vedecký: počet psov registrovaných v meste x váha ich denných exkrementov bez zohľadnenia veľkosti zadku = náklady na vývoz. To, že aj takýto výpočet sa dá spochybniť netreba vysvetľovať nikomu, kto nestratil elementárnu logiku a matematické schopností niekde medzi dokončením školy a politickou či zamestnaneckou funkciou vo verejnej správe.
Vráťme sa však k meritu navrhovaného VZN.
Každý chovateľ psa či iného spoločenského zvieraťa vie, že tento živý tvor vykonáva svoju náročnejšiu potrebu viac než 1-krát denne. Čo teda rieši 100 ks hygienických vreciek okrem politického zadania „... dajme im dačo, nech sa v tom nerýpu ...?“
Úradnícka argumentácia, že napr. 1 000 ks vreciek by „zrujnovalo“ mestský rozpočet je - pri odkupovaní licencie pre miestny hokejový klub a cenách vreciek rozmerov napr. 20 x 30 cm či 30 x 40 cm na trhu – na úrovni žiaka I. stupňa základnej školy.
V rokoch 2011 až 2015 sa rozpustilo vyše 100 000 eur z poplatkov za psa na neznáme účely. Možno na podporu hokeja, futbalu ..., či iných prvotne „dôležitých“ potrieb mesta.
Argument, že výber z akýchkoľvek poplatkov nie je viazaný iba na účel v súvislosti s ktorým sú vyrubované sa používa iba v tejto krajine, a to politikmi, ktorí vedia ľudí len a len zdaňovať, ale nevedia im za uvedenú dať či poplatok zabezpečiť adekvátne služby. V slušnej spoločnosti hospodár nevyberie od ľudí a firiem viac než reálne potrebuje, a takto získané zdroje spravuje s maximálnou efektivitou a odbornou starostlivosťou.
Poďme však ďalej.
Rozdávanie vreciek na psie exkrementy nerieši hosťujúcich psov t. j. pohyb štvornohých partnerov jednodenných a dlhodobých návštevníkov mesta, ak radnica nepredpokladá, že časom zavedie „zadkovné“, ktoré budú platiť turisti po vystúpení z vlaku, autobusu či auta, a to podľa počtu dní pobytu zvieraťa v našom „meste pre všetkých“ a veľkosti psieho zadku.
Navrhované taktiež nerieši situáciu, keď si majiteľ registrovaného psa vrecko na psie výkaly jednoducho zabudne.
Mesto Liptovský Mikuláš sa chváli množstvom miest s ktorými má partnerské zmluvy. Možno by nebolo na škodu uzavrieť takúto dvojstrannú dohodu aj s moderným mestom v ktorom sa ciele a prostriedky ich dosahovania prispôsobujú požiadavkám občanov, nie politickému zadaniu vládnuceho mestského guru. A takýmto mestom sa inšpirovať.
V moderných mestách sa totiž výnos z poplatku za psa využíva na poskytovanie služby – zabezpečenie infraštruktúry pre majiteľov spoločenských zvierat bez ohľadu na ich bydlisko, dĺžku pobytu v meste ..., ktorá zahŕňa špeciálne koše s papierovými vreckami a lopatkou, venčoviská, zóny pohybu ... a nie na uspokojenie konkrétneho psíčkara či poslaneckú polemiku typu koľko vreciek im dáme, aby sme na tom ešte zarobili.
V opačnom prípade, tak ako v stredoveku sa vyberala daň z komína a chudobní ľudia ju obchádzali výstavbou tzv. dymových domov, tak aj moderný človek bude minimalizovať svoje výdavky spojené s nekvalitným poskytovaním služieb, v prípade psov ich prihlásením do obce s nižším poplatkom. Ale to populistom a kreatívnym mestským ekonómom ťažko vysvetlíte.

Volebný program (sľuby) súčasného primátora mesta Liptovský Mikuláš Jána Blcháča
