Nikoho nezaujíma, najmä nie samosprávu a mestskú políciu Liptovský Mikuláš, prevádzkový poriadok areálu, plán údržby a investícií, ktorý je súčasťou každej zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku, ani fakt, že prijímateľ grantu z prostriedkov EÚ je povinný udržať výstupy projektu po dobu min. 10 rokov od jeho ukončenia, a to v NEZMENENOM STAVE.
Nikoho taktiež nezaujíma, že výstupy projektu – multifunkčný areál, musia byť na jednej strane sprístupnené akejkoľvek verejnosti podľa stanoveného harmonogramu, a to napriek tomu, že časť užívateľov sa venuje nielen systematickému ničeniu samotného „voľného“ areálu, ale aj budovy nedávno zrekonštruovanej školy a výstupov iných projektov (záhonov, krovín a stromov, záhradného jazierka ...). Otvorený areál školy sa tak zmenil zo športového centra mládeže na hlavný stan a logistické centrum vandalov (ne)skrývajúcich sa po rôznych zákutiach v exteriéroch školy.
Problematickým nie je len fakt, že multifunkčne športovisko nemá reálneho správcu, ale aj to, že vedenie mesta Liptovský Mikuláš nedokáže na sídl. Podbreziny zabezpečiť 24-hodinovú prítomnosť mestskej polície a šmahom ruky zamietlo aj inštaláciu sofistikovaného kamerového systému v areáli školy. O návratnosti a zmysle takejto investície ja osobne nepochybujem.
Je oveľa jednoduchšie riešenie všetkých problémov prenášať na vedenie školy, pričom mestským gubernátorom akosi uniká fakt, že hlavnou úlohou riaditeľa školy, vedenia školy a pedagógov je zabezpečovať výchovno – vzdelávací proces a nie plniť funkciu policajtov, upratovačov, opravárov ...
ZŠ Janka Kráľa – Liptovský Mikuláš ako výchovno – vzdelávacie zariadenie nedisponuje dostatočnými finančnými kapacitami pre zavedenie a prevádzku kamerového systému, ani iného bezpečnostného systému. Okrem iného, je veľmi otázne, prečo by škola mala hradiť z vlastných finančných zdrojov bezpečnostný systém pre investíciu, ktorá je prístupná akejkoľvek verejnosti a ktorej objednávateľom bolo samotné mesto Liptovský Mikuláš?
Zjavný je aj fakt, že žiadna škola v SR nemá kompetencie a kapacity pre realizáciu kontrolnej činnosti v priestore, ktorý má byť prístupný verejnosti v čase od 8.00 do 21.00 hod.
Ja osobne som s dcérou prestal tento areál využívať. Prvým dôvodom je túžba zachovať si duševné zdravie. Druhý dôvod súvisí s tým prvým: vo svojom voľnom čase nemienim robiť prácu za mestskú políciu, upozorňovať desiatky porušovateľov prevádzkového poriadku na priestupky a počúvať následne ich nadávky a vyhrážky, pričom za túto činnosť berie v meste Liptovský Mikuláš niekoľko desiatok ľudí celkom slušný plat.
Ak bolo cieľom Nórskeho finančného mechanizmu vyhnať zo školských dvorov slušných ľudí a ozajstných športovcov, podarilo sa! Neverím však, že občania Nórska, Islandu a Lichtenštajnska chceli financovať vandalov.
Záverom si dovoľujem vysloviť názor, že je veľmi otázne, či medzi podporenými žiadateľmi o nenávratný finančný príspevok z akýchkoľvek zdrojov EÚ majú byť subjekty, pre ktorých sú takéto investície len predmetom nadháňania volebných preferencií bez reálneho záujmu o trvalú udržateľnosť týchto investícií a bez triviálnej úcty k finančným prostriedkom, ktoré nám poskytli občania iných krajín EÚ.

Článok v SME (8.11.2009) – Citácia: „ ... Obidva areály sú vybavené osvetlením a oplotením. Mestská polícia ich bude neustále monitorovať bezpečnostnými kamerami ...“ Realita: Žiadne kamery k 26.9.2012 nie sú v predmetnom priestore umiestnené. Kamera na priľahlom bytovom dome je nefunkčná z hľadiska monitoringu a identifikácie páchateľov priestupkov.

Tabuľa oznamujúca implementáciu projektu.

Prevádzkový poriadok je teoretickým, fiktívnym a nikým nekontrolovaným dokumentom z hľadiska jeho praktického dodržiavania. Každý z jeho bodov sa pravidelne porušuje bez akýchkoľvek sankcií.

Erózia západného svahu ihriska, ktorá bola vyvolaná nevhodným výškovým zameraním plochy, spôsobuje nielen destabilizáciu svahu ale aj ničenie umelého povrchu ihriska. Tento svah, napriek upozorneniam a „akože“ obhliadkam areálu, sa nikto nepokúsil sanovať. Jeho ďalšiu deštrukciu zvyšuje „šuchanie nožičkami“ bezcieľne posedávajúcej mládeže.

Chýbajúca sieť na futbalovej bránke a poškodenie sieťoviny oddeľujúcej tenisové kurty od futbalového ihriska spôsobené aj zvolením nevhodného materiálu sieťoviny a zlej technológie jej ukotvenia.

Poškodená sieť na futbalovej bránke a jej funkčne a estetický nevhodná oprava. Podľa plánu údržby má byť futbalová sieť na bránkach vymenená každých 12 mesiacov.

Poškodenie sieťoviny oddeľujúcej tenisové kurty od futbalového ihriska spôsobené aj zvolením nevhodného materiálu sieťoviny a zlej technológie jej ukotvenia.

Poškodenie sieťoviny futbalového ihriska. Spôsob opravy sa komentuje sám.

Poškodzovanie oplotenia základnej školy, a to aj napriek tomu, že z dôvodu nutnosti sprístupniť multifunkčné ihrisko verejnosti boli vybudované do areálu dve nové bráničky.

Zničený živý plot – jeden z prejavov vandalizmu v exteriéroch školy.
(autor je rodič a člen Rady školy ZŠ Janka Kráľa – Liptovský Mikuláš, v rokoch 2011 – 2012 projektovo zabezpečil pre školu finančné prostriedky pre revitalizáciu a humanizáciu areálu školy vo výške viac ako 12 000 eur a bezplatne odpracoval na týchto projektoch niekoľko stoviek hodín)
Súvisiace články: