Najväčšie zníženie emisií v celej EÚ zaznamenali oxidy síry. V roku 2018 boli emisie SOX o 92% nižšie ako v roku 1990. Klesli aj emisie ostatných hlavných znečisťujúcich látok ovzdušia, vrátane tých, ktoré sú primárne zodpovedné za tvorbu prízemného ozónu: CO (-69%), NOX (-60%) a NMVOC (-62%).
Viac sa dozviete v reporte European Environment Agency (160 strán, anglická verzia).

SR mala minulý rok druhé najväčšie emisie z nových áut v EÚ
Inštitút environmentálnej politiky (IEP) priniesol informáciu o tom, že posledné tri roky rastú na Slovensku priemerné emisie novo nakúpených áut. Túto skutočnosť údajne spôsobuje predovšetkým vysoký nákup SÚV a nízky podiel zaregistrovaných áut na alternatívny pohon, ktorý dosahuje len 1,15 %, čím sa radíme na predposledné miesto v Európe.
Pohľad do analytických dát ukazuje, že rozdiel oproti európskemu priemeru je spôsobený hlavne kúpou nadpriemerne veľkých ťažkých áut na fosílne palivá a nízkym zastúpením elektromobilov a ostatných áut na alternatívny pohon. Benzínové autá boli o 4 % a naftové až o 8 % ťažšie ako európsky priemer. Medziročne sa zvýšil aj počet kúpených SUV o viac ako 4,5 % spomedzi 20 najpredávanejších modelov áut.
K vyšším emisiám oproti EÚ prispelo aj nižšie zastúpenie naftových áut (25 % vs. 32% v EÚ). Autá s naftovým pohonom majú typicky nižšiu spotrebu a aj menej emisií ako porovnateľné auto na benzín, no z pohľadu kvality ovzdušia benzínové autá produkujú menej škodlivých oxidov dusíka.
