Na základe poskytnutých informácií, bez možnosti posúdiť ich relevantnosť, boli zistené nasledovné skutočnosti v okrese Rožňava:
64,71% obcí (33 z 51 obcí) nemá ani jedného zamestnanca s kvalifikačnými predpokladmi podľa vyhlášky MŽP SR č. 462/2004 Z. z.
54,90% obcí (28/51) nemá všeobecne – záväzné nariadenie (VZN) o odpadoch a drobných stavebných odpadoch, ktoré je v zmysle zákona o odpadoch povinným dokumentom. Časť obcí vydáva za takýto dokument VZN o miestnych daniach a poplatkoch za odpady.
31,37% obcí (16/51) nevie hodnoverne preukázať organizovanie zberu nebezpečných a objemných odpadov, a to min. 2-krát ročne, ako to požaduje zákon o odpadoch.
Už niekoľko rokov majú mať obce zavedený funkčný systém triedenia papiera, plastov, kovov a skla. 41,18% obcí (21/51) v okrese Rožňava nemá zavedený zber papiera, 25,49% obcí (13/51) skla, 31,37% obcí (16/51) plastov a 58,82% obcí (30/51) kovov.
76,47% (39/51) obcí nevie spoľahlivo preukázať zhodnocovanie zeleného odpadu a iba 9,80% obcí (5/51), podľa dostupných dokumentov, prevádzkuje kompostovisko do 10 t ročnej produkcie odpadu, ktoré predstavuje ideálne riešenie pre malé obce. Zneškodňovanie – spaľovanie alebo skládkovanie – tzv. zeleného odpadu je pritom zakázané od roku 2006.
13,73% obcí (7/51) malo k 1. januáru 2013 zavedený zber biologicky rozložiteľných odpadov v zmysle Stratégie obmedzovania ukladania biologicky rozložiteľných odpadov na skládky odpadu.
Miera triedenia odpadov v jednotlivých obciach okresu Rožňava sa v roku 2009 pohybovala od 0,00% do 95,87%, v roku 2010 od 2,05% do 79,28%, v roku 2011 od 1,94% do 83,08% a v roku 2012 od 1,04% do 84,11%.
60,78% obcí (31/51) v rokoch 2009 – 2012 neinvestovalo do propagácie triedeného zberu odpadu žiadne finančné prostriedky. Vyčíslený objem finančných prostriedkov vynaložených na propagáciu triedeného zberu odpadu v okrese Rožňava v rokoch 2009 – 2012 dosiahol sumu 13 625,18 eur.
Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2009 v intervale od 4,08 do 44,33 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa od 3,32 do 20,44 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od 0,19 do 1,16. Iba 1,96% obcí (1/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.
Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2010 v intervale od 4,09 do 59,70 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa od 3,65 do 21,90 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od 0,14 do 1,14. Iba 3,92% obcí (2/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.
Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2011 v intervale od 4,04 do 43,67 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa od 3,65 do 21,90 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od 0,27 do 1,32. Iba 7,84% obcí (4/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.
Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2012 v intervale od 4,06 do 97,06 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa od 4,00 do 25,62 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od 0,09 do 1,49. Iba 7,84% obcí (4/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.
V obciach okresu Rožňava boli v roku 2009 oznámené 2 nelegálne skládky odpadu, z toho 2 nepovinnými osobami a 5 skládok bolo odstránených. Na zneškodnenie nelegálnych skládok odpadu použili obce 700,00 eur, pričom uložili sankcie vo výške 4 030,00 eur.
V obciach okresu Rožňava bolo v roku 2010 oznámených 5 nelegálnych skládok odpadu, z toho 4 nepovinnými osobami a 7 skládok bolo odstránených. Na zneškodnenie nelegálnych skládok odpadu použili 511,60 eur, pričom uložili sankcie vo výške iba 102,00 eur.
V obciach okresu Rožňava nebola v roku 2011 oznámená ani jedná nelegálna skládka odpadu a 6 skládok bolo odstránených. Podľa dostupných údajov nevynaložili obce na zneškodňovanie nelegálnych skládok odpadu v roku 2011 ani euro, pričom uložili sankcie vo výške 50,00 eur.
V obciach okresu Rožňava bolo v roku 2012 oznámených 6 nelegálnych skládok odpadu, z toho 5 nepovinnými osobami a 9 skládok bolo odstránených. Na zneškodnenie nelegálnych skládok odpadu použili obce 767,23 eur, pričom uložili sankcie vo výške iba 20,00 eur.
90,20 % obcí (46/51) v okrese Rožňava nepozná aplikáciu pre oznamovanie nelegálnych skládok odpadov TrashOut. Tieto zistenia sú v rozpore s tvrdením Ministerstva životného prostredia SR, že aplikácia je účinným nástrojom pre riešenie problematiky nelegálnych skládok odpadov. OZ TATRY už v minulosti zistilo, že ani väčšina obvodných úradov životného prostredia nemá o aplikácii TrashOut vedomosť, resp. nevidí dôvod aby údaje v aplikácii pokladali za oznámenie nelegálne uloženého odpadu spĺňajúce náležitosti zákona o správnom konaní a zákona o odpadoch.
Poznatky OZ TATRY z okresu Rožňava preukazujú závažné a kontrolnými orgánmi nepochopiteľne a dlhodobo prehliadané nedostatky v jednotlivých obciach.