Podnikatelia a odvod pre obchodné reťazce

Podnikatelia sú proti novému odvodu pre obchodné reťazce a nesúhlasia ani s dôvodmi, pre ktoré má byť zavedený

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Chystaný odvod pre obchodné reťazce povedie k zdraženiu potravín. Myslí si to 95 % zo 139 podnikateľov, ktorí sa v prvej polovici novembra zúčastnili rýchleho prieskumu názorov. Išlo o firmy všetkých veľkostí a zo všetkých krajov Slovenska.

Prieskum zorganizovala Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) v spolupráci s inštitútom INEKO v reakcii na návrh poslancov SNS. Podľa návrhu majú obchodné reťazce platiť štátu osobitný odvod vo výške 2,5 % z ročného čistého obratu. Navrhovatelia chcú, aby štát z výnosov podporoval domáce produkty a zabezpečil tak potravinovú sebestačnosť Slovenska, alebo sa k nej čo najviac priblížil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S názorom, že odvod je správnym nástrojom na dosiahnutie cieľa – potravinovej sebestačnosti – nesúhlasí 91 % respondentov. S tým, že príčinou problémov v poľnohospodárskej prvovýrobe sú obchodné reťazce, nesúhlasí vyše 80 % respondentov.

Spolu 87 % podnikateľov považuje zavádzanie daní a odvodov vybraným subjektom s cieľom uprednostniť, respektíve podporiť inú skupinu subjektov v hospodárstve za nesprávne, najmä vzhľadom na ústavný záväzok chrániť a podporovať hospodársku súťaž (čl. 55 ústavy).

Väčšina odpovedajúcich považuje odvod za daň (57 %), deformáciu trhu (55 %) alebo diskriminačné opatrenie (50 %). Výrazná menšina podnikateľov považuje odvod za správne riešenie problémov v poľnohospodárstve (6 %), pomoc prvovýrobcom (5 %), alebo systémové opatrenie (4 %).

SkryťVypnúť reklamu

Napriek negatívnemu hodnoteniu si menšina respondentov (36 %) myslí, že odvod povedie k odchodu niektorých reťazcov z trhu a teda k zhoršeniu hospodárskej súťaže. Väčšina (64 %) s týmto názorom nesúhlasí. 

Ako uviedol jeden z respondentov: „Domácich podnikateľov v potravinárstve, medzi ktorých patríme, trápi najmä vysoké odvodové a daňové zaťaženie vo všeobecnosti. Individuálne opatrenia len zbytočne deformujú trh a dotknuté subjekty si aj tak nájdu spôsob svoju hospodársku silu ukázať.“

Celý prieskum vrátane grafov si môžete pozrieť TU.

Peter Serina, Výkonný riaditeľ PAS

Bližšie o našej činnosti sa dozviete na http://alianciapas.sk

Podnikateľská aliancia Slovenska

Podnikateľská aliancia Slovenska

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia siu generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti. Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu. Hlavnou črtou aktivít PAS je, že nesledujú záujmy jednotlivých podnikov alebo skupín podnikov, ale záujmy podnikateľského sektora ako celku v kontexte celospoločenského rozvoja. V realizovaných aktivitách sa naplno uplatňuje princíp starostlivosti o verejné statky. Cieľom je, aby sa podmienky na podnikanie zlepšovali pre všetkých, ktorí pôsobia na trhu. Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaPrieskumySpoločnosťNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

239 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

277 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
INESS

INESS

109 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu