
Tvrdí sa, že kúpa sa z 90 percent realizuje emóciami. Toto tvrdenie by som upravil tak, že rozhodnutie o nákupe sa realizuje vďaka pozitívnej emócii. Ľudia nemajú radi reklamy, ktoré im hovoria, že si to a to majú kúpiť. Vedia, že to čo vidia je reklama a niekto chce na nich zarobiť. Na odbúranie tohto pocitu marketérom výborne slúži hudba.
Poznáte hlášky typu: „ Daj hlasnejšie rádio! To je moja pesnička. Vtedy sme sa prvýkrát bozkávali...ách“ S hudbou sa prepojila pozitívna emócia. A o to sa snažia značky. Potešiť našu dušu, aby myseľ jednoduchšie prijala stanovené posolstvo.
Dá sa to aj sofistikovanejšie.
Spoločnosť Muzak tvrdí, že zákazníci nakupujú o 18 percent dlhšie a 17 percent viac, keď sa im pustí správna melódia.Svojich klientov sa snažia prehovoriť, že hudba má vplyv na spotrebu aj produktivitu. Zamestnanci urobia o 25 percent menej preklepov. V potravinách sa počas dňa odporúča voľnejšie tempo a na obed rytmickejšie. Tento postup by mal zväčšiť nákupy o 38 percent. Vo fast foodoch, zabezpečia rýchlejšie takty rýchlejšie prežúvanie a tým väčšiu rotáciu zákazníkov. Nápadné oblečenie sa lepšie predáva pri hlasnej hudbe, ako aj lacné produkty, lebo zákazníci sa nebudú toľko venovať jednotlivým kusom. V pánskych oddeleniach sa odporúča známa hudba, aby muži nemali pocit cudzieho sveta.
Muzak dokáže jednotlivé melódie naprogramovať tak, že ich účinnosť rozdelí na 24 hodín. Každá pieseň má určitú stimulačnú hodnotu podľa tempa a inštrumentácie. Denný program je rozdelený do 15 minútových blokov, ktoré všetky začínajú nízkou stimulačnou hodnotou a pomaly ju zvyšujú. Maximálny účinok sa dosahuje každých 15 minút. Podobne to funguje aj pri filmoch, keď sa strieda akcia a pokojná pasáž.
Výskumy ukazujú, že ak sa hudba páči, čas je pomalší. Rýchla hudba zase vnímanie času zvyšuje. V úvode som spomenul, že si melódiu pohmkávate nevedomky. Hudbu si nemáte uvedomovať, nemá upútať vašu pozornosť. (Aj keď som čítal o frekvencii, ktorú počujú iba deti do štrnásť rokov a je im neuveriteľne nepríjemná. Začína sa používať na ochranu obchodov pred mladými vandalmi:)
Našťastie sú predajne, kde majiteľ obľubuje určitý štýl a vie že ho majú radi aj jeho zákazníci. Mal šťastie, trafil sa. Respektíve, osobnosť majiteľa firmy je liberálna a dovolí svojim pracovníkom vybrať si vlastné metódy na zvyšovanie osobnej efektivity.
Miesto manipulácie sa objaví férovosť a dôvera. Preto tu vzniká niečo oveľa viac ako stimulácia. Vzťah.
Ak vás téma zaujala, zožeňte si niečo od Douglasa Ruskoffa. Príklady kreatívnej komunikácie nájdete na adarena.blogspot.com.