
Ja, ako veľký fanúšik tejto show, dlhoročný pravidelný divák, som nedeľňajší večer očakával s napätím, hlavne z dôvodu pesničiek. Aké skladby si pripravili slovenskí interpreti? Dokážu skomponovať, naspievať, predať song, ktorý by mal v máji prevalcovať Európu?
Fanúšikovia Eurovision zhruba vedia, aký štýl a aká hudba je presne tá pravá chuťovka na Eurovíziu. Katka Hasprová sa v priamom prenose vyjadrila, že neexistuje recept na správny hit pre túto súťaž. No dôležitá je pesnička a prejav interpreta.
Áno, s týmto tvrdením sa dá súhlasiť, avšak je dôležité, aby som podotkol, že recept na song, ktorý dokáže zaujať celú Európu (lebo o TO tu vlastne ide), predsa len existuje! Či už ide o pomalú alebo rýchlu skladbu hlavné je, aby song mal ENERGIU! Tú energiu, ktorá podvedome prinúti poslucháča, diváka doslova prestať dýchať. Od prvej sekundy až po poslednú človek nevníma len melódiu, rytmus, tóny, slová skladby, prejav, vyžarovanie a pohyb interpreta, ale vníma toto všetko ako jeden nerozbitný celok. Celok, ktorý sa jednoducho nedá a ani nemôže rozbiť. Celkovo sa vo chvíli vnímania skladby naše dýchanie spomalí a nedokážeme rozmýšľať nad ničím. Sme úplne zmrazení, umelecky naplnení a pri dokonalosti songu prežívame až eufóriu spojenú s tým najprirodzenejším psychosomatickým prejavom eufórie a to sú zimomriavky.
Som veľmi rád, že sa mi toto v nedeľu takmer podarilo prežiť pred televíznou obrazovkou. Jednoznačne najbližšie sa k tomuto opisu dokonalého prežitia z hudby priblížila Andrea Zimanyiová so skladbou Prines ten kľúč. Malo to jemný nábeh, vyvrcholenie s emóciami a silným tónom, neopakovateľný prejav speváčky a hlavne spomínanú energiu! Pri tejto pesničke som si povedal: „Toto je Eurovízia!“
A aby ste si vedeli predstaviť (tí, ktorí ste sa s Eurovision doteraz možno ešte nestretli), aké môže byť podanie pomalej víťaznej pesničky na Eurovízii, tak si pozrite srbskú speváčku, víťazku ročníka 2007 - Marija Serifovic – Molitva. Tak a toto je presne o tých zimomriavkách a to v v srbskom jazyku! (http://www.youtube.com/watch?v=0Sp9OOoxCJo)
Druhý prípad úspešného receptu Eurovízneho songu je veľmi špecifická pesnička, ktorá je uletená, má nápad, a samozrejme je nabitá už spomínanou energiou. Máte chuť tancovať, na tvári máte úsmev a vaše telo sa nevedome roztancuje. Prípad ukrajinského speváka z roku 2007 - Verka Serduchka - Parody of Dancing http://www.youtube.com/watch?v=eX_rNEPIgc8&feature=related) presne vystihuje chuť Európanov baviť sa. Tento song skončil v roku 2007 na druhom mieste. Napriek tomu, že ho môžeme pokojne označiť za hudobný vrak, to dokázal dotiahnuť riadne vysoko.
A práve tento príklad je dôležitý pri mojom včerajšom najväčšom sklamaní a to bolo rozhodnutie poroty poslať do slovenského finále ešte aj kapelu VIP. Skupinu, ktorá mi svojím vystúpením so skladbou Hviezdy pripomenula typický slovenský hudobný štýl kapiel z deväťdesiatych rokov. Túto kapelu som jednoznačne v mojom osobnom pomyselnom rebríčku umiestnil na poslednú priečku za absolútny nevkus nielen výzorový ale hlavne hudobný. Skladba bez akejkoľvek originality a nápadu. Bez minimálnej schopnosti zaujať. O to viac som bol v ŠOKU, keď predseda poroty vyhlásil práve ich ako postupujúcich... A kde sú HUDBA Z MARSU??? Porota, o ktorej som bol sto percentne presvedčený, že je zložená z odborníkov a z ľudí, ktorí už určite videli (to, že niektorí z nich aj ZAŽILI je o to smutnejšie) Eurovíziu, ma nenormálne sklamala. Pieseň, Na hubách, je PRESNE TO čo by zaujalo nielen slovenských divákov, ale dovolím si povedať, že celú Európu. Malo to nápad, originalitu, prvky slovenského folklóru, melodickosť, jednoduchosť a týmto všetkým vytvárala štýlovú, súperenia hodnú skladbu pre súťaž, akou je Eurovision song contest. Žiaľ nemohlo to byť v nedeľu asi dokonalé, veď predsa o čom by sa v ostatných dňoch diskutovalo? ...
Ďalšie skladby, ktoré som posúdil ako vhodné alebo aspoň takmer vhodné sú: Peter Kotuľa – Cesty sú stratené, táto skladba ma zaujala svojou melódiou a úprimnosťou, avšak chýbal jej väčší drive zo strany speváka, a určite vokály a hlavne čo by jej veľmi pomohlo, tak to by boli jednoznačne husle. V jednej časti tohto songu by som jednoducho zakomponoval sólo part pre husle, ktoré by zahrali ústrednú melódiu skladby. A zrodil by sa skvelý song možno aj s miernymi zimomriavkami.
O druhom mieste Roba Šimka rozhodol lokalpatriotizmus, pretože ako veľmi som sa snažil v tej skladbe nájsť niečo SPECIAL nepodarilo sa mi to. Môj postreh pre skupinu Alone – Nezistím – dobrá skladba v anglickej verzii by však zaujala myslím oveľa viac a tento problém (ak sa dá nazvať problémom) je aj pri košickej skupine EMSOFT – Násilie. Táto energická skladba sa javila byť originálnou hlavne vďaka zaujímavému hlasu speváčky.
Nakoniec k nevystúpeniu kapely Desmod. Asi nezvládnutá diéta Kulyho sa stala nečakaným zvratom predvčerajšieho semifinále. No na úkor tejto veľmi obľúbenej slovenskej skupiny musím uviesť, že je to isté, že postúpia do slovenského finále, aj keby zaspievali zremixovanú pieseň od Michaely Paštekovej – Kam pláva moja posteľ. Myslím si, že včera mal Robo Šimko s kapelou MASSRIOT s vypadnutím Desmodu jedným slovom šťastie.
Každopádne súťaž Eurovision je našťastie opäť na Slovensku a ja som len rád, že sme sa aj po oficiálnych vstupoch do politicko-ekonomických organizácii (EU, NATO, ...) konečne stali Európanmi aj v tejto prestížnej kultúrno-spoločenskej spoločnosti.
Ďalšie príklady úspešných novších Eurovíťazných songov:
(2005) Helena Paparizou – My number one (http://www.youtube.com/watch?v=hXy9fRb3uvs),
(2004) Ruslana – Wild dances (http://www.youtube.com/watch?v=TXgaOTOCSuU)
(2006) Lordi – Hard rock (http://www.youtube.com/watch?v=4X58Nc7IuSc&feature=related)
(2008) Dima Bilan – Believe (http://www.youtube.com/watch?v=ZB2Ddqag8Wc)