Nejdem riešiť, či je od spoločnosti IKEA marketingovo múdre dráždiť spoločnosť v cudzej krajine kontroverznými situáciami, ktoré sú v domácej krajine (Švédsku) akceptované. Neriešim, či by napríklad nadnárodná iránska spoločnosť teda tiež nemala rešpektovať naše zvyky a zobrazovať ženy bez pokrývky hlavy (napríklad). Neriešim ani to, že IKEA katalóg je primárne o nábytku a vybavení domácnosti, a tých pár informácií o ľuďoch, čo v danom prostredí bývajú, má za cieľ dosiahnuť len to, aby čitateľ nemal pocit, že je v naaranžovanom výklade.
Clara a Kirsty by mohli byt sestry. Isaac by mohol byt syn jednej z nich, slobodnej matky. Z nejakých dovodov žijú v spoločnej domácnosti. Všetko by bolo OK.
Zvykli sme si už na inak vyskladané rodiny. Slobodná matka zo synom nijako neohrozuje tradičnú rodinu. Ani neplodný pár s adoptovaným dieťaťom. Ani stará mama, čo vychováva sama deti rodičov, ktorí zahynuli pri autonehode. Ba ani manžel, čo kvoli nehode na píle prišiel o ruky a svoje mužstvo a nie je schopný žiadnej aktívnej formy sexuálneho aktu.
Nič z toho nie je tradičná rodina, ale tradičná rodina sa týmto nijako ohrozená necíti, ba ani nemá nutkanie vyhlasovať, že daný model rodiny vlastne rodinou nie je, alebo že je nemorálny či zavrhnutiahodný. A už vobec nemá nikto ambíciu cenzurovať marketingové materiály predajcu nábytku či popierať, že niečo také existuje, alebo či má právo nazývať sa rodinou.
Ale Clara a Kirsty sa netaja tým, že žijú v lesbickom vzťahu. Zrazu im každý vídí do spálne a je zhrozený, pobúrený. Zrazu ma na moju tradičnú rodinu priam fatálny dopad to, čo iní dvaja dospelí slobodní ludia robia spolu v spálni za zavretými dverami. Zrazu má na tradičnú rodinu obrovský dopad to, že sa iní ľudia cítia spolu ako rodina.
Jednou jedinou podstatnou vecou sa líši tento model rodiny od ostatných anomálíí: formou sexu. Vzájomná láska medzi ľudmi je tá istá, rodinný život a jeho radosti aj problémy tiež.
Vyzývam všetkých, ktorí sa cítia dotknutí ľudským rozmerom propagačných materiálov predajcu nábytku, aby prehodnotili svoj postoj. Problém nie je IKEA. Problém ste vy.
[1] http://www.ikeafamilylivemagazine.com/sk/sk/article/35587
[2] http://www.sme.sk/c/7067008/na-ikea-utocia-pre-clanok-o-spoluziti-zien-podporili-ich-aj-biskupi.html
[3] http://www.sme.sk/c/7068303/reakcii-na-gayov-v-reklame-sa-firmy-skor-boja.html