Rakúsko
V porovnaní s Nemcami, Švajčiarmi a Francúzmi najmenej disciplinovaní lúzri, ktorí radi jazdia bezdôvodne vľavo a olizujú zadky autám pred sebou. Učia sa od Slovákov a je to škoda, pretože ešte pred časom sa v Rakúsku jazdilo v úplnej pohode.
Nemecko
Nemecké trojprúdové diaľnice sú výborne udržiavané a vďaka neobmedzenej povolenej rýchlosti som si užil po väčšinu cesty tempomatových 160. Ani trochu som sa nebál – autá sa na diaľničných privádzačoch zaraďovali plynulo, bez prejazdov cez dva – tri pruhy ako u nás a jazdilo sa zásadne vpravo! Autá z ľavého, prípadne stredného pruhu uhýbali včas a disciplinovane rýchlejším, až na jedného trubiroha odvedľa z Čiech, ktorý zo zvyku v ľavom pruhu na prázdnej diaľnici doslova zachrápal a bolo ho treba požiadať diaľkovými. Zažil som si aj desaťkilometrovú kolónu, v ktorej som som sa pohyboval po celú dobu s rovnakým autom po boku v druhom pruhu. Príde vám to čudné? Oba pruhy sa pohybovali rovnakou rýchlosťou a plynulo. Dôvod? Žiaden smrad nepredbiehal v odstavnom pruhu, nik nervózne nemyškoval z pruhu do pruhu a pred prekážkou sa všetky autá zazipsovali bez trúbenia a tlačenia na seba.
Švajčiarsko
Švajčiari jazdia vcelku v pohode, no majú dva veľmi nepríjemné neduhy. Napríklad radi jazdia bezdôvodne vľavo a nie sú ochotní uhnúť rýchlejšiemu vozidlu (takto šofér bieleho alfa romeo blokoval ľavý pruh viac ako desať kilometrov, ale podobných prípadov bolo cestou krížom cez Švajc oveľa viac). Druhý zvyk je pre našinca pomerne nebezpečný: vyhodená smerovka znamená IDEM! Vašou úlohou je už len ustrážiť si predok, a je jedno, či idete 120 alebo 60.
Francúzsko
Skvelí Francúzi! Pohodári, vždy vysmiati, galantní ale aj nepozorní. Ak do Francúzska vojdete poučení zo Švajčiarska, auto, ktoré vám náhle vojde do cesty s vyhodenou smerovkou vás už nerozhádže a časom vám to príde úplne v pohode. Občas si treba ustrážiť nárazníky na parkovisku, pohľadom sa dohodnúť, kto má prednosť na kruháči, ale na ceste to funguje :)
Keď som sa vrátil na Slovensko a prešiel som si po týždni na Západe bratislavský obchvat, kde jeden primitív nezmyselne myškuje v kolóne a ohrozuje ostatných, ďalší kolónu obieha cez odpočívadlo, tretí debil ide 120 v odstavnom pruhu a štvrtý degeš odbočuje na Vajnory z ľavého pruhu 50 m pred odbočkou, len sa smutne usmievam.
Pár sto kilometrov od Bratislavy Touaregy jazdia rovnakým štýlom ako obité dvestošestky, nik nikomu nerobí naschvály, človek sa nemusí za volantom rozčuľovať, v kolóne nemusí zúfalo striedať plyn a brzdu, práve naopak, plynulo sa posúva k svojmu cieľu.
Otázka na koniec teda znie: keď si Slováci kompenzujú malý a mäkký za volantom, čo majú v nohaviciach Nemci, Švajčiari a Francúzi?
A nedalo by sa s tým niečo robiť?
:)