Tak nám tú formulu načisto pokrvavili

Už niekoľko rokov sa FIA snaží vytvoriť vo formule 1 pravidlá, ktoré by ju zatraktívnili. Argumentovalo sa tým, že sa málo predbieha, za Schumacherovej éry bol majster sveta známy mnohokrát v polovici sezóny, výsledky pretekov sa často menili nie na cieľovej rovinke, ale za zeleným stolom. A tak páni z FIA pravidlá menili a menili, až kým to úplne nepokašľali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Základný omyl je asi to, že viac predbiehania a väčšia vyrovnanosť štartového poľa zvýši záujem o F1. Blbosť. Ako príklad si vezmime minulú sezónu. Pár sekúnd pred koncom poslednej veľkej ceny sa ešte nevedelo či titul získa Hamilton alebo Massa. Massa si dokonca po prejazde cieľom myslel že je majster sveta. Posuňme sa ešte o jeden rok späť - posledné preteky obrátili poradie prvých troch pretekárov naruby a Raikkonen, ktorý mal pred pretekmi len teoretickú šancu vyfúkol titul jazdcom McLarenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A čo tento rok, po všetkých tých revolučných zmenách, ktoré mali priniesť viac adrenalínu do pretekov aj do celkového šampionátu? Brawn GP vyhráva jedny preteky za druhými a Buttonovi už momentálne na titul stačí obsadiť na zvyšných pretekoch druhé miesta. Nuda jak sviňa. Isteže, do konca sezóny sa môže ešte všeličo zmeniť, ale to je len v rovine teórie.

F1 nepotrebuje, aby všetky tímy boli v hre o titul majstra sveta. Dva alebo tri stajne bohato stačia. A v posledných rokoch to takto takmer vždy bolo. V 96om dokonca stačil jeden tím - súboj medzi tímovými kolegami Hillom a Villeneuveom z Williamsu. V 97om sa "bili" Villeneuve so Schumacherom, 98, 99 a 2000 bol v znamení Hakkinen - Schumacher. Potom síce prišlo niekoľko sezón jasnej nadvlády Ferrari - 2001,02,03,04, ale minimálne v dvoch z nich mu už statočne sekundovali aj iní jazdci, najmä Raikkonen, vtedy jazdec McLarenu. A potom prišiel Alonso, ktorý dokázal nadvládu Ferrari prelomiť aj bez nejakých zrovnoprávňovacích pravidiel. Jednotlivé stajne si dokážu konkurovať aj bez zbytočnej byrokracie.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnajme si to napríklad s anglickou Premier League, čo je momentálne najkvalitnejšia klubová futbalová súťaž na svete. Má dvadsať tímov, čo je podobné číslo, koľko je vo formule 1 jazdcov. A koľko tímov reálne bojovalo o titul? ManU, Liverpool a Chelsea. Teoreticky možno ešte zarátať Arsenal. V posledných kolách už to bolo len medzi ManU a Liverpoolom. Možno preto nazvať najvyššiu anglickú futbalovú súťaž nudnou? Určite nie. A takisto ani formulu.

Je pravda, že viac súbojov priamo na trati by nezaškodilo, ale formula nie je iba o predbiehaní na trati. Ak chcem vidieť viac kolízií a divokých predbiehacích manévrov, zapnem si GT4 na playstation. Formulu robí atraktívnou taktika so zastávkami v boxoch, špekulácie, koľko paliva natankovať v kvalifikácii, či nasadiť mäkké alebo tvrdé pneumatiky, či nasadiť mokré alebo prechodné gumy v prípade dažďa. A F1 je tým čím je hlavne vďaka množstvu peňazí, ktoré sa do nej každoročne nalievajú. K F1 patrí istá pompéznosť a snobský nádych, slávne osobnosti na pretekoch, špičkové nekresťansky drahé materiály, playmate - ky v boxoch, vlastní meteorológovia, testovacie okruhy či aerodynamické tunely.

SkryťVypnúť reklamu

Bez tých všetkých nehorázne drahých zložiek sa F1 stratí medzi ostatnými motoristickými pretekmi, zapadne do šedého priemeru. A potom nám bude jedno či sledujeme F1 alebo Porsche supercup. Apropo, kde vzali páni z FIA ideu, že v F1 by mal mať možnosť štartovať každý? Motoristický šport patrí k najdrahším športom a ako sa hovorí - Bez peněz do hospody nelez. Aj vo futbale môžete mať neviemaký talentovaný tím, ale pokiaľ nemáte poriadny štadión, Ligu majstrov či pohár UEFA si nezahráte.

FIA síce chce znižovať náklady na F1, na druhej strane sa každý rok niekde v Ázii postaví okruh za niekoľko miliárd, z ktorých mnohé sa využívajú len raz v roku počas veľkej ceny F1. Chcú ušetriť tímom peniaze za prepravu tankovacích zariadení a tak zaviedli zákaz tankovania v pretekoch. A čo pred pretekmi? Zoberú si mechanici kanister a lievik namiesto tankovacieho zariadenia? Možno by mali chodiť rovno na OMVku.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ viem, F1 je financovaná zo súkromných zdrojov, takže čo takto nechať na tých čo tam pchajú peniaze rozhodnutie koľko miliónov a do ktorého tímu ich vložia. Myslím si, že sponzori si dokážu dobre spočítať, koľko sa im oplatí a kedy povedať stop. Tým vznikne prirodzený rozpočtový strop, ktorý si každý určí sám. A možno by nebolo od veci zrušiť nezmysly ako zákaz testovania či maximálne otáčky. Pre všetkých. Ak na to nemá niekto peniaze, môže ísť jazdiť nejakú nižšiu súťaž. Alebo si vytvoriť vlastné preteky.

Pavol Krajňák

Pavol Krajňák

Bloger 
  • Počet článkov:  51
  •  | 
  • Páči sa:  0x

pekný, mladý, perspektívny ale hlavne SKROMNÝ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu