Vojna, ktorú nevidíme

„Nikto nepočíta koľko máš reklamy; každý si pamätá len pocit, aký si v ňom zanechal.  Bill Bernbach

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Úvod

Každé ráno, keď sa prebúdzame, keď sa ideme vzdelávať do našich škôl, zárábať peniaze do našich prác alebo ideme len na kávu s priateľom, dovolenku s rodičmi, ba dokonca, aj keď spíme a snívame si tie najkrajšie sny, odohráva sa okolo, ale aj v nás možstvo vojen, ktoré nevidíme. Sú to vojny ako: „Ešte si dám päť minút, veď aj tým druhým autobusom to stihnem, dúfam...“ alebo : „Pustím tú staršiu dámu sadnúť alebo sa radšej budem pozerať do telefónu a tváriť sa, že som si ju nevšimol...“. Toto sú tie vnútorné vojny, ktoré zažívame pri našom rozhodovaní sa, no existujú aj daľšie vojny, ktoré sa odohrávajú okolo nás a my si to ani neuvedomujeme. Jednou z tých najhlavnejších vojen, ktorá sa odohráva v každej civilizovanej krajine, je vojna o zákazníka, resp. vojna o to, čo má zákazník vo svojej peňaženke. Čím viac tam toho je, tým lepšie. A práve tejto vojne sa budem venovať v nasledujúcich odsekoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vojna, ktorú nevidíme

Táto vojna sa odohráva na našej zemeguli od nepamäti. Zo začiatku to síce nebolo o tom, čo má kto ukrýté vo svojej peňaženke, ale o tom, čo má kto do úst. Stačilo, aby si pokrvný brat zobral práve ten kus mäska z mamuta, ktorý bol pokrytý prepečenejšou kožou, ten kus mäska ktorý som hypnotizoval už 30 minút, ako sa točil na rošte a oheň už bol na streche. Veď to nie ten oheň, ale môj žiadostivý pohľad ho po tej polhodinke tak dôkladne prepiekol a moj brat má tú drzosť si ho bezočivo zobrať a zjesť? Ešte k tomu skôr ako by bol dokonale prepečený, pretože moj prehistorický súrodenec dobre vedel, že to je jediná možnosť, kedy si ho môže uchmatnúť? Tak to teda nie! A bratovražda bola bola vo vzduchu...

SkryťVypnúť reklamu

Sú to však tie isté pohnútky, ktoré nás často ovládaju aj v dnešnom svete, a tie sa volajú egoizmus. Médiá a aj všetci šikovnejší ľudia si tento fakt veľmi dobre uvedomujú a využívajú ho vo svoj prospech za účelom vlastného obohatenia. Dobrým príkladom môže byť produkt od značky Apple, ich jedinečný telefón iPhone. Apple spojilo kvalitné technológie a vložilo ich do unikátneho dizajnu telefónu, aký doteraz ešte nikto nevidel. Resp. možno videl, ale tu začína vojna, o ktorej som písal pred chvíľou, a to vojna o zákazníka, ktorú spoločnosť Apple veľmi dobre pozná, vie jej pravidlá, ba dokonca vie, ako byť jej víťazom. Využíva všetky prostriedky, aby pripútala svoju pozornosť a presvedčila aj doteraz spokojného klienta, ktorý využíva telefón s operačným systémom Android, aby si zakúpil produk spoločnosti Apple. Toto silné presvedčenie dokáže u potenciálneho klienta vyvolať práve vďaka veľmi atraktívnym reklamám. Nie sú to len promočné reklamy, ktoré nás oslovujú buď prostredníctvom videí, plagátov, rôzne umiestnených bannerov, či letákov, ale hlavne skryté reklamy v hollywoodskych filmov, ktoré zobrazujú superhrdinov užívať ich produkty. Osobne si myslím, že práve táto reklama je pre daný podnik osožnejšia, pretože práve tým, čo hollywoodske filmy reprezentujú, má neuveriteľný podvedomý vplyv na človeka. Tieto filmy nezobrazujú realitu, ale fantastický svet plný nadprirodzenosti vo všetkých smeroch. Svet, v ktorom každý môže byť hrdina. Či si malý a slabý, neveríš si, nevieš rýchlo čítať ani spracovávať informácie, keď ťa na ulici okríkne podozrivá a škaredá osoba a ty si cvrkneš do nohavíc, nezúfaj. Stále ťa môže uštipnúť čarovný pavúčik, ktorý svojim magickým jedom zmení kód tvojej DNA a na druhý deň sa zobudíš s vypracovaným telom, ktoré ti bude závidieť aj Arnold Schwarzenegger, ostrým zrakom a sluchom ako rádiový radar a miesto telesných tekutín ti z tela pôjde extrémne elastická a zároveň pevná tkanina, ktorá sa podobá pavučine. No prvým krokom k tomu, aby si mohol zmeniť históriu tohto sveta, tak ako to bolo aj v nemenovanom filme, je kúpa unikátneho telefónu iPhone, ktorý využíval aj hlavný protagonista filmovej snímky, a potom už len treba navštevovať vedecké výstavy, kde je vyššia pravdepodobnosť uštipnutia pavúkom rádioaktívnej podstaty.

SkryťVypnúť reklamu

Toto je skrytý odkaz vo všetkých filmoch, ktoré využívajú obchodnú taktitku „product placement“ a zobrazujú hlavných protagonistov príbehu vyžívať ich obchodné produkty na ceste k dosiahnutiu ich vznešeného cieľa, ktorý je zväčša nastavený tak, aby sa s ním každý divák dokázal stotožniť a povedať si: „ Áno, toto je to, kvôli čomu sa oplatí bojovať. Aj ja chcem byť taký ako on!“ A kedže pre človeka je jednoduchšie si niečo kúpiť, ako prejsť duchovnou očistou a prevratom osobnosti, vďaka ktorému nadobudne odvahu a česť hrdinov z napozeraných filmov, tak začína s kúpov nepodstatných vecí, o ktorých si myslí, že práve vďaka nim sa mu ľahšie dosiahne spomínaných hrdinských vlastností.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to len spoločnosť Apple, ktorá sa snaží predať svoj produkt, ale každá iná spoločnosť, ktorá má za primárny cieľ nastavený čo najvačší zisk firmy, čo je asi každý zdravý podnik, lebo inak by nemohol dlhodobo fungovať.

Záver

Vojny, ktoré nevidíme sú naozaj na každom kroku, no aj keď ich nevidíme, tak to neznamená, že neexistujú a mali by sme ich vnímať, vedieť o nich a keď treba, tak aj vzdorovať. Pretože to je jediný spôsob akým sa nestaneme ich obeťami. Či je to vnútorná vojna rozhodovania sa o uspokojení vlastného ega pri ohnisku s opečeným mäskom alebo vojna, ktorá ma núti kúpiť si niečo, čo vlastne ani nepotrebujem, treba mať pred očami vždy hodnoty, ktoré nám pomôžu rozhodnúť sa správne. Hodnoty, za ktoré sa naozaj oplatí bojovať, hodnoty, ktoré z nás spravia tých superhrdinov, na ktorých sa tak radi, a tak často pozeráme na obrazovkách smartfónov, notebookov, televízorov, či na plátnach v kinosálach.

Pavol Tichý

Pavol Tichý

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Usmievajúci pútnik plný nezničiteľného entuziazmu na ceste za pravdou fascinovaný krásou sveta viditeľného i neviditeľného. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu