Apple vzbudzuje otázky kvôli novému projektu elektromobility

Písmo: A- | A+

Značka Apple je nezmazateľne zapísaná v histórii ako inovátor v segmente počítačov a smartfónov. Dnes sa však zdá, že jej budúcnosť leží viac v oblasti služieb.

Hoci biznis okolo iPhone stále prekvitá, tržby spoločnosti klesli. Dôvodom je skutočnosť, že zákazníci dlhšie zotrvávajú pri starších typoch telefónov. To by sa však mohlo zmeniť s novým iPhonom s podporou 5G siete.

Investori sa každopádne snažia zistiť, čo bude novým hnacím motorom. Nedávno ovplyvnili predaj spoločnosti dve nové odvetvia - služby a nositeľná elektronika. Vo štvrtom štvrťroku 2020 vzrástli výnosy zo služieb o 25 % na 15,8 miliardy USD. Medzi tieto služby patrili App Store, AppleCare, iCloud, Apple Pay, Apple Music, Apple TV +, Apple Arcade a ďalšie. V Európe a USA ale Apple čelí antimonopolnému dohľadu kvôli zásadám aplikácie App Store, ktorých súčasťou je 30 % poplatok za sprostredkovanie. Následne 18. novembra spoločnosť znížila poplatky pre malých vývojárov na 15 %. Pravdepodobne preto, aby upokojila regulátorov. Od tej doby akcie klesajú. Súčasne však v štvrtom štvrťroku 2020 vzrástol predaj nositeľnej elektroniky (wearables) a domácich doplnkov o 30 % na takmer 13 miliárd USD.

Špekuluje sa o tom, že Apple zvažuje výrobu vlastného elektromobilu. Tieto špekulácie zosilneli v januári, keď Hyundai oznámil, že s Applom jedná o možnom partnerstve.

Projekt Titan

Od roku 2014 sa Apple v rámci projektu Titan snaží o vývoj vlastného elektromobilu. Po vytvorení prvého návrhu vozidla sa Apple rozhodol zmeniť svoje plány a zameral sa na vývoj softvéru.

Na trhu je však v súčasnosti mnoho konkurentov, ktorí sa vývojom osobného vozidla pre masový trh zaoberajú, príkladom môže byť projekt Waymo spoločnosti Alphabet a jeho Robo-taxi. Hlavným cieľom stratégie Apple je vytvoriť nový dizajn batérie, ktorá by dramaticky znížila cenu batérií a zvýšila by možný dojazd vozidiel. Apple odmietol komentovať svoje plány alebo sa vyjadriť k budúcim produktom.

Ming-Chi Kuo, analytik spoločnosti Apple z KGI Securities v Taiwane, uviedol, že podvozok vozidla by mohol vychádzať z platformy BEV (E-GMP Electric Vehicle) spoločnosti Hyundai. Dodal, že Apple by na nasledujúcich modeloch alebo na iných trhoch mohol spolupracovať s General Motors a európskou skupinou PSA.

Tri vlny, ktoré vyniesli Apple na piedestál

Značku Apple asi netreba detailnejšie predstavovať. Pre posúdenie aktuálnej situácie e však vhodné pripomenúť si niektoré míľniky a prístup spoločnosti. Tieto totiž rozhodli o tom, že dnes patrí medzi najhodnotnejšie firmy sveta. Apple dnes vyvíja, vyrába a predáva smartfóny, osobné počítače, tablety, nositeľnú elektroniku a doplnky. Do portfólia značky Apple patrí rad chytrých telefónov iPhone, rad osobných počítačov Mac, rad viacúčelových tabletov iPad, nositeľná elektronika a domáce doplnky, medzi ktoré patria AirPods. Stále väčšiu rolu však zohrávajú služby ako Apple TV a servisná podpora AppleCare. Apple sa snaží ponúkať majiteľom svojich produktov komplexný obsah od hudby, video hier, aplikácií až po spravodajstvo a magazíny Apple News + či Apple TV +. V portfóliu nechýba ani kreditná karta Apple Card alebo bezkontaktný platobný servis Apple Pay.

Spoločnosť Apple sa opakovane stala príkladom splneného amerického sna. Začalo to počítačovou revolúciou v 70. rokoch 20. storočia, kedy Apple vytvoril svoj Apple II. V 80. rokoch potom spoločnosť prišla s novou verziou počítača - Macintosh. Keď sa v roku 1977 vrátil Steve Jobs, spoločnosť odštartovala celý rad inovácií, medzi ktoré patril iMac, iPod, iTunes, iPhone, iPad a App Store. Hnacím motorom tretej vlny bol bezpochyby iPhone od roku 2007. Dnes sa však zdá, že potenciál tejto tretej vlny sa pomaly vyčerpáva, preto sa Apple opäť snaží rozšíriť portfólio.

Skryť Zatvoriť reklamu