Prečo som sa zameral práve na Rómov? Pretože je to najviac ohrozená komunita ľudí v našej spoločnosti. Komunita ľudí odstrčená na okraj spoločnosti, pričom majoritná časť obyvateľstva si radšej zastiera pred týmto problémom oči, než aby ho začala nejako riešiť. Prečo sú Rómovia takí akí sú? Je to v ich prirodzenosti byť na okraji spoločnosti, alebo je na príčine správanie spoločnosti voči nim, že sa ocitli v takej nezávideniahodnej situácii? Mnohí z nás, z majoritnej časti obyvateľstva, prechovávajú ku Rómom zášť. „Však oni len kradnú, deti robia, žijú len z rodinných prídavkov na úkor nás“, býva najčastejšia nahnevaná argumentácia. Na prvý pohľad to vyzerá naozaj tak, ale zamyslel sa niekto hlbšie prečo je to tak? Majú Rómovia rovnaké šance na plnohodnotný život v spoločnosti ako my ostatní z majoritnej časti? Ruku na srdce, kto z vás by nenamietal mať za susedov rómsku rodinu, kto z vás ako podnikateľ by zamestnal Róma a nedal by prednosť inému uchádzačovi z majoritnej časti obyvateľstva?
Antidiskriminačný zákon č.365/2004 stanovuje v § 2 zásadu rovnakého zaobchádzania a zakazuje diskrimináciu z akéhokoľvek dôvodu. Ale skutočne sa táto zásada dodržiava v praxi? Jedným z dôvodov takéhoto stavu rómskej spoločnosti je ich nízka vzdelanostná úroveň a tým aj mizivé šance uplatniť sa na trhu práce. Jednou z mála lastovičiek vo vzdelávaní talentovaných rómskych detí je 8-ročné Ghándiho gymnázium v Lučenci. Preto je zarážajúce, že banskobystrický samosprávny kraj uvažuje o jeho zrušení pre nedostatok peňazí. Je naozaj nepochopiteľné, že štát každoročne vynakladá milióny korún na obnovu rómskych osád, buduje pre rómske rodiny sociálne byty, práčovne a iné sociálne zariadenia, ale na prevádzku školy pre talentované rómske deti nemá peniaze? Vyhovuje štátu takéto postavenie rómskeho etnika, keď sa takto správa? Koná v tejto situácii banskobystrický samosprávny kraj v rozpore s antidiskriminačným zákonom? § 5 spomínaného zákona znie:
V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa v sociálnom zabezpečení, zdravotnej starostlivosti a pri poskytovaní tovarov, služieb a vzdelávania zakazuje diskriminácia osôb z dôvodu ich pohlavia, rasového pôvodu, národnostného alebo etnického pôvodu.
Jedným z dôvodov rušenia gymnázia udáva samosprávny kraj nízky počet študentov a neustále sa zadlžovanie školy. Príčina nízkeho počtu študentov je však v neustálom sťahovaní školy. Ešte minulý rok sídlila škola vo Zvolene, ale na základe rozhodnutia samosprávneho kraja sa musela presťahovať do Lučenca. Vzhľadom na to, že školu navštevovali deti zo sociálne odkázaných rodín, nemôžme sa čudovať dramatickému poklesu počtu študentov po jej presťahovaní do Lučenca.
Mám kolegu a veľmi dobrého priateľa Róma. Je to vysokoškolsky vzdelaný človek a okrem farby jeho pleti by ste ho nikdy nezaradili do rómskej komunity na okraji spoločnosti. Z toho okraja spoločnosti ho katapultovalo práve vzdelanie a domnievam sa, že je povinnosťou nás majoritnej časti spoločnosti mať veľký záujem o to, aby takýchto Rómov bolo čo najviac. Pretože ak naďalej nebudeme nič robiť a zatvárať oči, raz nám rómsky problém prerastie cez hlavu. No potom už bude neskoro niečo riešiť...