reklama

Nedovoľme, aby Nesrovnal zrovnal lesopark

V Bratislave podľa normálnych pravidiel funguje veľmi málo vecí a málo čo si roky udržalo tú istú úroveň a kvalitu. Jednou z výnimiek je bratislavský lesopark na Železnej studničke.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Nie že by to tam vyzeralo ako v Central Parku v New Yorku, ale už roky sú priestory od Červeného mosta až po Biely kríž obľúbenou oázou a prostredím na rôzne športové aktivity, turistiku či rekreáciu.

To, že tam zaspal čas je iná vec, aj keď je dobre, že to na „Železnej“ ešte stále dýcha minulosťou. Jedným z jej symbolických znakov je zákaz vjazdu pre všetky motorové vozidlá. Okrem tých s výnimkou. Lebo tých výnimiek je pomaly toľko, ako bez nich. Ťažba dreva je totiž v lesoparku ako na Aljaške a vozidiel, čo sa tam premáva je niekedy viac, ako na bratislavskom obchvate.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz však nejaká múdra a scestovaná hlava prišla s úplne geniálnou myšlienkou. Zákaz zrušiť a povoliť vjazd všetkým automobilom a motorovým vozidlám. Pritom pred minuloročnými komunálnymi voľbami bratislavskí poslanci autá na Železnej studničke zakázali, teraz ich tam zrejme vrátia. Materiál, ktorý obsahoval aj zákaz vjazdu, vtedy schválili poslanci jednohlasne a jedným z predkladateľov bol aj súčasný primátor Ivo Nesrovnal... Keď ide o fleky a mandáty, vtedy sú všetci ľudomilní, chrumkaví a zásadoví.

S iniciatívou, aby sa v lokalite obnovil pôvodný režim prišiel Slovenský rybársky zväz, ale každý kto pozná situáciu v Bratislave veľmi dobre vie, že je to iba maskovací manéver a hra iných, väčších hráčov na trhu. Vraj aj kvôli autám Slovenského hydrometeorologického ústavu, ktorý potrebuje prístup k vodomernej stanici, EKO-podniku verejnoprospešných služieb, ktorý obsluhuje lanovku... Kvôli zásobovaniu, rybárom či obyvateľom lesoparku, ktorým zákaz komplikuje život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čom im komplikuje život? Komu? Čo je to Petržalka, alebo nejaké nové zastavané sídlisko? Veď títo všetci majú vlastné povolenia. Tých sa to určite netýka... Iniciatíva rybárov nesmrdí rybinou, ale záujmami developerov, či iných záujmových skupín...

Na Železnej studničke som každý deň, chodím takmer už viac ako 40 rokov a tieto argumenty považujem za smiešne, naivné a zavádzajúce."Novým nariadením zastupiteľstva bolo zrušené všetko a zákazom vjazdu sa už nemôžu naši členovia dostať s motorovými vozidlami k rybníkom, ktoré máme riadne nájomnou zmluvou prenajaté," píše hlavnému mestu Slovenský rybársky zväz, ktorý v bratislavskej organizácii eviduje viac ako 10.000 rybárov a v lokalite má prenajaté zo štyroch vodných plôch dve. Zväz tiež pripomína, že dolné parkovisko má malú kapacitu, v ranných a večerných hodinách je nestrážené a autobus premáva len do 21.30 h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Túto časť som si musel prečítať dvakrát, aby som zistil, či sa mi nesníva. To je demagógia najvyššieho stupňa. Nestrážené parkovisko, 10.000 rybárov, autobus do 21.30h... Ak chcú rybári chytať ryby na Železnej studničke musia mať zakúpený rybársky lístok na danú „vodu“, na parkovanie majú vlastné parkovisko. Navyše ryby nie je možné chytať počas celého roka a rybárov tam nie je na tisíce, ale spočítate ich na prstoch oboch rúk. Autobus? Jazdí tam veľký „Ikarus“, ktorý preváža teplý vzduch, šoféra a maximálne ešte dvoch pasažierov... Čo by tam malo byť metro, alebo električky?

"Pomyslenie, že si má rybár odniesť rybárske náradie, teda niekoľko vedier krmiva a pár udíc s ruksakom v mestskej hromadnej doprave alebo na bicykli, pričom väčšinou ide o starších ľudí, presunúť sa na miesto lovu a po skončení opäť na zastávku a potom k odstavenému autu aj s prípadným úlovkom, to je veľmi nepríjemné, pre skôr narodených ľudí až nemožné," vysvetľuje rybársky zväz. Jedna perlička lepšia, ako tá predtým... Oskara vtipkára získava...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa podobne populisticky, naivne, hlúpo a nezmyselne budú vyjadrovať bežci, cyklisti, turisti, ochranári, potom iba bude veselo, to bude petícii, zmien, výnimiek a povolení... Autá v lesoparku jednoducho nemajú čo robiť. Bez výnimky.

Argumentácia magistrátu je takisto vtipná. Navrhuje vrátiť dopravný režim do stavu pred poslednou zmenou. "Vyhoveli by sme tak nielen rybárom, ale i žiadostiam obyvateľov danej lokality, ktorí zmenu dopravného režimu považujú za diskriminačnú a s požiadavkou o navrátenie pôvodného značenia sa tiež obrátili na primátora," tvrdí mesto. Koľkože tam býva obyvateľov a koľko z nich nemá dnes povolenie? Aspoň keby nerobili z ľudí bláznov... 

Mesto podotýka, že zmenu uskutočnili bez akejkoľvek analýzy dosahov na ľudí žijúcich, resp. pracujúcich v tejto oblasti či dopravného prieskumu. Krásne. Ten čo to predložil asi nikdy nebol ani len pod Červeným mostom... Ideálne asi bude, ak tam urobíme diaľnicu, vybetónujme lúky, dáme zákaz vstupu cyklistom a bežcom, postavíme hypermarkety, parkovacie domy a určite by som navrhol aj nejakú tu skládku či poľovný revír.

Neskutočne, ako sa dokáže realita prekrútiť a prispôsobiť obchodným, osobným či iným záujmom. Ako som už spomínal autobusy smerom na Kačín, aj k bývalému sanatóriu, vozia takmer vždy iba duchov, za celý deň odvezú tak desať ľudí... Výnimkou sú iba víkendy. To, že je niekto lenivý a hnilý chodiť peši a najradšej by na lúke opekal priamo z auta, je problém súčasnej generácie a vývoja na Slovensku, ako problémom dopravy na Železnej studničke.

Magistrát a mestská polícia by sa mali skôr zamerať na prevenciu a kontrolu, aby po lúkach nejazdili a netestovali svoje terénne vozidlá rôzni šialenci, aby v lese nekvitli čierne skládky s odpadom, aby parkovanie pod Červeným mostom bolo regulované a riadené. Aby v lese nebola motokrosová dráha, nekvitol biznis s drevom, aby kamióny zvážajúce tony dreva neničili cestu a chodníky... Lebo jedinou obľúbenou činnosťou mestskej polície je dávať papuče na zaparkované autá, ktoré stoja tam, kde nemajú. 

Aj preto treba iba súhlasiť s návrhom občianskej iniciatívy Naše Karpaty, ktorá už minulému vedeniu Mestských lesov predložila plány, ktoré by zlepšili bezpečnosť a rekreáciu v mestských lesoch. Navrhovali minimalizovať vjazd áut do lesoparku a osadiť rampy na všetky vstupy, prísne kontrolovať nepovolený vjazd zo strany mestskej polície, či po vzore Partizánskej lúky vytvoriť správcu areálu Kamzík a zlepšiť zázemie pre návštevníkov. Vandalizmu, vozeniu odpadu do lesa, neregulovanému poľovníctvu alebo preháňaniu sa na luxusných SUV po lúkach, by bolo po rokoch konečne koniec. Ak túto úlohu mestská polícia dlhodobo nezvláda a stráž prírody vidieť len výnimočne, iniciatívu by mali prebrať Mestské lesy a zriadiť vlastnú stráž lesoparku.

Na viaceré veci mám v Bratislave diametrálne rozdielny názor ako primátor Ivo Nesrovnal, ale chce sa mi veriť, že sa s petíciou rybárov nestotožňuje ani on, keďže bol jedným z predkladateľov materiálu na zákaz vjazdu motorových vozidiel na Železnej studničke. Pokým to nebolo iba predvolebné gesto pre voličov...

Urobiť z lesoparku ešte väčší autopark ako je v súčasnosti nemá totiž žiadne výhody, opodstatnenie, ani zmysel. Je to iba hra na postupnú likvidáciu lesoparku a jeho premeny na komerčnú oblasť prepchatú vilami, obchodmi a parkoviskami.

Peter Hollý

Peter Hollý

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Peter Hollý, Mám 48 rokov a od skončenia vysokej školy pracujem v médiách. V roku 1992 som vyhral konkurz v športovej redakcii vtedy ešte v československej televízii. Ako redaktor - vedúci vydania. Postupne som pracoval vo VTV, TV JOJ ako redaktor, moderátor a šéfredaktor športovej redakcie. Ako aj aj ako mediálny manažér v Športprogresse v rokoch 1998-2002. Od júna 2014 som vedúci mediálneho oddelenia a hovorca Svetovej zimnej univerziády na Slovensku. V médiach pracujem 23 rokov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu