A to v dvoch smeroch. Sú situácie keď je integrácia zneužívaná. Niektorí rodičia v snahe získať úľavy a ľahšie štúdium pre svoje dieťa, napríklad pri prechode na strednú školu, alebo blížiacu sa maturitnú skúšku skúšajú aj takúto formu. A keď nepochodia v jednej poradni, idú do druhej, tretej, veď možno to niekde vyjde. Prečo by sa malo naše dieťa trápiť, keď nemusí. Druhý problém vidím, že napríklad v stredných odborných školách považujem integráciu za nevhodnú a dokonca škodlivú pre študenta. Sú presne jasne dané štandardy a cieľové požiadavky pre daný odbor, tak aké úľavy? Ak je niekto farboslepý, nemôže byť rušňovodič. A musí sa s tým zmieriť a s tým handicapom naučiť žiť. Ak na strednej škole umožňujeme žiakom mať úľavy, predĺžený čas na prácu oproti ostatným, alebo nehodnotíme ich výstupy rovnako nepripravujeme ich pre život a prax. Uvediem konkrétny príklad. Študent po absolvovaní strednej odbornej školy, kde ako integrovaný s vývinovými poruchami učenia a špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zmaturoval a išiel na pracovný pohovor. V rámci neho boli stanovené úlohy, ktoré mali uchádzači zvládnuť za určitý čas. Keď to nestihol dožadoval sa predĺženia času na úlohu, lebo tak to mal aj v škole. Je predsa integrovaný! Samozrejme neuspel a keď sa pýtal, kedy bude opravný termín, dostal odpoveď, že žiadny nebude. Nechápal, škola ho na toto nepripravila. Neviem, možno sa dožijeme novinových článkov s gramatickými chybami s poznámkou, že autor je dyslektik a máme sa zamerať na obsah a nie na gramatiku. Potom sa možno prihlásim do nejakého speváckeho spolku. Som síce s hudobným sluchom na tom dosť zle, ale možno ma integrujú. A s úľavami - na playback - možno vyhrám aj Cenu Eurovízie.
Integrácia
Dnes moderné slovo. Integrujeme do spoločnosti ľudí s rôznym handicapom a to je iste chvályhodné. No len do chvíle, keď to prestáva plniť svoj účel a zdravý rozum ide bokom. Na školách sú integrovaní žiaci s rôznymi poruchami (vývinovými poruchami učenia, či poruchami správania alebo so zdravotným znevýhodnením). Žiaci, ktorí majú uznanú integráciu na návrh Pedagogicko-psychologickej poradne majú potom rôzne úľavy. Napríklad nemusia absolvovať externú časť maturitnej skúšky, majú úľavy pri hodnotení podľa svojho stupňa integrácie (napríklad nehodnotí sa gramatika, ale len obsah jeho písomného prejavu, majú predĺžený čas na vypracovanie zadania a podobne). A tu vidím problém.