Žiadne veľké zmeny sa nekonali, nové prijaté, či pripravované zákony ešte nestihli zarezonovať, peniaze nie sú a nebudú a tak hladinu len sem tam rozvírila nejaká správa. Napríklad o tom, ktoré odbory majú podľa ministerstva perspektívu a ktoré nie. Našej školy sa to moc netýka, jeden odbor bol označený síce ako perspektívny, ale na to nemuseli vydávať žiadne vyhlásenia, to pociťujeme aj my, ibaže samotné takéto vyhlásenia nič neriešia. Jednak to môžu byť aj lokálne rozdiely, v jednom kraji môže byť nedostatok, v inom prebytok daných absolventov a je to aj o ľuďoch, ktorí vyučujú a určujú smer vývoja jednotlivých odborov v danej škole, či regióne. No a niekedy aktivity nadriadených orgánov pôsobia aj kontraproduktívne. Pamätám si, keď sa prijal zákon o odbornom vzdelávaní, tak výsledok pre nás bol ten, že nám nie že by pribudol, ale ubudol jeden partner z praxe ! Dôvod? To čo napísali úradníci do zákona, nie sú schopní splniť a tak musia zrušiť zmluvu. Dovtedy fungovala medzi nami zmluva o praxiach, či exkurziách v pohode, po prijatí zákona na „pomoc školám" za účelom odbornej praxe, už nie, alebo v obmedzenej forme. Ďakujem za takú pomoc.
V súčasnosti rezonuje najmä digitalizácia učiva. Je to nový boom. Som veľký zástanca nových technológií, podporujem a využívam e-learning, ale forma a spôsoby akými sa digitalizácia zavádza pripomína zavádzanie ideológie. Namiesto toho, aby sa podporili učitelia, ktorí už dávno takéto veci robia, alebo chcú robiť formou prezentácií, či digitálnych učebníc, ktorí komunikujú pomocou rôznych digitálnych knižníc na weboch či výmeny na burzách materiálov, digitalizujeme pomaly aj telesnú výchovu. Typickým príkladom je už kúpená a zavádzaná Planéta vedomostí. Stála ťažké milióny a efekt je slabý. Namiesto toho aby sa peniaze dali na školy, aby sa podporili tí, ktorí chcú a vedia ako digitalizovať, školia sa aj takí, čo nevedia zapnúť počítač a ponúkajú sa im digitalizované sekvencie na vybrané témy, nie digitalizované učivo. Nevravím, že sa tam nedá nič vybrať, ale také veci tu už boli a aj lepšie a voľne či lacnejšie dostupné. No a že sú tam aj perly, uvádzam na príklade, ktorý si môžu pozrieť tí, čo niečo vedia o elektrotechnike. Takto učí Planéta vedomostí transformátor :
No takú lampu, čo má na kostre napätie, by ste asi nechceli. Toto stálo milióny, v čase keď školy nemajú peniaze na opravy schátraných priestorov, cestovné príkazy na služobné cesty na školenia, učebné pomôcky podľa ich výberu, či na lepšie ohodnotenie. Školy musia nájsť peniaze na všelijaké hlúpe nariadenia a projekty, ako BOZP, CO, zdravotná služba, či najnovšie bezpečnostný projekt ochrany osobných údajov, ktoré Vám môžu urobiť len ľudia s príslušnou pečiatkou (dobrý zárobok pre vybraných inak), robiť vnútorné smernice na všetko možné a nemožné. Ešte čakám, kedy budeme robiť Smernicu o efektívnom využívaní WC a toaletného papiera. A čo vzdelávanie?
Žiadne digitálne učivo, sekvencia, či iná pomôcka nemôžu byť ničím iným len pomôckou v rukách kvalitného učiteľa. A kvalitný učiteľ, je vzdelaný a vzdelávaný za účelom skvalitňovania svojej práce, spokojný, dobre zaplatený a motivovaný. Keby sa všetky premrhané prostriedky na rôzne hlúpe projekty venovali školám a ich prostredníctvom študentom a učiteľom, tak kvalitných a spokojných učiteľov by bolo viac a naše školstvo ďalej. Takto je to len ako mnoho vecí u nás : balans nad priepasťou.