Pred časom jeden kolega písal v blogu, že je síce pekné, že tablety prídu do škôl, ale že draho kúpená Planéta vedomostí na nich nefunguje. No to je taký slovenský folklórny prvok, milióny za tablety, milióny za Planétu vedomostí, ale akosi sa zabudlo na kompatibilitu. Ja ako učiteľ, ktorý je podporovateľ moderných technológií vo vyučovacom procese, však chcem poukázať i na iný problém. Ak máte počítačovú učebňu správne rozostavenú, máte prehľad o činnosti každého študenta. Samozrejme existujú aj softvéry na kontrolu pracovnej plochy študenta, ale pohyb učiteľa v učebni a jeho aktívna činnosť má svoju nenahraditeľnú funkciu. Môžete sledovať prácu študentov, upozorňovať na prípadné nedostatky, či si všímať spôsob práce v podstate všetkých súbežne. Pri tabletoch toto nie je. Nemáte prehľad, či skutočne každý študent pracuje na tom zadaní, ktoré dostal. Ak v počítačovej učebni by mal niekto snahu odskočiť si na inú činnosť (internet, či hry..) zbadáte to takmer okamžite. Pri tabletoch dosť ťažko. Okrem toho tablety naplnia svoju životnosť podstatne skôr ako počítače a tie netreba ani nabíjať. Minule som čítal na internete, že je super, keď si študenti poznámky nepíšu do zošita, ale do tabletu, no ale to sa dá i do notebooku, či počítača.
Nemám nič proti digitalizácii školstva, naopak som za. Študentom bežne dávam k dispozícii na našej e-learningovej stránke školy svoje prezentácie, či výukové materiály, a plne využívam i ďalšie možnosti e-learningu, len sa pýtam, či ten „pokrok" a digitalizácia idú správnym smerom a či jej cieľom je naozaj kvalitne pripravený absolvent, alebo len niečí zisk? Nebolo by lepšie vybaviť školy počítačmi (koľko percent je na školách počítačov za štátne peniaze a koľko za peniaze rodičov? ), kvalitným softvérom, dataprojektormi, podporiť tvorbu elektronických vzdelávacích tematických celkov i celých predmetov a podobne? Nechýba tu systém a možno i zdravý rozum? Podľa mňa áno. A tak možno onedlho sa bude na interaktívnej tabuli simulovať aj kotúľ vpred na telesnej výchove a budú to sledovať dve tretiny oslobodených žiakov od cvičenia a tí, čo si oslobodenie nestihli vybaviť ho možno aj skúsia napodobniť. Alebo nasnímať do tabletu na video?