János Feketeházy – mostár zo Šale, ktorý spolupracoval aj s Eiffelom.

Včera, 31.10.2017, uplynulo presne 90 rokov od úmrtia jedného z najznámejších mostárov a konštruktérov bývalého Uhorska, ktorého konštrukcie a mosty patria dodnes medzi unikátne diela nielen v strednej Európe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

János Feketéházy bol synom Dominika Černohausa (neskôr premenovaného na Feketeházy-ho), pôvodom z Čiech a Anny Fekete, pôvodom z Maďarska. Svoje detstvo aj starobu prežil v meste Šaľa, kde v roku 1927 nakoniec aj zomrel. Väčšinu svojho života teda prežil v Uhorsku a preto polemiky, či bol Slovák, Čech, alebo Maďar nebudem komentovať a to aj z dôvodu že mosty, ktoré navrhoval, majú v prvom rade ľudí spájať a nie rozdeľovať.

Vysokú školu so zameraním na matematiku začal študovať vo Viedni odkiaľ prestúpil na školu s technickým zameraním, na ETH Zürich, ktorá dodnes patrí medzi popredné technické školy Sveta. Po skončení školy začal pracovať vo Viedni na riaditeľstve rakúskych železníc.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Portrét Feketeházyho a jeho podpis.
Portrét Feketeházyho a jeho podpis. 

V roku 1867, po rakúsko-uhorskom vyrovnaní, sa vrátil domov a zamestnal sa na riaditeľstve železničného staviteľstva ako inžinier -praktikant. Riaditeľstvo sa potom v roku 1873 dostalo pod organizáciu Maďarských štátnych železníc, kde Feketeházy pracoval až do roku 1892, kedy, z funkcie hlavného inžiniera, odišiel do dôchodku. Jeho odchod do dôchodku ale neznamenal odchod od odbornej činnosti, nakoľko výkresy jeho najvýznamnejšieho diela, Mosta slobody v Budapešti, vypracoval až ako dôchodca.

Jeho najpoužívanejším tvarom pre nosné konštrukcie mostov bola priehradová konštrukcia „kosákového“ tvaru, teda so zakriveným spodným aj horným pásom. Elegancia tohto tvaru zapadá takmer do akéhokoľvek prostredia a je staticky veľmi efektívna. Aj z tohto dôvodu zopakoval tento typ konštrukcie pri viacerých mostoch ako napr. mosty cez Dunaj v Komárne, alebo v Štúrove.

SkryťVypnúť reklamu
Alžbetin most v Komárne.
Alžbetin most v Komárne. 
Bývalý železničný most v Komárne - fotka po zaťažovacej skúške mosta (1909)
Bývalý železničný most v Komárne - fotka po zaťažovacej skúške mosta (1909) 
Most Márie Valérie medzi Štúrovom a Ostrihomom
Most Márie Valérie medzi Štúrovom a Ostrihomom 

Na mostoch sa v tej dobe venovala pozornosť aj detailom a estetickým doplnkom, ktoré mostu dodávajú dušu. Investícia do takýchto detailov je v porovnaní s cenou mosta len zanedbateľná, avšak dnes sa na to akosi pri nových mostoch úplne zabúda.

Detaily, ktoré mostom dodávajú dušu (most Márie Valérie)
Detaily, ktoré mostom dodávajú dušu (most Márie Valérie) 

Všetky jeho konštrukcie sú špecifické eleganciou a staticky optimalizovaným tvarom, pričom rôzne alternatívy vždy prepočítal aj z finančného hľadiska. Ak bol rozdiel v cene minimálny, priklonil sa k riešeniu, ktoré lepšie zapadalo do okolitého prostredia.

Feketeházyho rukopis výpočtu spotreby ocele pre jednotlivé alternatívy tvaru mosta
Feketeházyho rukopis výpočtu spotreby ocele pre jednotlivé alternatívy tvaru mosta 

Jeho ďalšími dielami, ktoré stáli na území Slovenska sú napr. bývalý železničný most cez Váh v Hlohovci, cestný most v Ružomberku, alebo cestný most v Kolárove. Tieto konštrukcie boli v tej dobe najlacnejšími alternatívami pre dané mosty, čo sa dalo dosiahnuť len optimalizáciou ich tvaru.

SkryťVypnúť reklamu
Bývalý železničný most cez Váh v Hlohovci
Bývalý železničný most cez Váh v Hlohovci 
Bývalý cestný most v Ružomberku (dnes ostal z neho len pilier v strede Váhu).
Bývalý cestný most v Ružomberku (dnes ostal z neho len pilier v strede Váhu). 
Kolárovo - cestný most (aj keď ho v roku 1945 zasiahla bomba, našťastie nevybuchla a tak most prežil až dodnes)
Kolárovo - cestný most (aj keď ho v roku 1945 zasiahla bomba, našťastie nevybuchla a tak most prežil až dodnes) 

Množstvo konštrukcií, ktoré Feketeházy navrhol v Maďarsku (napr. most v Segedíne) sú pripisované G. Eiffelovi a to najmä z dôvodu, že Eiffel ich nakoniec pečiatkoval a Eiffelova lobby bola v tom čase veľmi silná. Eiffel ale po maďarsky zrejme nevedel a aj keď je na výkresoch jeho pečiatka, texty vo výkresoch sú maďarské ...

Eiffelova pečiatka na výkrese mosta s maďarským popisom.
Eiffelova pečiatka na výkrese mosta s maďarským popisom. 

Dnes je už zrejmé že most v Segedíne síce postavila Eiffelova firma, avšak víťazný návrh mosta bol vypracovaný Feketeházym.

Bývalý cestný most v Segedíne, ktorý navrhol Feketeházy a postavený bol firmou G. Eiffela
Bývalý cestný most v Segedíne, ktorý navrhol Feketeházy a postavený bol firmou G. Eiffela 

Jedno z jeho najznamenitejších diel, ktoré sa podarilo po vojne obnoviť do pôvodného stavu je most Slobody v Budapešti, ktorý osobne považujem za jeden z najkrajších mostov Európy. Most je pekný nielen z diaľky, ale aj z blízka, vďaka množstvu prepracovaných detailov, ktoré mu dodávajú jedinečný vzhľad a atmosféru.

SkryťVypnúť reklamu
Most Slobody v Budapešti
Most Slobody v Budapešti 
Detaily a ozdoby mosta.
Detaily a ozdoby mosta. 
Množstvo vyšperkovaných detailov sú neoddeliteľnou súčasťou tohto veľkolepého diela.
Množstvo vyšperkovaných detailov sú neoddeliteľnou súčasťou tohto veľkolepého diela. 

Most je zaujímavý aj zo statického hľadiska. Aj keď na prvý pohľad vyzerá ako visutý most v skutočnosti sa jedná o tzv. gerberov nosník (stredné pole je uložené na krátke konzoly krajných polí). Aj táto skutočnosť napomohla tomu že sa ho koncom 2. svetovej vojny nepodarilo úplne zničiť. Keďže ustupujúci nemci nemali čas študovať podrobne jeho konštrukciu, podmínovali ho ako visutý most, no odpálené nálože zničili len stredné pole a tak rekonštrukcia nebola taká náročná.

Zničené stredné pole mosta (1945)
Zničené stredné pole mosta (1945) 

Ďalšou výnimočnou stavbou, ktorú navrhol bol prvý otočný most na kontinentálnej Európe v meste Rijeka v dnešnom Chorvátsku (prvý otočný most Sveta bol postavený v roku 1876 v Anglicku). Otočením konštrukcie bolo umožnené lodiam vplávať do prístavu.

Otočný most v Rijeke, postavený v roku 1888.
Otočný most v Rijeke, postavený v roku 1888. 

Aj keď mnohé Feketeházyho mosty sú už len minulosťou, množstvo jeho veľkolepých diel dodnes slúži doprave a obdivujú ich turisti z rôznych krajov Sveta. Väčšina bežných ľudí však ani len netuší kto za týmito dielami stojí a prevažná väčšina Slovákov nevie ani to, že takýto výnimočný človek kedysi žil a tvoril na území Slovenska. Ale aj to je údel mostárov, ktorí spoločnosti zanechajú kus svojej duše, oni však ostávajú neznámymi aj napriek tomu že ich diela slúžia tisíckam ľudí každý deň.

Pamätná tabuľa v meste Šaľa, ktoré bolo Feketeházyho domovom a jeho socha v Segedíne.
Pamätná tabuľa v meste Šaľa, ktoré bolo Feketeházyho domovom a jeho socha v Segedíne. 
Peter Paulík

Peter Paulík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Stavebná fakulta STU - Katedra betónových konštrukcií a mostovKNIHA:Mosty na území Slovenska Zoznam autorových rubrík:  Veda a filozofiaMostyStatikaVšeličo

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
SkryťZatvoriť reklamu