Svoju cenu má aj starší, rozpadnutý dom, aj luxusná hacienda. Aj všetko medzi tým.
Ceny nehnuteľností nevymýšľajú kancelárie, štát ani žiadny regulátor. Ale robia ich ľudia. V jednoduchosti sa dá povedať, že REÁLNA CENA NEHNUTEĽNOSTI je suma za ktorú je predávajúci ochotný predať a kupujúci kúpiť.
Prvá zásadná chyba predávajúcich teda je nesprávne nastavená cena. Požadovaná suma má potom skutočne ďaleko od reálnej. Mýtus že "však najprv skúsme vyššiu cenu, aby sme potom mohli spúšťať" je hneď prvý a najväčší omyl.
Ako to potom dopadá? Nastaví sa vysoká cena. Z kopy potencionálnych záujemcov sa zväčša interesuje len malá skupinka, a aj to len takí, ktorí vlastne len pozerajú. Skutočných kupujúcich daná nehnuteľnosť nezaujíma, lebo PREHĽAD o trhu už majú, jednoducho si už svoje odchodili a odpozerali. Preto ani nezavolajú. Takáto nehnuteľnosť sa stáva zaujímavou skôr pre rôznych špekulantov, ktorí neváhajú za ňu ponúknuť polovicu, či tretinu jej skutočnej hodnoty. Veď čo môžu stratiť?
Naproti tomu, ak sa nastaví cena reálne, šanca na úspešný predaj rýchle stúpa. Na ponuku reaguje oveľa viac potencionálnych a skutočných záujemcov, ktorí už majú zmapovanú situáciu na trhu a skutočný záujem kupovať, čo nahráva predávajúcemu. Veľa predávajúcich sa bojí, že ak dajú takúto cenu, budú ju ešte musieť vyjednávaním znížiť. Ja hovorím, ani nie! Ak budú traja záujemci s reálnou potrebou danú nehnuteľnosť kúpiť, s trochou šikovnosti sa cena môže znížiť minimálne, alebo vôbec. Naproti tomu, ak je cena príliš vysoká, nemáte jednať s kým. Preto "však skúsim dať vyššiu cenu a uvidím..." Áno, uvidíte. Nepredáte to.
O čom sa však chcel prioritne. Sú aj nehnuteľnosti, kde je ťažšie stanoviť reálnu hodnotu. Preto v záujme ochrany predávajúceho je lepšie nastaviť vyššiu sumu a vyčkať na dopyty. Ak máte behom pár mesiacov pár obhliadok o nehnuteľnosť je potencionálny záujem. Len potencionálny. Ak sa nehnuteľnosť nepredala, je treba niečo spraviť. Skúste hádať, čo?
za a) osloviť inú, alebo viac kancelárií
za b) zvýšiť cenu
za c) kozmeticky znížiť cenu
za d) reálne upraviť cenu, alebo akceptovať najvyššiu možnú ponuku
Dé je správne. Ak čas ukázal, že daná nehnuteľnosť je v nesprávnej cenovej hladine, nemá veľký zmysel ísť hlavou proti múru. Potencionálni záujemci aspoň nastavia danej nehnuteľnosti zrkadlo. Keď vám päť ľudí z piatich povie, že je to moc, asi je to moc.
Á, bé a cé je však presne to, čo urobí väčšina. Rozhodne sa čakať na svojho princa. Tragédiou je, ak sa medzi tými piatimi objavilaj seriózny záujemca so serióznou ponukou, ale s o relatívne dosť nižšou ponukou ceny, ktorá je však oveľa bližšie reálnej cene, ako ponuka predávajúceho. Predávajúci sa však rozhodne ešte to skúsiť so svojou predstavou. Opäť prejde istý čas, celý proces sa opakuje a nakoniec sa predávajúci rozhodne cenu znížiť. Čo sa stane? No nič.
Obyčajne zníženie ceny opäť nebude dostatočné, preto sa to opäť nepredá. Celý proces sa opakuje a cena sa znižuje opäť. A tak to ide rok, dva, tri a... Tragédiou je to preto, lebo ak mal predávajúci aj seriózneho záujemcu s určitou ponukou, v deviatich z desiatich prípadov môže na to vsadiť, že takúto už nedostane. A teda nepredá.
"Nepredáte to za tú cenu" je teda prvá a najdôležitejšia rada, akú môžete dostať. Môžte si však spraviť podľa seba, ale... Nepredáte to.