reklama

300 hrmených aj s hviezdičkami*

*Všimli ste ich? Tie nenápadné hviezdičky. To drobné písmo na konci billboardu. Ten text v televíznej reklame bežiaci na hranici čitateľnosti. Nevšimli? Alebo si len matne spomínate? Potom je všetko tak, ako si to marketingoví mágovia naplánovali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu

Idem autom a už z diaľky sa ma snažia upútať firemné slogany. Bigboardu venujem len krátky čas, za ktorý zaregistrujem, že je niečo exkluzívne výhodné, lacné alebo rovno zadarmo. O drobných písmenkách viem, no prečítať si ich spoza volantu nestíham.

Večer pustím televíziu. V prime time je cena reklamy najvyššia. Pochopiteľne sa inzerenti snažia podať divákovi čo najviac informácií za čo najkratší čas. A tak tie menej podstatné (no zo zákona povinné) údaje len rýchlo prebehnú počas spotu v spodnej časti obrazovky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V schránke nájdem letáky. Konečne mám možnosť prečítať si všetky nenápadné texty, na ktoré odkazuje hviezdička. Niektoré z nich sú nezáživné, iné prekvapivé. Napríklad služby reklamované ako bezplatné, sú v skutočnosti zdarma len zlomový čas dňa.

Určite vám nehovorím nič nové. Každý z nás o týchto skutočnostiach vie. Drobné a rýchle texty poznáme. Je nám jasné, že sa v nich dočítame o obmedzeniach, podmienkach a výnimkách. Mám však pocit, že naša citlivosť je už otupená a sme čoraz benevolentnejší. A tak si marketingoví manipulátori dovoľujú viac a viac. Používajú poznámky pod čiarou aj tam, kde by nemuseli. Tá čiara je však hranica medzi polopravdou a úplnou informáciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hviezdičky sa nám kopia a pomaly sa z nich bude dať poskladať celá mliečna dráha. Tam, kde by byť nemuseli, hrdo dominujú. (Niektoré údaje by si zaslúžili väčšiu veľkosť písma.) A zase tam, kde by byť mohli, chýbajú. Dovedené ad absurdum - mohli by byť aj v našom každodennom živote. Napríklad v politike, kde sa hovoria len prvé časti viet. Napríklad výrok "S nimi do koalície nikdy nepôjdeme" má dokončenie: "Teda okrem prípadov, keď už nebudeme mať iné východisko."

Aplikácia hviezdičiek v zoznamovacích inzerátoch by mohla vyzerať aj takto: "Som nefajčiar*. *Ale len v čase od 24.00 do 6.00." A použitie vyššie spomínaných rýchlych a malých textov by som riešil malým displejom, ktorý by mal každý človek zavesený na krku. Na ňom by bežali počas dialógu všetky "poznámky pod čiarou" či myšlienky "medzi riadkami".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do doby, kým sa používanie hviezdičiek neustáli v celej spoločnosti vás prosím, používajme drobné texty s rozumom.

Peter Piatka

Peter Piatka

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Poslucháč Žilinskej univerzity, exšéfredaktor časopisu ŽUŽO, koordinátor projektu Univerzitníky, učiaci sa project manager .-) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosť300 hrmenýchUtrpenie spisovateľaŽivot na internáteFotografieGreat BritainPráca ako zábavaPrózaBlog o blogu

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu