Zásadné pripomienky, bez ktorých odstránenia nemá zmysel celá novela
1. Fragmentácia trhu - definícia generického lieku, náhradného lieku a s tým súvisiaca tendencia spoluposudzovať čo najmenšiu skupinu liekov. Trendy by mal byť opačný.
2.Úplné zničenie transparentnosť - začierňovanie podkladov podľa vágnej definície obchodného tajomstva

2.1. Nemožnosť verejnej kontroly poradných orgánov (odborných skupín) poradných orgánov (kategorizačnej komisie a NIHO) ministra.
2.2 Neriešenie absurdného postavenia NIHO (HTA agentúry). V systéme kategorizácie máme duplicitné orgány s rovnakými kompetenciami a úlohami. MZ plánuje budovať rovnaké kapacity s rovnakým obsahom bez verejnej kontroly, ako zákonom vytvorený NIHO s akou-takou verejnou kontrolou
3. Nik nebude vedieť aká je skutočný cenový strop v Slovenskej republike - zavádzajú sa pokútne zmluvy mimo systém na najvyššej úrovni cenovej regulácie - na úrovni MZ - v ktorých definícii je, že dohodnutá cena ministerstvom je tajná.
3.1. Tým sa zamedzuje na akejkoľvek nižšej úrovni - poisťovne, siete nemocníc (aj tá štátna sieť je sieť nemocníc), siete poskytovateľov, nemocnice a lekárne vyjednávať o ďalších lepších podmienkach pod štátnym stropom daným kategorizáciou a tým šetriť prostriedky solidárneho systému. Štátom daný strop je tajný. Budú aj skutočné obstarávacie ceny na faktúrach tajné?
3.2. Novo-prichádzajúca konkurencia nevie, aká je skutočná cenová hladina na Slovensku v danej terapeutickej skupine v rámci generických konkurentov, nie to ešte liekov voľby či koncepčne iných terapeutických prístupov.

4. Novela zákon vôbec nerieši podmienky a spôsob zverejňovania tajných zmlúv v elektronickej podobe, spôsob práce pri podaniach výrobcov. vzhľadom na podmienku platnosti zmlúv pri hospodárení s verejnými prostriedkami. (platná až po zverejnení).

5. Novela nerieši personálne požiadavky na “vyjednávací tím”, zamedzenie konfliktu záujmov a verejnú kontrolu konfliktu záujmov.
Komentár
Bez vyriešenia, v zmysle odstránenie týchto koncepčných podmienok nemá žiaden zmysel diskutovať detaily. Koncept je proste zlý a nenapraví ho úprava detailov v hodnotách plus či mínus pár percent.
Jediný, komu vyhovuje tajný režim cenových regulácii naprieč EU sú farmaceutické firmy, ktoré maximalizujú všetky kroky vedúce k maximálnemu zneprehľadneniu na trhu s liekmi. Návrh zákona je napísaný presne v záujme inovatívneho priemyslu a “originálnych” firiem.
Že 2 prahový, 3 prahový, 8 prahový? O čom sa chcete baviť, keď zákon určuje že hodnota prahu je tajná? O čom sa chcete baviť, keď nastavenie spoluposudzovaných skupín je také, že je v posudzovanej jeden jediný liek a zákon dokázal nemožné - deliť 1:2 v obore prirodzených čísiel, keď jeden liek môže mať dve úhrady v závislosti od indikácie?
O čom sa chceme baviť, keď je rozhodnutie poradných orgánov tajné a tajné sú podklady, pričom sa rozhoduje o verejných peniazoch?
O čom sa chcete baviť, keď sa zavádza 70% personálny podiel štátu v kategorizačnej komisii, ktorá rozhoduje prostou väčšinou a odvolacím orgánom je kategorizačná rada so 70% podielom štátu?
Pri takto nastavených podmienkach je úplne jedno, aká je prahová hodnota QALY. Či pôjde o 3 násobok alebo 21 násobok HDP alebo násobok nejakej absolútne definovanej hodnoty.
Ja sám, ja vládca, ja nič, ja sestra biochemika
Minister ako neobmedzený vládca si o cene rozhodne podľa lógru rannej kávy a nie je v predkladanej novele toho nástroja, ktorý to skontroluje.
Raz zaradené lieky v danej úhradovej skupine nastavujú cenovú latku pre každý ďalší liek zaradený neskôr. Predkladaný návrh zákona pokriví cenovú hladinu liekov na dlhé roky dopredu a zabezpečí úhrady nad rámec obvyklý v ostatných krajinách EU.
(Obrázky sú z náhodne vybratého podania žiadosti o určenie maximálnych cien a úhrad jedného lieku.)
Autor je členom tímu SaS pre zdravotníctvo, roky sa zaoberá liekovou politikou a elektronizáciou. Viac jeho politických textov na jeho politickom webe www.politik.pilnik.sk. Ak chcete sledovať aj ďalšie jeho politické vyjadrenia, staňte sa fanúšikom jeho facebookovej stránky.