Zneužitie práva a parazitovanie na procese EIA

Zneužívanie formálneho práva v správnom práve a v procesoch EIA je stále bežnejší jav. Je možné sa voči tomu brániť ? Pokúšam sa nájsť opoveď.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Je všeobecne známe, že aj dobrá vec je ľahko zneužiteľná na úplne iný účel ako bola pôvodne zamýšľaná. V slovenskom práve je známa zásada zákazu zneužitia práva (abusus iuris). V súkromnom práve (občianskom, obchodnom) je ale dlhšiu dobu samozrejmosťou. Civilný sporový poriadok v čl. 5 tak stanovuje zákaz zneužitia práva. Vo verejnom práve (správne, stavebné, právo životného prostredia) sa tento zákaz zatiaľ premietol do znenia Správneho súdneho poriadku § 5 ods. 12 v zásade, že výnimočne súd neposkytne ochranu, ak podaný návrh sleduje zjavné zneužitie práva. V nadväznosti na to aj v § 28 Správneho súdneho poriadku, kde rozvádza tento pojem o zjavne bezúspešné uplatňovanie práva a prieťahy v konaní. Je ustálený názor (porovnaj komentáre k CSP a SSP), že zneužitie práva je použitie nejakej právnej normy v rozpore s jej účelom. Tento pojem sa nedá kvantifikovať všeobecne a vždy je potrebné skúmať individuálny rozmer daného prípadu, ako aj osobitné skutkové znaky. Zneužitie práva je právny inštitút, ktorý nemôže byť predmetom dokazovania. Tým je skutkový stav konkrétneho prípadu, z ktorého je možné robiť záver o zneužití práva. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Účelom právnych predpisov správneho práva je vždy prioritne verejný záujem a to buď vo všeobecnej rovine, alebo priamo upravený ako predmet zákona v úvodných ustanoveniach (porovnaj Košičiarová „Princípy dobrej verejnej správy a Rada Európy“ strana 191 a nasl.). Vysvetľujúce memorandum k odporučeniu R (80) 2 hovorí, že orgán verejnej správy musí vykonávať svoju právomoc vo verejnom záujme. 

 Inak povedané, text zákona čisto formálne ponúka nejakú možnosť konania v správnom práve predovšetkým nejakého procesného úkonu (podanie, odvolanie a podobne). Táto možnosť je daná za nejakým konkrétnym účelom (materiálny rozmer), ktorým je verejný záujem. 

SkryťVypnúť reklamu

 Osobitným prípadom zneužitia práva sa stáva možnosť/právo na participácii v rámci procesov posudzovania vplyvov dokumentov a projektov na životného prostredie. Zákon č. 24/2006 Z. z., ktorý upravuje tieto procesy je implementáciou medzinárodného záväzku Slovenskej republiky známeho ako Aarhurský dohovor. Účelom tohto zákona je ochrana verejného záujmu – ochrana životného prostredia a správna diagnostika vplyvov na životné prostredie (§ 2 tohto zákona). S týmto účelom sa do procesov vpúšťa verejnosť, v zákone definovaná ako dotknutá verejnosť, v rôznych formách najmä občianskych združeniach a iniciatív. Občianske združenia je právnická osoba, ktorá ak má predmet činnosti nejakú formu ochrany a rozvoja životného prostredia platí podľa tohto zákona, že je dotknutá verejnosť, teda môže vstúpiť do konania a následne aj do konaní podľa stavebného zákona. Myšlienka takejto participácie vylučuje teritoriálne obmedzenia, alebo nejaké podmienky z hľadiska preukázania odbornosti a kvalifikácie.

SkryťVypnúť reklamu

 Okrem dlhoročných ekologických organizácii, alebo občianskych iniciatív zložených z osôb bezprostredne dotknutých projektom (zámerom) sme v poslednom období svedkami činnosti, kedy jeden subjekt podáva rovnaké, alebo veľmi podobné návrhy na celom Slovensku do všetkých publikovaných konaní z veľkej časti bez znalosti miesta a konkrétneho projektového riešenia. Jeho činnosť podozrivo, hlavne pri súkromných investičných akciách, v istom momente utíchne a subjekt prestane mať záujem na ochrane verejného záujmu. Pri naivnom pohľade z vonka je nelogická nie len aktivita subjektu, teda vstup do konaní kdekoľvek, ale ani jeho následná pasivita. 

SkryťVypnúť reklamu

 Problém správnej interpretácie tohto zákona (č. 24/2006 Z. z.) a zároveň odborné odlíšenie pozitívnych aktivít občianskej spoločnosti na ochranu verejného záujmu v oblasti životného prostredia a zjavné zneužitia práva smerujúceho ku konaniu blízkemu korupcii je mimoriadne dôležité. Účelom zákona č. 24/2006 Z. z. je ochrana verejného záujmu v konkrétnom dokumente, alebo činnosti (projekte). Práve miera konkrétnosti, ktorá sa viaže na konkrétne projektové riešenie odlišuje šikanózne použitie práva od skutočného záujmu. Verejný záujem nemôže byť v rámci uplatnenia zákona o EIA abstraktný a začínať niekde pri celosvetových problémoch a skončiť na regionálnej úrovni. Naopak viaceré rozhodnutia súdov v oblasti správnej interpretácie verejného záujmu hovoria o potrebe jeho zjavnej konkretizácie (porovnaj Nález US SR 33/1995). Teda ak má správny orgán, v tomto prípade orgán ochrany životného prostredia, vyhodnocovať podnet v rámci konania EIA, musí si položiť niekoľko otázok:

  1. Ide o podnet ktorého legitímnym účelom je ochrana životného prostredia v konkrétnom projekte, teda jeho obsah smeruje ku konkrétnemu riešeniu, alebo ide o abstraktné podanie bez jednoznačnej individualizácie?

  2. Je obsahom podania napríklad všeobecná požiadavka na dodržiavanie zákonov, noriem, alebo iných formálnych prameňov práva? 

  3. V rámci konania sa vyskytli neočakávané zvraty, spať vzatie návrhov a podobne?

  4. Bol predstaviteľ subjektu fyzicky prítomný na konaniach, nazrel do spisu, alebo iným bezprostredným spôsobom sa zaujímal o prípad, alebo komunikuje len na diaľku formou elektronických prostriedkov?

Ak je možné odpovedať „Áno“ aspoň na dve otázky súčasne je zrejme, že správny orgán je konfrontovaný s činnosťou v inom záujme ako je verejný záujem. Ak navyše boli spať vzaté návrhy najmä pri súkromných investičných akciách je možné predpokladať aj podozrenie z trestnej činnosti. 

 Pokiaľ v prípade zneužitia práva ide len o neposkytnutie ochrany a to aj v prípade súdnej moci, v prípade „osobitnej motivácie“ na takéto konanie môže byť reč aj o trestnom čine a povinnosti oznámiť tieto skutočnosti orgánom činným v trestnom konaní. Niektoré osobitné skutkové okolnosti, napr. vyžiadanie sponzorského, „ odporučenie“ konkrétnej spoločnosti realizujúcej zelené fontánky a podobne, sú odhaliteľné len metódami a formami trestného konania a v správnom konaní sú prakticky neodhaliteľné.

 V každom prípade abstraktné, neindividualizované požiadavky v procese EIA by mala právno-aplikačná prax odmietnuť a v prípade prieskumu by súdy mali túto skutkovú prax hodnotiť ako zneužitie práva. Rovnako z hľadiska právno-aplikačnej praxe by nemalo byť ignorované ani podozrenie z korupčného správania, resp. inej trestnej činnosti. Nie je racionálne zdôvodniteľné, ak subjekt dá napr. 2O pripomienok a zrazu všetky väčšinou zoberie späť. 

 Pre objektivitu treba povedať, že zákaz zneužitia práva je v ústave prítomný implicitne, explicitne je len v správnom súdnom poriadku a v kritických predpisoch nie je prítomný vôbec. Úradník je tak nútený konfrontovať sa s právne veľmi komplikovanou otázkou, ktorá nie je ustálená ani v právnej vede a ani v judikatúre. 

 Preto by iste stálo za zamyslenie v prípade noviel zákonov v oblasti správneho práva zakotviť zákaz zneužitia práva explicitne do právnej úpravy aj s pomenovaním základných znakov takejto činnosti a samozrejme ustanovením preventívnych opatrení. 

 Úprimne však treba povedať, že ani najdokonalejšia právna úprava nemôže úplne vylúčiť pôsobenie špekulantov. 

Martin Píry

Martin Píry

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Memento homine quia pulvis es et in pulverem reverteris Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

768 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

158 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

93 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

283 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu