Aké sú základné spotrebiteľské práva ? K základným 8 právam patrí prístup k základným tovarom a službám, právo na bezpečnosť, na možnosť voľby, právo byť informovaný, obhajovať svoje záujmy, na nápravu, na spotrebiteľské vzdelávanie a právo na zdravé životné prostredie
V tento deň prostredníctvom rôznych aktivít spotrebiteľské organizácie apelujú na svoje vlády, aby dali právam spotrebiteľov vysokú prioritu. Aktivity sa týkajú bežných vecí okolo nás ako je jedlo, ktoré konzumujeme, lieky, ktoré užívame alebo výrobky, ktoré používame v domácnosti. Hovorí sa aj o neetických marketingových ťahoch, klamlivej a zavádzajúcej reklame, obstarávaní elektrickej energie, jej neudržateľnej spotrebe a dopadoch na budúcnosť planéty. Prijímajú sa odporúčania k zákazu televíznej a rozhlasovej reklamy, ktorá propaguje nezdravé jedlá a nápoje, ale aj o udržateľnom prístupe k zdrojom energie pre všetkých. Hovorí sa aj o zmluvách o spotrebiteľských úveroch, ktoré sú komplikované, nečitateľné, písané drobným písmom. V mnohých prípadoch, hlavne v podomovom predaji, nastavené úverové podmienky, ako aj odplaty za poskytnuté služby dopadajú likvidačne na spotrebiteľov.
Spotrebiteľská politika na Slovensku v porovnaní s inými členskými štátmi sa plní stále iba formálne, a preto porušovanie práv spotrebiteľov naberá masový charakter. Nedostatočnou finančnou podporou pre spotrebiteľské organizácie zostávajú spotrebitelia bez adekvátnej pomoci najmä pri riešení sporov zo spotrebiteľských úverov od nebankových subjektov, pri vyúčtovaniach energií a pri zastavení konania firiem uplatňujúcich nekalé obchodné praktiky. Finančná podpora činností spotrebiteľských združení je v posledných rokoch najnižšia spomedzi nových členských štátov. Zverejňovanie výziev na podávanie projektov a podmienky pre čerpanie dotácií, sú podľa spotrebiteľských organizácií, netransparentné a diskriminačné. V prebiehajúcej obsahovej reforme školstva nie je zahrnutá integrácia spotrebiteľského vzdelávania do učebných osnov a učitelia si aj z tohto dôvodu nemajú možnosť zvýšiť kvalifikáciu v tejto oblasti.
Za významný projekt v oblasti informovanosti občanov pokladám Európsky diár. Je to publikácia, ktorá je financovaná Európskou komisiou. Treba sa poďakovať za kus práce na tejto zaujímavej publikácii , ktorú urobila Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska.
Som presvedčená , že prostredníctvom informácií, ktoré ponúka Európsky diár dokážeme lepšie čeliť výzvam v globalizovanom svete. Záujemcovia si ju môžu nájsť aj v elektronickej forme. V rámci 13.ročníka celoslovenskej a 10. ročníka medzinárodnej súťaže Spotrebiteľskej výchovy žiakov "Spotreba pre život," ktorá bude prebiehať v máji 2010 je zaujímavá téma roka 2010 " Keď problémy na trhu ukazujú, že spotrebiteľ potrebuje vzdelávanie." Verím, že prostredníctvom svojich školských časopisov sa do tejto súťaže, ktorá zvyšuje spotrebiteľské povedomie, zapoja súťažné družstvá mnohých základných a stredných škôl zo Slovenskej republiky a členských krajín Európskej únie.