V 68. roku života badám už nejaký čas, že pamäť nie je taká ako kedysi.
Možno by som si to ani príliš nevšimol, keby nebola vedľa mňa o 9 rokov mladšia manželka.
Tá sype z rukáva telefónne čísla, dátumy narodenia, menín najmenej stovky ľudí /deti,partneri, vnúčatá, rodina, pritelia, známi/. A k tomu vek a rodiných príslušníkov desiatok svetových celebrít.
To ma až tak príliš nikdy netrápilo. Nikdy som to v hlave ani nemal, lebo nebolo treba. V roku 1986 som si doma na počítači Commodore C64 vytvoril databázu, ktorá obsahovala všetky potrebné údaje o pár desiatkách ľuďoch z môjho okolia. Vytlačil som to na tlačiarni /tá papierová zostava dodnes existuje, ale k vôli GDPR ju nemôžem ukázať :)/ a neskôr vyexportoval do Windows na PC.
Dodnes mám tú databázu v aktualizovanej podobe na PC i v mobile /za tie roky pribudli ďalší ľudia/.
To,čo ma však uvádza do zúfalstva, je sledovanie filmov. Od roku 2015 nepozeráme s manželkou klasické TV programy, ale iba filmy, ktoré si vyberieme na internete.
Podľa žánru/popisu/recenzií.
Nájdem film, čo sme ešte nevideli. Po chvíli manželka hovorí, to sme videli, toho herca poznám v tom filme, viem o čom to bude.
Na začiatku jej NEVERÍM. Po nejakej chvíli jej však musím dať za pravdu, pretože sa mi z pamäte vydolujú nejaké obrázky/zábery, ktoré pochádzajú z toho filmu, aj keď nie vždy si pamätám ako to skončí.
Tak som sa vyhecoval. Treba s tým niečo urobiť! Prečo sa mi obrázky ukladajú v pamäti lepšie ako to ostatné?
Neviem, ale skúsim to využiť pre zlepšovanie pamäte. Spôsobov ako na to sú tisíce.
Chcel som však niečo originálne, s merateľným výsledkom a pri čom sa nebudem nudiť. Rozhodne nie na PC, aby som to mohol skúšať kdekoľvek mimo domu, keď niekde čakám, napr. u doktora, kam chodím v poslednom čase čoraz častejšie.
Tak som si vymyslel, navrhol, vyrobil pamäťové sedmové/mariášové karty.
Začal som pomocou nich trénovať moju vekom poznačenú hlavu. Sú to plastové/čipové/bezkontakné/NFC karty vo veľkosti bežných bankomatových kariet.
Vedia ich čítať všetky novšie smartfóny a tablety s NFC a pripojením na internet. Nie je potrebná žiadna aplikácia. Dajú sa s nimi hrať bežné kartové hry ako s papierovými kartami, ale vedia toho oveľa viac.
Mojim cieľom bolo naučiť sa zapamätávať poradie X kariet, ktoré boli náhodne vybrané z balíčka 32 kariet.
O tom, že by som si mohol niekedy nebodaj zapamätať poradie všetkých 32 kariet som ani nesníval.
Každá karta po priložení k mobilu /s NFC a pripojením internet/ poskytuje vo forme obrázkov 3 spôsoby ako si zapamätať konkrétnu kartu a NÁVOD/postup ako si zapamätať všetky karty a ich poradie.
Začínal som s klasickými dvojhlavovými sedmovými kartami s dizajnom ako ich v našich končinách poznáme.
Chcel som však osobitnejšie/krajšie obrázky a hlavne komplikovanejšie "lúštenie" hodnoty karty oproti klasickým dvojhlavým sedmovým kartám. Aby sa moja hlava viac potrápila.
Na rad prišli nemecké jednohlavové karty z roku 1900

a neskôr nemecké jednohlavové karty z roku 1875.

Tie posledné sa mi najviac páčia a hrávam výlučne s nimi.
1. Ako si zapamätať karty
Základom uloženia karty do pamäti je priradenie asociácií/predstáv k jednotlivým kartám.
Pamäťové karty ponúkajú vo forme obrázkov 3 spôsoby zapamätávania:
I. Číselný - kartám sú podľa logiky priradené číselné hodnoty od 1 do 32
II. Obrázkový - kartám sú podľa farby priradené rôzne postupnosti
III. Slovný - kartám sú podľa schémy/tabuľky priradené určité SLOVÁ a obrázky vyjadrujúce SLOVO
Všetky 3 spôsoby zapamätávania je možné spolu kombinovať. Používam najviac spôsob III v kombinácii so spôsobom II / v menšom počte prípadov/.
2. Ako si zapamätať poradie kariet
Pre zapamätanie poradia kariet poslúžila obyčajná ULICA.
Prešiel som si v mysli v mojej dedine niekoľko ulíc a vytvoril na nich 32 zastávok. V danej chvíli to bola z mojej strany nesmierna trúfalosť. Veď som si nedokázal zapamätať ani poradie 10. kariet! Ale kto vie, možno o rok, dva, tri .... ak vôbec niekedy.
Neskôr som prišiel na to, že vhodnejším spôsobom bude ulica/ulice s viacerými rôznorodými/odlišnými objektami, prípadne ku ktorým sa viažu nejaké moje emócie...
Prišla na rad Banská Štiavnica. Do Banskej Štiavnice sme sa manželkou zamilovali a často tam chodíme.
Prešiel som sa v mysli po Banskej Štiavnici od Pamätníka oslobodenia až po Nový zámok /aj pomocou Google Street View/ a na trase si vytvoril 32 zastávok.
Na každej z nich sme s manželkou X krát boli a v spomienkach máme ku nim pozitívny druh emócií.
A začalo to fungovať oveľa lepšie. Zapamätať si pomocou kariet poradie 32 zastávok pri prechádzke Banskou Štiavnicou bola otázka krátkeho času.
V skutočnosti je úplne jedno akou ulicou sa budete v mysli prechádzať. Dôležité je iba, aby ste sa vždy zastavili na rovnakých zastávkach v poradí od začiatku prechádzky do konca.

3. V ďalšom kroku pri predstave prechádzky Banskou Štiavnicou som priradil jednotlivým zastávkam EMÓCIE vo forme karty / mám 3 spôsoby ako si zapamätať kartu/ a snažil som sa vytvoriť PRÍBEH v časovej osi.
Je jedno aký bude príbeh skutočný/absurdný, ale čím viac emócií v ňom bude, tým ľahšie zostane v hlave/pamäti uložený.
A/ UČENIE - KARTY
Priložím kartu k mobilu a zobrazia sa 3 obrázky vyjadrujúce 3 spôsoby ako si zapamätať túto kartu. Bez ohľadu na motív kariet /1875, 1900/ na prvom obrázku je vždy príslušná karta v klasickom dvojhlavom prevedení. Plus jeden obrázok znázorňujúci zastávku v Banskej Štiavnici s rovnakým číslom, aké má poradové číslo karty podľa spôsobu číslo I.


B/ UČENIE - PORADIE
Základom je ULICA/Banská Štiavnica a moje zastávky na nej. Zapojím PREDSTAVIVOSŤ a vytváram PRÍBEH, ako keby som prechádzal ulicou a ťahal malý vozík. Každej zastávke pridám emóciu viažúcu sa k jednému z troch obrázkov každej karty. Ten vozík môže byť/nemusí. Pre lepšiu predstavivosť si však ukladám do neho veci/predmety, na ktoré počas prechádzky narazím. A keď stretnem zviera či človeka, môžeme ho ťahať spolu.
Priložím prvú kartu k mobilu, pozriem na obrazovku mobilu a vyberiem si jeden zo spôsobov zapamätania karty.
Prvej zastávke priradím prvú kartu vo forme obrázka/príbehu, druhej zastávke druhú kartu atď ... opakujem postup pre X kariet.
Príklad :
1. Pred Pamätníkom stojí "Žirafa" /žaludné eso/ a obžiera koruny stromov
2. Penzión Kachelman - stretol som "Najmladšiu dcéru" /červená sedma/, pokračujeme spolu ďalej, ona ťahá môj vozík
3. 4 Sochy - pred vchodom stojí "Kotlík" s gulášom /zelený kráľ/. Zjeme s dcérou guláš, zababral som si nohavice od gulášu.
4. Obchodík s minerálmi - vo dverách je "Kuchynský drez" /dolník žaludný/. Naložíme ho do vozíka
5. Penzión Nostalgia - zapálim si a vychutnám "Cigaru" /deviatka guľová/. Popol z cigary mi spadol a prepálil už aj tak od gulášu zababrané gate.
6. Hotel Grand Matej - kúpil som od predavača pred hotelom dcére "Balón" /zelená osmička/. Alebo z parkoviska hotela práve vzlietal obrovký "Balón".
7. Vinotéka - nedá sa vojsť dnu, lebo pri dverách je uviazaná veľká "Doga" /dolník guľový/. Radšej ju s rešpektom obídeme, alebo si ju môžeme zobrať so sebou a bude ťahať vozík.
8. Múzeum - na vstup do múzea čaká v rade "18" ľudí, to je poradové číslo červenej osmičky. Naša Doga takmer pohrýzla jedného turistu.
.
.Občas sa zastavím a zrekapitulujem. Koľko živých tvorov som zatiaľ videl a kde, kto ide so mnou, čo mám vo vozíku a kde som to naložil, čo všetko som po ceste skonzumoval a kde.
A tak ďalej, až po X kariet.
Potom karty pomiešam a ukladám ich v poradí v akom boli. Správnosť poradia si na konci overím v mobile. Keď to už ako tak funguje, môžeme ísť na ostro.
C/ TESTOVANIE PAMÄTE
Z balíčka náhodne zoradených 32 kariet si vyberiem X kariet, položím ich na kôpku chrbtom karty hore.
Testovanie má podobný priebeh ako "B/ UČENIE - PORADIE" s tým rozdielom, že mobil je položený displejom na stôl. Aby nebolo vidno, čo sa na displeji deje.
Vezmem prvú kartu z kôpky /nevidím jej hodnotu/ a priložím ju k zadnej strane mobilu na stole. Mobil zavibruje/zapípa, čo je signál, že načítal kartu.
Otočím kartu a pozriem si jej farbu/hodnotu. Vytváram v hlave príbeh. Potom ju otočím zadnou stranou hore a položím na stôl.
A tak ďalej až po X kariet.
Potom karty pomiešam, otočím farbou/hodnotou hore a ukladám v poradí v akom pôvodne boli. Správnosť poradia si overím v mobile.
V prehliadači mobilu je zaznamenaný dátum/čas + farba/hodnota kariet od poslednej po prvú.

D/ VÝSLEDKY
Zlepšovanie pamäte prinieslo v mojom prípade neočakávané výsledky. Dnes hádam poradie už iba všetkých 32 kariet. V drvivej väšine prípadov ich uhádnem všetky správne.
Ak sa vyskytne jedna, či dve chyby, majú rovnakú príčinu. Môj výber jednohlavových nemeckých kariet z roku 1875 robí celú úlohu náročnejšiu.
To bol nakoniec aj hlavný dôvod, prečo som si tieto karty vybral /+ sa mi najviac páčia/.
Moje chyby spočívajú hlavne v nesprávnom zapamätaní si hodnoty/farby karty. Tie obrázky nemeckých kariet sú úplne odlišné, ako u klasických dvojhlavových kariet a tak si ich občas popletiem.
Prídem na to už počas priebehu testovania/zapamätávania.
Napríklad :
Som na 26. zastávke na ulici v Banskej Štiavnici, pred reštauráciou Monarchia, t.j. držím v ruke v poradí 26. kartu. Je to guľová deviatka/cigara. Lenže ja si pamätám, že som tú cigaru vyhulil už pred penziónom Nostalgia na 5. zastávke. Keď sa uistím, že naozaj držím v ruke guľovú deviatku/cigaru, je mi jasné, že piata v poradí musela byť nejaká iná karta. Viem, že som urobil chybu, ale neviem aká karta to bola. Nemusí byť však ešte všetko stratené a pokračujem do konca.
Pri ukladaní kariet v poradí na stôl vynechám piatu pozíciu, lebo viem, že neviem, aká karta tam v skutočnosti bola.
Keď uložím správne všetky ostatné, na konci mi jedna karta ostane. A tá patrí na pozíciu číslo 5.
Nie je to úplne čisté, ale výsledok aj tak poteší.
Čo k tomu treba :
1. Zapamätať si najskôr najmenej 32 obrázkov/asociácií priradených k jednotlivým kartám /jedno akých, čím viac tým lepšie/.
2. Vybrať si ULICU a zapamätať si na nej 32 zastávok v stanovenom poradí. Jedno aká ulica, najlepšie však s veľa objektami /domy, obchody,reštaurácie., parky.../ Zvoľte si na ulici toľko zastávok, koľko si chcete zapamätať kariet. Radšej viac, lebo určite sa časom zlepšíte. Zvoľte si štartovací bod vašej prechádzky po ulici /vždy ten istý/. Prejdite sa v mysli ulicou, vybavte si v mysli detaily každej vašej zastávky. K lepšej predstavivosti si môžete ulicu prejsť a detailne pozrieť jednotlivé zastávky pomocou aplikácie Google Street View. Očíslujte si v hlave zastávky. Poradovo od jedna po X. Opakovane sa presvedčte, že pri každej prechádzke ulicou priradíte zastávkam to isté poradové číslo. Ako príklad môže poslúžiť na kartách zobrazená prechádzka Banskou Štiavnicou.
3. Schopnosť vymyslieť/vyfantazírovať/zapamätať si PRÍBEH s 32 mini kapitolami v časovom slede.
4. Potrebu maximálnej koncentrácie /hrať iba vtedy, ak nie sú žiadne rušivé vplyvy/
Čo ma prekvapilo :
- Ako relatívne rýchlo sa dá dopracovať /v mojom veku/ až k 32 kartám. To sa mi ani nesnívalo.
- Najväčším prekvapením je, ako dlho tá správna posledná postupnosť 32 kariet zostáva uložená v hlave. Aj tri dni po poslednej hre som znovu uložil tie isté karty v správnom poradí.
- Toto zlepšenie pamäte ma však potešilo najviac. V úvode som písal, ako ma manželka vždy porazila, pokiaľ išlo o to, či sme daný film videli/nevideli. Minulý týždeň som stiahol z internetu ďalšiu časť seriálu, ktorý sledujeme. Ale v skutočnosti to bola stará časť, s vyšším/chybným číslom dielu o čom sme nevedeli. V úvode filmu bežal súhrn z predošlej časti. Už po malej chvíli mi bolo jasné, že ten súhrn sme už videli, rovnako ako aj celú následujucu časť seriálu. A TAK SOM TO VÍŤAZOSLÁVNE OZNÁMIL MANŽELKE, ktorá si to nevšimla a o chvíľu mi dala za pravdu.
E/ ĎALŠIE VÝZVY
1. V mobile je zapísaný dátum/čas pri testovaní od prvej po poslednú kartu. Ak pridám k tomu čas potrebný na uloženie kariet v správnom poradí, viem koľko mi to celé trvalo.
Skracovanie celkového času je NEKONEČNÁ VÝZVA.
2. ULICA + PRÍBEH je spôsob, ako si natrénovať zapamätávanie množstva iných/rôznych informácií v bežnom živote. Dobrým príkladom môže byť zoznam čo treba dnes urobiť, alebo nakúpiť.
3. Každá karta má aj sekciu ZÁBAVA, ktorá je pre každú kartu iná/jedinečná a obsahuje vo forme obrázkov:
- hlavolam/hádanku - spolu na 32 kartách je 32 hlavolamov/hádaniek

- niekoľko obrázkov v ktorých treba nájsť chybu - spolu na 32 kartách je ich viac ako 100
- jednu polohu zo statického cvičenia PLANK - spolu na 32 kartách 32
- zoznam 8 štátov s vlajkami - spolu je na 32 kartách je viac ako 250 štátov a území, ktoré majú vlastnú vlajku
- dopravné značky a symboly s popisom - dohromady je ich je viac ako 300 /prekvapilo ma koľko z nich nepoznám/
- koncovku šachovej partie - dohromady 32
Pôvodne sekcia ZÁBAVA mala slúžiť iba na menšie potrápenie hlavy. Neskôr som zistil, že to môže byť aj ďaľšia VÝZVA k zlepšovaniu pamäte.
Koľko z tých obrázkov v sekcii ZÁBAVA ku každej karte si dokážem zapamätať?
Na ktorých kartách sa nachádzajú obrázky obráteného statického cvičenia PLANK? Atď ......
Momentálne sa pomocou kariet pokúšam zapamätať si zoznam štátov a území s vlastnou vlajkou, zoradených podľa počtu obyvateľov.
Som iba na začiatku a ešte sa príliš nemôžem chváliť výsledkami. Mám ich tam vyše 250, ale uspokojím sa s prvými 32, lebo toľko mám zastávok v Banskej Štiavnici.
ZÁVER
Postup - ulica/poradie/zastávky + emócie + príbeh vám pomôžu zlepšiť vašu pamäť aj bez kariet. Treba iba k tomu viac fantázie a schopnosti zapamätávať si, ako keď tie karty fyzicky držím v ruke.
Pred týždňom sme boli s manželkou na kultúrnom podujatí. Po svojom vystúpení prišiel k nášmu stolu kúzelník a začal nás ohurovať parádnymi trikmi so svojimi kartami. Ukázal som mu moje a padla mu sánka.
Potom ma dorazil. Pozná kolegu, ktorý na vystúpení požiada obecenstvo, aby postupne nadiktovalo 150 slov/predmetov/vecí/živočíchov ...
Jeden divák to zapisuje aj s poradovým číslom slova. Potom si kúzelník zoberie pár minút času, aby si to v hlave usporiadal. Následne vyzve obecensto, aby povedali čísla od 1 do 150. A on správne povie slovo, patriace k tomu poradovéme číslu.
Tak na toto je Banská Štiavnica primalá. Asi sa vyberiem do Prahy.
