Nikolas Čikala. Zázrak z osady? Nie. Dôkaz, že Slovensko opäť zlyhalo!

Nie je hrdinom preto, že sa naučil viac ako mu dovolili, ale preto, že im neuveril, že je menejcenný.

Nikolas Čikala. Zázrak z osady? Nie. Dôkaz, že Slovensko opäť zlyhalo!
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„Z osady do siedmeho neba!“ — kričí titulok. „Má IQ 115!“ — akoby to bolo na Nobelovu cenu. Televízia vyrobí reláciu, celá krajina sleduje, diváci udivene pozerajú. Píšeme o tom úplne všetci a úplne všade.

Ale prečo vlastne?

Preto, že rómsky chlapec vie písať bez chýb? Preto, že má záľubu v meteorológii? Lebo jeho inteligencia z unimobunky prekvapila niekoho, kto sa narodil v panelákovom byte?

Nikolas Čikala zo Svinie nie je zázrak. Je len normálny, šikovný, bystrý chlapec, ktorý by nikoho nezaujal, keby pochádzal z Lamača. Ale keďže je z osady, Slovensko z neho urobilo senzáciu. A tým vlastne len priznalo, že verí, že ľudia ako on sú výnimka, nie pravidlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dieťa, ktoré sa s nálepkou už narodí

Na Slovensku sa deti z osád testujú ešte skôr, než si stihnú obuť prezuvky. „Špeciálna škola“, „osobitná škola“ – znie to pekne, odborne, starostlivo. V preklade: miesto, kde ich môžeme skryť, aby nerušili priemer – našich priemerných detí. Systém ich učí, že sú iní. A spoločnosť sa tvári, že im tým pomáha.
Lenže to nie je pomoc. To je spoločenský odpis. Sociálna gilotína.

Nikolas mal šťastie. Väčšina ostatných detí má len odporúčanie na ďalší projekt. A keby mu štát doprial normálnu školu, dnes by mal prácu, ktorá by ho bavila, platil by dane, učil naše deti, alebo by ako sociálny pracovník pomáhal svojim v osade. Bol by možno mostom medzi dvoma svetmi — nie reláciou na sobotu večer.

SkryťVypnúť reklamu

Systém, ktorý vyrába závislosť

Zoberte dieťa, zatvorte ho do špeciálnej školy a sledujte, čo sa stane. Z človeka s potenciálom sa stane „klient“. Z talentu dávkový prípad. A keď sa zrúti, zaplatíme mu lieky. Keď sa zúfalstvo premení na kriminalitu, zaplatíme mu políciu. A keď niekto navrhne zmenu, zvoláme konferenciu – a vymyslíme ďalší projekt.

SkryťVypnúť reklamu

Toto nie je sociálna politika. Toto je dokonalý kruh závislosti, ktorý si štát sám navrhol, vytvoril aj certifikoval.

Taliansko to pochopilo pred päťdesiatimi rokmi

V Taliansku zrušili špeciálne školy v roku 1977. Zákonom. Nie odporúčaním. Zákon 517/1977 prikazuje, že každé dieťa patrí do bežnej triedy. Nie podľa pôvodu, ale podľa princípu rovnosti.

SkryťVypnúť reklamu

A ak by niekto tvrdil, že to nejde, že „učiteľ nemá čas“, že „ostatné deti trpia“ – v Taliansku by bol pred disciplinárnou komisiou. Porušenie inkluzívneho zákona by bolo škandálom, nie poznámkou v pedagogickom denníku.

Zákon 68/1999 prikazuje v Taliansku všetkým firmám zamestnávať ľudí so znevýhodnením. Nie z ľútosti, ale preto, že spoločnosť stojí na rovnosti šancí. A výsledok?
V sociálnych podnikoch tam pracuje vyše jeden a pol milióna ľudí – s rôznym vzdelaním, zdravotným stavom, pôvodom. Nie sú v systéme „ochrany“, sú v systéme ekonomiky.

Slovensko: krajina projektov, nie výsledkov

U nás idú milióny do „rekvalifikácií“, „aktivačných prác“ a „programov pre marginalizovaných“. Výstup?
Fotka na web, správa pre Brusel a ďalší seminár o tom, „čo by sa dalo“.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko ľudí má po roku trvalú prácu? Nikto nevie.

Koľko detí z osobitných škôl sa dostalo na strednú? Nikto netuší.

Koľko mladých Rómov dnes pracuje v profesii, ktorú vyštudovali? Ticho.

Slovensko si svoje vlastné zlyhania štatisticky nevedie. A ak ich teda nevidíme, zrejme sa nedejú.

Nie charita, ale spravodlivosť

Nie je to o dobrote. Je to o férovosti. Rovné šance neznamenajú, že niekto niekomu „pomáha“. Znamenajú, že konečne prestávame niekomu brániť. Slovensko nepotrebuje viac projektov. Potrebuje odvahu:

  • Zrušiť segregáciu detí, ktorým dávame nálepky namiesto šancí.

  • Zaviesť asistentov učiteľov do všetkých škôl, nie osobitné triedy.

  • Sledovať, koľko ľudí sa už po pár rokoch uživí samo a bez dávok.

  • Hľadať lídrov z rómskych komunít a dať im hlas.

Nikolas nie je hrdinom preto, že si naštudoval fungovanie búrky, ale preto, že prežil tie, ktoré mu spôsobil systém.


A to je možno tá najväčšia búrka, ktorú kedy Nikolas ulovil. Nikolas nie je výnimka. Je len dôkaz, že Slovensko by mohlo mať stovky Nikolasov, keby sa konečne prestalo báť nevyhnutnej zmeny a prestalo hľadať trápne výhovorky.

Zdroje:

  1. V Taliansku podľa portálu Euricse „Social Economy in Italy“: sociálna ekonomika zahŕňa viac ako 398 000 organizácií, ktoré zamestnávajú viac ako 1,5 milióna ľudí. euricse.eu+2OpenEdition Journals+2

  2. Zákon o inklúzii v Taliansku: Law 517/1977 zrušil špeciálne školy („special schools“) a podporil plnú inklúziu detí so znevýhodnením v bežných triedach. european-agency.org+1

  3. Ďalšie štúdie hovoria, že školská inklúzia v Taliansku je zákonom zakotvená a že proces fungovania inklúzie má svoje výzvy, avšak systémový rámec je prítomný. ERIC+1

Andrea Podešvová

Andrea Podešvová

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  1 094x

"Chváľ viac dobrý charakter bez vzdelania, ako vzdelanie bez charakteru." - Leonardo Da Vinci. Na Slovensku to vždy bolo viac o dobrých charakteroch ako o dobrých vzdelancoch. Dobrých ľudí sme mali všade neúrekom. No odkedy sa začali tí bezcharakterní vzdelávať a utláčať tých charakterných, začala sa na Slovensku strácať radosť, porozumenie a tolerancia. Vzdelávanie, získavanie vedomostí a kompetencií by nemalo byť nástrojom k vykorisťovaniu a zneužívaniu, no cesta k všeobecnému rozhľadu, otvorenej mysli, pokoju v duši a plnohodnotnému životu. Veľa čítajme a ešte viac píšme, je to jediná cesta k vyslobodeniu sa z otroctva, k autentickému životu a hlavne v pravdivosti. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťListy jednej ženy

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

297 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

113 článkov
Jana Čavojská

Jana Čavojská

6 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu