MHD moja každodenná

1. augusta zdraželo MHD v Bratislave, ako bolo avizované už pár mesiacov dopredu. V júni tohto roku sa primátor mesta p. Ftáčnik k zdražovaniu vyjadril nasledovne:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

„Zvýšenie cestovného sa v tejto chvíli ukazuje ekonomicky ako nevyhnutné, vzhľadom na to, že sa sedem rokov nevalorizovalo, nemenilo. Nechceme ísť cestou masívneho rušenia výkonov, obmedzovania liniek, ale prenášame časť záťaže na cestujúcich a očakávame, že časť dokáže úspornými opatreniami urobiť nové vedenie DPB, a.s.,".

Samozrejme, nikomu sa zdražovanie nepáči - to je prirodzené. Ani ja sa z neho neteším, ale dokázala by som ho vnútorne akceptovať (MHD sa nezdražovalo od 2004 a cena nafty stúpa), keby následné kroky DPB neboli úplne nelogické, protirečiace pôvodným vyjadreniam a priam výsmechom „bežných" ľudí, ktorí ešte MHD používajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako snáď každý normálny človek som predpokladala, že s výrazným zdražením tarify (až do 40% pri lístkoch) by malo prísť aj skvalitnenie služieb alebo aspoň ich udržanie na rovnakej úrovni - aj keď už to je podľa mňa pritiahnuté za uši. Namiesto toho sa Bratislavčania počas letných prázdnin dočkali správy o rušení viacerých liniek a predlžovaní intervalov mnohých iných spojov MHD.

Áno, obyvateľom bolo po „nátlaku" mesta Bratislava umožnené sa k zmenám vyjadriť. Ale kedy? Na oficiálnej web stránke mesta bola otvorená diskusia od 9.-22.8.2011. Nebol to náhodou skvelý termín pre DPB nato, aby sa tak mnohí ľudia odcestovaní na dovolenkách nemohli vyjadriť? Určite bol. Rovnako výhodný pre DPB je aj fakt, že mnohí ľudia si ešte zmeny, ktoré už začali byť postupne realizované, nemohli uvedomiť pre už tak zredukovaný prázdninový režim väčšiny liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho vyplynulo, že sa do diskusie zapojilo „iba" 407 obyvateľov, pričom ja sama som to nestihla. Závery však boli jasné, ľudia tieto zmeny k horšiemu rázne odmietli. Nebola som sama, kto nevychádzal z údivu nad navrhovanými zmenami a výberom spojov, ktoré to malo zasiahnuť (a niektoré aj napriek nesúhlasu ľudí zasiahne). Dovolím si tvrdiť, že ich robili ľudia, ktorí MHD asi nikdy necestovali. V pôvodnom pláne bola napr. redukcia intervalov autobusu č.68, ktorým pravidelne cestujem. Nastupujem do neho na zástavke Romanova, čo je 5.zastávka jeho trasy smer Trnavské mýto (spolu ich má 19) a už vtedy je počas rannej špičky plný. To je len jeden príklad z mnohých.

SkryťVypnúť reklamu

26.8.2011 ohlásilo DPB finálnu verziu redukcie prepravy odsúhlasenú primátorom Bratislavy p. Ftáčnikom. K mnohým pôvodne ohlasovaným zmenám našťastie nedošlo, ale tu by som sa vrátila späť na začiatok - nebolo ešte pred pár mesiacmi verejnosti komunikované, že sa bude MHD zdražovať práve z dôvodu, aby sme sa vyhli iným nepríjemným opatreniam ako rušenie a redukcia liniek??? A teraz sa teda vlastne máme tešiť a byť vďační, že sa po navýšení cestovného zredukuje len niekoľko liniek.

DP je podľa ich vyjadrení nútené zdražovať cestovné, na druhej strane odovzdáva telefóny iPhone a neviem z akého dôvodu montuje v strede autobusov televízory, na ktoré budú vidieť max. 20 natlačení a potiaci sa cestujúci.

SkryťVypnúť reklamu

Doslova ako klinec do rakvy k tomuto všetkému pôsobí trápna a výsmešná kampaň 116. „výročia" DPB - "Ostaňte nám verní, sme tu pre Vás. Spolu už 116 rokov." Okrem samotného sprievodného textu vôbec nerozumiem, odkiaľ manažment DPB a jeho marketingové a PR oddelenie prišli nato, že práve 116 rokov sa považuje za nejaké výročie - nie sú to bežne skôr okrúhle čísla ako 100, 110, možno aj 115 - ale 116???

Primátor Ftáčnik sa rád prezentuje ako silný zástanca zelenšej Bratislavy a podporovateľ cyklistov. Takto ale núti mesto a DP ľudí, aby rezignovali na používanie MHD a cestovali vlastnými autami (ak majú tú možnosť), čím znečisťujú ešte viac už tak znečistené životné prostredie. Pre cyklistov tiež nič významné neurobil a bicyklovanie po cestách mesta predstavuje jedine zahrávanie sa s vlastným životom.

V takejto situácii treba len dúfať, že sa aj ostatní obyvatelia hlavného mesta zobudia a začnú nahlas vyjadrovať svoj názor a prípadnú nespokojnosť. To, bohužiaľ, z môjho pohľadu Slovákom všeobecne ešte veľmi chýba.

A na záver len básnické otázky:

Čo sa deje s opravou Starého mosta a sľúbenou električkou do Petržalky? Odkiaľ má DP pri súčasnej situácii na vysoko nadštandardné platy (z mojej skúsenosti často arogantných) revízorov? Kam zmizli oznamy o kompletnej dezinfekcii a vyčistení jednotlivých vozov MHD, ktoré DP tak hrdo dva roky dozadu vylepovalo? Dá sa vyškoliť šoférov, aby správne zapínali klímu v aspoň tých zopár klimatizovaných autobusoch? Na základe akého prieskumu sa zo dňa na deň stali z frekventovaných zastávok Švabinského, Strečnianska a iných zastávky na znamenie???

autorka: Zuzana Ležanská

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  69x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
INESS

INESS

107 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu