Pred 13-timi rokmi som bol počas návštevyvtedajšieho premiéra V. Mečiara v Číne, následne som sa nezúčastnilžiadnej oficiálnej návštevy, ale v Číne som približne každý druhý mesiac.Počas terajšej návštevy premiéra R .Fica som chcel vidieť , čo sa zmenilo naoficiálnej úrovni. Čo sa zmenilo v podnikateľskom prostredí viem, lebos nimi 15 rokov obchodujem.
Tu sú mojeniektoré postrehy, mám však ale niekoľko zlých správ, ale aj jednu dobrú. Prvá zlá správa je, že „big business for Slovakiais over". Celkovo veľké obchody v Číne skončili, a je už iba zopárvyvolených, ktorí ich ešte robia, ale Slovensko k nim určite nepatrí.Prečo? V časoch , keď sa ešte dali robiť veľké obchody, t.j. v prvejpolovici 90-tich rokov sme nevyužili veľkú šancu. V tej dobe bolo „husto", a nevedelo sa kto je kto, dalo sa „triasť perím" a tváriť sa, ževieme, a hlavne, že máme na to. Teraz sa to už nedá, sme pre prečítaní ajs úvodom. V tej dobe sa dalo, aj sme boli v kontaktes firmami v top úrovni v rámci čínskych merítok. Predstaviteliatýchto firiem sa dnes idú pozrieť nanajvýš tak na amerického prezidenta alebobritskú kráľovnú. Chybou spôsobu komunikácie, najmä vtedajšej našej exekutívy,ale aj chybou určitej podnikateľskej malosti, sme o tieto kontakty prišli.
Dnes nám ostali ako partneri väčšinou „obchodnícis teniskami", a žiaľ , musím povedať, aj v teniskách. /napodnikateľskom fóre počas návštevy premiéra bolo i zopár obchodníkovv teniskách, čo je na úrovni, v ktorej sa reálne obchoduje,nepredstaviteľné/. Ospravedlňujem sa, ak som sa tým niekoho dotkol, chcel somtým len povedať, že teraz už obchodujeme o „pár poschodí nižšie" ako predtým. Ďalšia zlá správa je, že im /Číňanom/, nie je čopredať.
Dakedy sa dalo do Číny predať to, čo nemali, dalosa to predávať iba dovtedy, kým to neskopírovali, alebo tí šťastnejší urobilijoint-venture. Teraz majú Číňania všetko, a na čoraz lepšej úrovni. Myslímsi, že ak náhodou niekto z našich firiem má čo chcú, treba im to rýchlo„odpáliť", lebo už za chvíľu to chcieť nebudú. Celkovo je obchodná stratégianie v tom, že máme niečo, čo nemajú, ale že máme niečo, čo síce majú, aleto naše slovenské má pre nich inú, vyššiu hodnotu.
Tu som opäť trochu skeptický, lebo ľudia mysliav určitých schémach, a Číňania obzvlášť /keď dokážu písaťa čítať to ich písmo/. Schéma hovorí, že: auto je nemecké, koňakfrancúzsky, šaty talianske a high-tech americký. Skúsme sa zaradiť to tejschémy, a je to veľmi ťažké. Šanca je asi tak v určitýchreminiscenciách na socialistický blok a starú „če-ko-slo-vá-ka".
Tretia zlá správa je, že pasívne saldo sa budeprehlbovať nielen u nás, ale i celosvetovo, a s tým my nič akokrajina neurobíme, možno EÚ alebo Američania. Ide o to, aby sme z toho tovaru, čo k nám tak či onakpríde, mali aspoň niečo vo forme cla a DPH. Prečo to hovorím? Veľa tovaru,ktorý je určený na Slovensko, sa bohužiaľ často krát preclieva a zdaňuje hlavnev Maďarsku. Navrhujem , aby to niekto zanalyzoval. Myslím, že to z pohľadu príjmov do rozpočtu stojí zato.Mediálne výstupy z premiérovej návštevyv Číne sa niekedy zužujú iba na to, že neletel špeciálom a na otázkudodržiavania ľudských práv . V Číne je pomaly každý druhý deň nejakáoficiálna návšteva. Verejnosť to okrem návštev veľkých štátov vôbec nevníma,a podnikatelia tomu pripisujú význam len v optike svojich záujmov.Určite boli v Číne i delegácie, ktoré prišli špeciálom, ale doma ichobyvatelia jedli zo zeme, alebo vôbec. To, že náš premiér doletel komerčnoulinkou, paradoxne možno zarezonuje viac ako špeciál, a podľa mňazarezonuje v dobrom.
Ľudské práva ... .Niekedy sa čudujem, keď sapozriem, koľkokrát boli naši predstavitelia v Číne, a koľkokrát sakvôli tomu musela napríklad obmedziť doprava v Pekingu, a pritomhospodársky význam je v čínskom merítku úplne zanedbateľný. Na každejdruhej ulici v Pekingu, a najmä v Shanghaji, sú minimálne 2-3firmy, ktoré majú väčší obrat ako naša vzájomná obchodná výmena. Uvedomujúc si tieto fakty je jasné, že zostrany ČĽR hovoríme o viac, ako slušnosti, že nás pozvú a príjmu,preto je asi naozaj neslušné, a z pohľadu nášho globálneho významu asiaj nenáležité spomínať dodržiavanie ľudskýchpráv.
Dobrá správa : Číňania v obchode uplatňujústratégiu :"Zabi sliepku, aby si vystrašil opicu!". Uplatňovanie tejtostratégie bude prebiehať, podľa môjho názoru, i navonok. A to tak, žeČíňania svetovo ovládnu určité odvetvia tak silno, že ostatní radšej ustúpia zosvojich pozícií len preto, aby ich nechali na pokoji. Táto stratégia budeprebiehať pravdepodobne i v pokuse o hospodárske ovládnutieniektorej krajiny natoľko, že to bude slúžiť ako príklad pre ostatnýcha hlavne, aby to vystrašilo „opicu". /Kto je opica, nech si každý doplní/Dobrá správa je, že tou krajinou nebudeme my, lebo kvôli našej veľkostia hospodárskemu významu, by museli zmeniť stratégiu „ Zabi muchu, aby sivystrašil sliepku, potom zabi sliepku, aby si vystrašil opicu". Toto neurobiaz časových a ekonomických dôvodov.
Autor: A. Hlina
(Blog Prvý pokus je určený novým autorom, ktorí chcú uverejniť len jeden článok, alebo sa chcú podľa reakcií naň rozhodnúť, či písať pravidelne.)