Vzhľadom na možnosť výberu zdravotníckeho zariadenia a lekára (keďže nepochádzam z daného regiónu) som využila dobré referencie na Ľubovniansku nemocnicu, n.o., ktorá je okrem iného držiteľom certifikátu potvrdzujúceho, že zaviedla a aplikuje systém manažérstva kvality podľa normy STN EN ISO 9001: 2009/ ISO 9001:2008. Nepatrím síce k ľuďom, ktorí často vyhľadávajú zdravotnícke zariadenia, no v danom prípade ma v čakárni gynekologicko-pôrodníckeho oddelenia zvlášť zaujal dokument Politiky kvality Ľubovnianskej nemocnice, n.o. podpísaný riaditeľom ĽN, n.o. MUDr. Petrom Bizovským, MPH, v ktorom pod názvom „Skutočnou kvalitou je aj ľudskosť" môže sa každý pacient oboznámiť s poslaním, víziou a zásadami daného zdravotníckeho zariadenia.
Možno konštatovať, že tento dokument a predovšetkým jeho realizácia v práci zamestnancov spomínaného oddelenia je priam vzorovým príkladom toho, ako by mala vyzerať lekárska etika v praxi. V tejto súvislosti som si spomenula na nedávnu medzinárodnú konferenciu v Singapure, ktorej som sa zúčastnila koncom mája tohto roku. Jej cieľom okrem iného bolo zvýšiť vzájomné porozumenie týkajúce sa aj toho, aby lekári a zdravotnícky personál vo svojej práci zohľadňovali ľudskosť a ďalšie princípy lekárskej etiky. Dôkazom, že sa to dá, je aj spomínané zdravotnícke zariadenie. V Ľubovnianskej nemocnici nejde iba o dokument vyvesený na stene (tak ako to v mnohých organizáciách býva a je často považovaný iba za „formalitu"). O aplikovanie jednej zo spomínaných zásad daného dokumentu, t.j. „Pacient je predovšetkým ľudskou bytosťou, preto individuálny prístup k jeho liečbe a potrebám je základom poskytovania kvalitnej zdravotnej starostlivosti" sa podľa mňa v praxi snaží celý kolektív Gynekologicko-pôrodníckeho oddelenia pod vedením primára MUDr. Jána Pružinského, počnúc zdravotnou sestrou na oddelení, príjme, vyšetrovni, ultrasonografickej ambulancii, aj spolupráca s oddelením anesteziológie (pod vedením MUDr. Kataríny Dudášovej).
Je príjemné a potešujúce, keď v dnešných „hektických" dňoch človek má možnosť vidieť, ako funguje práca v operačnej sále, kde každý zamestnanec má svoje miesto a poslanie a ich práca vám pripadá ako fungovanie dobre zladeného „zázračného orchestra". Podobne to funguje aj na celom gynekologicko-pôrodníckom oddelení. Zvlášť potešujúca je čistota na izbách a v sociálnych zariadeniach, poriadok a pokojná atmosféra. Domnievam sa, že toto všetko prispieva k úspešnému a zdarnému priebehu liečby hospitalizovaných pacientok.
Predpokladám, že takýchto zdravotníckych zariadení je na Slovensku viac, aj keď z médií sa niekedy dozvedáme, že je existencia mnohých nemocníc ohrozená. O to viac ma preto potešilo, že na východe Slovenska, v Starej Ľubovni, existuje zdravotnícke zariadenie a oddelenie, ktoré pacienta naozaj považuje za ľudskú bytosť a aj k jeho liečbe i potrebám pristupuje individuálne, čo naozaj tvorí základ jeho kvalitnej zdravotníckej starostlivosti a skutočne humánnej podoby lekárskej etiky.
autorka: Marta Gluchmanová