V ňom skonštatovali, že pokiaľ sme demokratický a právny štát, zákon má platiť pre všetkých rovnako, či sú vo vláde, alebo v opozícii, či je to významný človek, alebo len obyčajný.
A v tejto súvislosti upozornili na protizákonné menovanie do funkcie regionálnej hygieničky – orgánu na ochranu zdravia na RÚVZ Prešov – Ing. Jany Mýtnikovej s kvalifikáciou „stavebná inžinierka“. Menovaná ani zďaleka nespĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon takejto vysoko odbornej funkcie, ktoré sú taxatívne stanovené zákonom.
Do funkcie orgánu na ochranu zdravia tak bol vymenovaný „odborník priamo z ulice“, čo poukazuje na hrubé porušenie právomocí verejného činiteľa, na hrubé porušenie zákona NR SR 400/2009 Z. z. o štátnej službe a zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov.
Podľa zákona NR SR č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov z ustanovenia § 6 ods. 2 vyplýva, že Regionálny úrad verejného zdravotníctva riadi a za jeho činnosť zodpovedá regionálny hygienik, ktorý je zároveň vedúcim služobného úradu. Ustanovenie § 61 citovaného zákona uvádza: „Funkciu hlavného hygienika, vedúceho hygienika rezortu a regionálneho hygienika môže vykonávať len osoba so špecializáciou v špecializačnom odbore podľa osobitného predpisu.73)“. Toto ustanovenie sa na konci vety odvoláva na poznámku pod čiarou č. 73 (Príloha č. 1 kategória „A“ písm. d) body 4, 9, 10, 11, 43 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 322/2006 Z.z.), ktorá informuje o tom, aký pracovník, pokiaľ ide o kvalifikačné predpoklady a špecializáciu, môže uvedenú funkciu zastávať.
Z uvedenej prílohy citovaného nariadenia teda vyplýva, že funkciu regionálneho hygienika môže vykonávať iba lekár so špecializáciou a s jednou z vymenovaných subšpecializácií. Pokiaľ ide o samotné ustanovenie § 61 zák. č. 355/2007 Z.z., dali do pozornosti aj dôvodovú správu k tomuto ustanoveniu, kde toto logické a jednoznačné znenie tohto ustanovenia zákonodarca odôvodnil v Uznesení Výboru NR SR pre zdravotníctvo č. 49/2007 zo dňa 14. 6. 2007 nasledovným vyjadrením: „Osoba hlavného resp. regionálneho (okresného) hygienika sa spája vo verejnosti so zdravotníckym vzdelaním lekárskeho smeru. Celý zákon je koncipovaný ako zákon o verejnom zdravotníctve a ako taký bude vnímaný i personálne. Z tohto pohľadu je žiadúce, aby vykonávateľom funkcií vo verejnom zdravotníctve boli len pracovníci so vzdelaním s lekárskou fakultou. Toto je dôležité i z pohľadu celej koncepcie zákona, ktorý je orientovaný na ľudské zdravie. Nakoľko zákon jednoznačne pojednáva o zdravotníckych činnostiach a dopade životných, pracovných a sociálnych podmienok na zdravie človeka je logickou požiadavkou, aby tieto požiadavky zákona zabezpečoval odborný pracovník len s adekvátnym medicínskym vzdelaním.“
Týmto spôsobom odborníci dôrazne upozornili na nezákonný postup pri obsadení tejto funkcie a žiadali prehodnotenie aj v súlade s vyjadreniami vládnucej strany a jej nominantky na post ministerky zdravotníctva, že prvoradým predpokladom na výkon funkcie je odbornosť a kvalifikácia.
Žiadali o odvolanie regionálnej hygieničky a vypísanie výberového konania na uvedenú pozíciu plne v súlade s platnými právnymi predpismi.
List bol odoslaný začiatkom mája 2012, ale, žiaľ, do súčasnej doby sa nič neudialo.
Ale predsa!
Na stránke ÚVZ SR bolo zverejnené výberové konanie na obsadenie funkcie orgánu na ochranu zdravia, regionálneho hygienika na RÚVZ v Prievidzi. Predpoklady a požiadavky na uchádzača a jeho kvalifikačné predpoklady sú plne v súlade s platnými právnymi predpismi.
Vyhlasovateľ, hlavný hygienik SR, týmto jednoznačne potvrdzuje, že Ing. Mýtniková je aj ako zastupujúca inštalovaná do funkcie protizákonne.
V tejto súvislosti sa natíska množstvo otázok – kto má záujem na protizákonnom menovaní stavebnej inžinierky do funkcie orgánu na ochranu zdravia? Prečo pre RÚVZ Prievidza platia zákonom ustanovené kvalifikačné predpoklady a pre RÚVZ Prešov nie? Čo, respektíve kto je za tým? Aké záujmy?
Autorka: Mária Tomašovičová