Ako to tiež v živote chodí

Bratislava dňa 15.5.2007 o 6:38, cca 200m pred vjazdom na bratislavskú diaľnicu v Dúbravke smerom do centra. Autobus BA 936 PV doslova zblokoval v pravom jazdnom pruhu idúcu Škodu Felíciu (ŠPZ Felície zámerne neuvádzam). Udalosť mala tento sled:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Každé ráno s manželkoujazdievame za prácou do Bratislavy na koňoch značky AUDI 6 . Situáciu nadiaľnici dôverne poznáme. Asi 3km za Záhorskou Bystricou je už dlhšiespomaľovačka, najprv na 100km/hod, o ďalších cca 400m na 80km/hod. (boloaj obdobie, keď tam bola aj nikým nekontrolovaná 60-tka).

V tentodeň predo mnou išla skutočne predpisovou 80-tkou v pravom jazdnom pruhuFelícia. Išiel som za ním, nikam sme sa neponáhľali - mali sme dosť času.Minuli sme už tabuľu označujúcu mesto BRATISLAVA takže v danom úsekuzačali platiť ustanovenia pre jazdu mestom, napriek tomu však pre nákladné autáaj autobusy naďalej platí že môžu ísť iba v pravom jazdnom pruhu pokiaľneodbočujú vľavo alebo nevyhýbajú sa prekážke !!!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby Feldiak(budem ho tak volať - snáď sa neurazí) umožnil zaradenie sa vozidlámvchádzajúcim na diaľnicu (radiacim sa do jazdných pruhov vjazdom priKrematóriu) prešiel, ako aj tí pred ním, predpisovo do ľavého jazdného pruhu.V tej situácii sa jednalo vlastne o súbežnú jazdu vozidielv jazdných pruhoch, navyše o jazdu už mestom, takže skutočne predpisynik neporušil a nemohlo by sa jednať s ohľadom na povinnú 80-tku anio prípadné možné predbiehanie sprava. Urobil tak napriek tomu že nemusela mohol tvrdohlavo zostať v pravom jazdnom pruhu - vyhláška predsajednoznačne uvádza že má vozidlo idúce po diaľnici prednosť v jazde,i keď práve toto mnohí vedome aj úmyselne porušujú.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu že sedel vo Feldevidel som v jeho počínaní profesionalitu aj skúsenosti. Činil takisto aj z predvídavosti, že ktosi mu prednosť dať nemusí a nacpe samu pred nos auta ohroziac život jeho i spolujazdcov. Radšej sa tak, ako ajmy ostatní, vopred vyhol možnej kolízii.

V diaľkebolo vidieť, ako vo vzdialenosti cca 500m pred nami vchádzali na diaľnicuod Devínskej Novej Vsi dva zájazdové autobusy idúc tesne za sebou. Odhadujemich rýchlosť na cca 60km/hod. . Za nimi sa pomaly tiahli osobné autá. Ako somsi neskôr všimol jednalo sa o autobusy, čo vozia robotníkov do automobilkyv Devínskej Novej Vsi - boli olepené práve jej reklamami.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý autobus (nie je nutné všakuvádzať ŠPZ) po vjazde na diaľnicu zjavne zrýchlil, cca na našu 80-tku. Jazdabola súvislá, ničím nerušená a prehľadná. Časom vznikla medzera asi 800mmedzi prvým a druhým autobusom s ŠPZ: BA 936 PV - ten sa naďalejvliekol cca 60-tkou, akosi stratil dych.

Keď Feldiak i ja sme boli naúrovni autobusu BA936PV, naša rýchlosť bola stále nemenná 80km/hod. Prvýautobus sa naďalej zjavne vzďaľoval od druhého. BA936PV išiel stále ešte cca60km/hod a tak sme sa Feldiak, a ja za ním, zaradili späť do pravéhojazdného pruhu. Vedel som, že najneskôr po cca 1km budeme pribrzďovaťz dôvodu každodenne opakujúcej sa zácpy v tomto úseku. Išiel somnaďalej za Feldiakom, predpisová 80-tka mi nevadila, lebo pokuty platiťnemienim a s manželkou sme mali dosť času (ona chodí na 7:00a ja na 8:00 hodinu).

SkryťVypnúť reklamu

Počas jazdypozorujem s obľubou aj dianie za mnou, v spätnom zrkadle. Snažím savnímať okolie najmä v meste, cvičím si tým obozretnosť. V diaľke zamnou usilovne zrýchľoval BA 936 PV.

Vpredu, vo vzdialenosti cca 500mbolo vidno blikajúce smerovky už stojacich áut. Dávali všetkým na vedomiev diaľke tým za sebou, že treba bezpečne spomaľovať. Aj vodič Feldyspomaľoval. Nebrzdil však, bolo by to vidno na brzdových svetlách, isto ibavyradil rýchlosť a išiel na dojazd. Nikoho nebrzdil, nikomu neprekážal.

Autobus BA 936 PV bol v tomčase za mnou stále ešte v značnej vzdialenosti a viditeľne nerešpektujúcsituáciu pred nami sústavne zrýchľoval. Ešte stále sme mali na tachometri cca75km/hod., BA 936 PV musel teda ísť viac než 80km-tkou. Bol stále ešte dosťďaleko, keď som zadal smerovku vľavo a prešiel do ľavého jazdného pruhu boviem, že v ľavom býva zdržanie menšie. Vodič Feldy trpezlivo zostalv pravom jazdnom pruhu približujúc sa k stojacim vozidlámv blízkosti už pred ním.

Za mnou, a navyše bez smeroviek,sa do ľavého pruhu teperil napriek nebezpečnej situácii stále ešte zrýchľujúciautobus BA 936 PV. To aj napriek tomu, že vyhláška mu nariaďuje ísť mestom výhradneuž iba v pravom jazdnom pruhu - už tým teda porušil závažným spôsobomdopravné predpisy - pred ním v pravom jazdnom pruhu stále ešte idúca75km/hod rýchlosťou Felda rozhodne mu prekážkou na ceste nebola. Navyšes ohľadom aj na situáciu vpredu Feldiak výrazne začať spomaľovať.

Dedukujem, že autobus BA 936 PVmal zjavný úmysel silou mocou dobehnúť jeho kolegu idúceho pred ním, to aj naúkor bezpečnosti osádky ostatných osobákov. Bezohľadne nerešpektoval predpisya zákaz jazdy v ľavom jazdnom pruhu, namiesto aby zotrvalv pravom jazdnom pruhu a zaradil sa späť za Feldiaka snažil sa ho nadoraz predbehnúť.

Neskutočné bolo, čo urobil BA 936PV potom. Keď sa dostal už už na úroveň Felície, bez smerovky začal prechádzaťdo pravého jazdného pruhu a vodiča Felície doslova zblokovala úmyselne tlačil ku krajnici. Smerovku vyhodil BA 936 PV až po tom, čoFelícia začala na neho blikať diaľkovými svetlami, bolo slabučko počuť ajprotestné vytrubovanie Felície. Napriek tomu, autobus naďalej bezohľadne tláčilFeldiaka ku krajnici a blokovaním jazdy donútil vodiča Felície šliapnuť nabrzdu aby zabránil očividnej zrážke. Takto akosi sa správajú aj vodičikamiónov.

Po krátkom čase sa Feldiak zjavilv ľavom jazdnom pruhu hneď za mnou, blikajúc diaľkovými svetlamiaj trúbením právom hromžil na BA 936 PV. Felícia ani vtedy neporušilapredpisy, vodič situáciu skutočne bravúrne zvládol.

Byť všakpolicajtom, okamžite a bez mihnutia oka navždy zoberiem vodičovi autobusuBA 936 PV vodičák !!! Bol som svedkom už veľa dopravných nehôd zavinenýchťažkými vozidlami a myslím si, že tento prípad je už dostatočnepreukazujúcim že polícia po stránke prevencie vôbec nič nerobí a vypĺňaiba štatistiky nehodovosti - občas kdesi znudene meria rýchlosť a bezhlavopokutuje vodičov. Vidno aj na správaní sa vodičov kamiónov i ostatnýchnákladných i ťažkých vozidiel, že pravidelné školenia i psychotestynie sú vlastne k ničomu keďže vodiči samotní sa predpismi neriadiaa školení sa zúčastňujú len preto aby sa dalo zadosťučinenia ustanoveniampríslušného zákona a ich zamestnávateľ bol v prípade nehody čistý.Ako vidno, vodiči nákladiakov i autobusov predpisy dokonca úmyselneporušujú a iných dokonca vedome a úmyselne ohrozujú dávajúc im taknajavo že ich tátoš je silnejší !

Jazda saspomalila na cca 0 až 5km/hod., občas sme stáli, občas sme sa pohli zopármetrov. Keď prišla Felícia na úroveň autobusu videl som, ako vodič BA 936 PVvodičovi Feldy ukazoval prostredník a vyškieral sa mu - nuž, skutočneinteligentné na vodiča autobusu i skutočnosť ako mohol takýto človek prejsťkaždoročne povinnými psychotestami aj školením vodičov !?! 

Správanie sa vodiča BA 936 PVzjavne Feldiaka dožralo, zaradil sa pred autobus, zapol všetky smerovkyoznamujúc a dávajúc tým na známosť vodičovi BA 936 PV aby zastavil. Feldiakpotom začal pomaličky pribrzďovať, aby to doň busák zozadu nenapálil. BA 936PV, zjavne už tušiac že je skutočne veľmi zle a môže prísť o vodičákak vo Felícii sedí náhodou policajt, prípadne ak Feldiak sa skutočne NASERIEa zavolá 158-čku, zasa bez smeroviek a tentoraz v pravom jazdnompruhu ohrozujúcich vodičov (jazdnom pruhu pre jazdu k čerpadlu OMW) najprvobišiel Feldiaka a následne sa späť začal tlačiť na jeho autoz pravej strany ho blokujúc. Následne z miesta prchajúc cválal vpred.Feldiak sa autobus snažil znova dobehnúť, avšak situácia mu už v danomúseku nedovolila vodiča autobusu zadržať.

Mňa tlačiliautá vpred. V spätnom zrkadle som už len videl, ako Felda znova prešla doľavého pruhu - jej vodič očividne nechcel už zbytočne brzdiť premávku ktorá sazúžila opäť len do dvoch jazdných pruhov, a nevšímajúc si už BA 936 PVpokračoval ďalej za jeho cieľom. Pýtam sa, kde sú vlastne policajtia prečo nie sú tam kde ich skutočne nevyhnutne TREBA ??? Načo zvyšovaťpokuty, keďže za nedisciplinovanosť poniektorých z nás môže POLÍCIA ? Ničsa nezmení, nič nezlepší, pokiaľ nepríde ku zmenám v činnosti policajtov.Pokiaľ nebudú tam, kde majú byť, kde je ich miesto a nebudú vykonávaťprácu na ktorú sú určení a za ktorú sú aj z našich daní platení !

Moja manželkavystupovala na Patrónke, pracuje vo Vojenskej nemocnici, a tak som Feldumal česť dobehnúť pri tuneli Sitina v Mlynskej doline. Išiel stáletrpezlivo a predpisovo, vedľa neho sedela manželka a vzadu mal krásnučučoriedku - zrejme jeho dcéru. Bolo vidno, že na životoch najmilších muskutočne záleží ... .

Za podjazdompopod budúcu autostrádu za tunelom Sitina platí 40-tka. Napriek mnohým inýmneurotikom ju Feldiak skutočne dodržiaval. Išiel som za ním ďalej, bo som bolzvedavý ako sa bude naďalej správať. Aj hľa, išiel stále ostatným príkladom ivzorom. Tam kde platí 60-tka išiel 60km/hod, tam kde 80-tka išiel 80km/hod.Pokračovali sme obchvatom do Petržalky pravým jazdným pruhom. Neskôr,predpisovou 80-tkou, pred výjazdom na diaľničný okruh pri Lafrankoni Feldiakprešiel do ľavého jazdného pruhu aby umožnil autám tento raz radiacim sa odKarlovej Vsi plynulo sa zaradiť na obchvat. Nikoho neobmedzoval, nikohoneohrozoval.

Asi po 30 sekundovej jazdev ľavom pruhu sprava nás obehli vytrubujúc a zurvalo blikajúc novučkénablýskané Mercedes a BMW s bratislavskými ŠPZ. Rútiac sa okolo násvpred asi 100-vkou a netušili do čoho sa vlastne ženú a zjavne situáciu vpreduabsolútne nevnímali. Správali sa rovnako ako busák BA 936 PV. Už z diaľkymuseli vidieť (ako aj my) že vjazdom na okruh Lafrankoni sa súvislo zaraďovaliautá idúce od Karlovej Vsi. No a asi 100-kou idúci bratislavčania takmerrozbili svojich tátošov, bo od Karlovky asi 60-tkou zaraďujúci sa vodiči imakosi odmietali dať prednosť. No, kto bol vinný ? - snáď len nie Feldiak ktorýsituáciu predvídal a včas prispôsobil jazdu situácii v premávke ? Ktobol vinník, nuž blaváci zurvalo sa 100-vkou rútiaci tam kde platí 80-tka ktorúiní poctivo dodržiavali; Taktiež aj tí, čo nedali im prednosť a ohrozujúc samiseba aj všetkých navôkol vtlačili sa im do cesty ! A opäť sa pýtam, čo nato a kde vôbec bola POLÍCIA ?

Vlastneaž v danom okamihu som si začaluvedomovať hlúposť, drzosť i aroganciu poniektorých z násvodičov i to, že mnohým vyhláška i predpisy a poctivosť sú lenzbytočnosťou a výsmechom.

Horlivcov smeFeldiak a ja nevšímajúc nechali za nami a pokračovali obchvatomv diaľ kľudnou a bezpečnou jazdou. Odpojil som sa od neho až predInchebou v Petržalke. 

Áno, takétorušné býva bratislavské ráno. Čo ma však zaráža, po celej trase nebolo popolicajtoch chýru ani slychu. Neviem za čo sú platení a načo ich máme,kvôli čomu a načo sa vlastne zvyšujú pokuty, keďže sa to míňa účinkua bezpečnosti to absolútne neprospieva. Načo sa vyhrážať pokutami, keďpolícia je beztak slepá a nekoná ? A nekoná podľa mňa iba preto, žepolicajti sú sťa krtkovia zašití niekde v dierach a vylezú nám na očiaž keď je mnohokrát už neskoro ... . Prípadne vtedy, keď potrebujú splniť kýmsiurčenú výšku pokút ! Smiešne a hlúpe zároveň !

Týmto článkomsom chcel otvoriť oči hlavne politikom, policajtom avšak aj tým čo savyškierajú poctivcom. To preto, aby napokon policajti nedávali vinu námvodičom, avšak sami vstúpili si do svedomia a posúdili ako vlastne plniaúlohy ktoré im vyplývajú z povinností. Aby vážili politici svoje slovái skutky a nevnášali nepokoj tam, kde ich argumenty argumentmi nie súa sú vlastne iba prihlúplym žvástom ichvlastnej neschopnosti i nečinnosti. Ako chcete veľavážení politicia policajní šéfovia znížiť nehodovosť a zvýšiť uvedomelosť vodičov,keď Vám podriadení policajti si nekonajú povinnosti a zašívajú sav kanceláriách ?

Sú verua Bohu žiaľ medzi nami takí, čo nehľadia na iných. Mnohokrát sa čudujemnad hlúposťou, sebectvom aj blbosťou až tuposťou poniektorých ľudí,nad naivitou aj detinskosťou názorov posmeškárov mysliacich si že Oniovplývajú hrdinstvom. Viem, že aj tento článok sa nevyhne kritikei posmechu. I to, že posmeškári zmenia názor až po tom čo Oni samotníprežijú okamihy vlastnej skazy, okamihy pre nich posledného slnečného svitu azobudia sa z driemot na nemocničnom lôžku oddelenia ÁRO. Prípadneaž po tom, čo ich vlastnou vinou na poslednú cestu odprevadia nim blízkubytosť čo sedela na kresle smrti spolujazdca, či tých čo nedali na rady poctivcova hlavu rozbili si o nepoddajnú stenu úzkostnú. Tu nejde predsao plechy ani krásne silné autá, ani čas o ktorý neskôr prejdeš vôkolsveta krás. Ide o život, čo nevráti sa späť, ak vlastnou vinoua hlúposťou zmaríme navždy jeho sled.

 Potom bude užneskoro plakať, nariekať, že nepochybil nik iný okrem nás ... .

 autor: Peter JONI - Hasprunský

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  69x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu