Katolícka cirkev na Slovensku spolu s politickými kresťanskými stranami bráni gayom a lesbám právo na sobáš a rodinu s deťmi, čo je všeobecne známy fakt. Ukázalo sa to aj pri diskusii o Dúhovom Pride, ktorý chcel upozorniť, že vo vyspelých demokraciách, počnúc liberálnym Holandskom a končiac katolíckym Španielskom, spoločnosť toto právo ľuďom rovnakého pohlavia neupiera.
Hoci slovenská cirkev sama štátne manželsto neuznáva, dnes je jeho najväčšou obhájkyňou. Otázne je, kde berie legitímnosť v celospoločenskej diskusii pre svoj postoj, ak štátne manželstvo pre ňu nie je riadnym zväzkom.
Diskusiu, ktorú sa aktivisti snažia otvoriť, potláča cirkev pokryteckými varovaniami o jedinečnosti manželského zväzku, hoci sama bojkotuje civilný typ manželstva. Akceptuje iba ten cirkevný, ktorý prebehne v kostoloch. Hoci muž a žena žijú v usporiadanom štátnom manželstve a majú úžasnú rodinu, pre cirkev sú títo ľudia hriešnici.
Chráni zväzok, ktorý ignoruje
Cirkvi v otázke manželstve pre gajov a lesby odrazu ale záleží na úradných zväzkoch, štátnom inštitúte manželstva. Vybrala sa do boja chrániť štátne manželstvo vraj ohrozené homosexuálmi. Nezaujíma sa o štatistiky rozvodovosti predovšetkým cirkevných sobášov, ale trápia ju štátne obrady na radniciach zvrchovaného štátu, ktorý sa neriadi dogmami či náboženstvami.
Tak milá cirkev, pripomeniem ti tvoje pokrytecké správanie sa. Tento tvoj postoj musí urážať veľa tvojich ovečiek, manželských párov - kresťanov a kresťanky, ktorí na teba nezanevreli, aj keď ty ich označuješ za bezbožníkov. Lebo nežijú v kresťanskom manželstve.
Milá cirkev, odkedy ťa zaujíma štátny inštitút manželstva, keď ty sama týchto ľudí neuznávaš? Pripomeniem ti, bola si to ty, ktorá si vyhnala moju mamu z kostola a zakázala jej chodiť na sväté prijímanie, hoci spolu s mojím otcom žijú 27 rokov šťastne v manželstve a vychovali tri úspešné deti. Áno, tvoji kňazi ju vyrazili zo spovedelnice za to, že si dovolila žiť "nadivoko" s mojím otcom, hoci je riadne vydatá žena s obrúčkou na prste.
Moja mama mala smolu v tom, že vyrastala v rodine učiteľov, ktorí za minulého režimu pre svoju vieru boli prenasledovaní. Aj preto sa s mojím otcom nebrali v kostole, ale mali iba civilný sobáš na radnici. Hoci je to skvelá manželka a matka, podľa teba je hriešnica. S týmito slovami vyhadzujú kňazi zo spovedelnice veriacich za to, že nemali svadbu v kostole - nemajú sviatosť manželstva.
Milá cirkev, moja mama "vďaka" tebe môže v nedeľu z lavice len ticho závidieť všetkým, ktorí idú na sväté prijímanie. Ona nemôže symbolicky prijať Boha. Iba ak vstúpi do tvojho požehnaného manželstva. Netrápi ťa, že aj na cirkevné manželstvo musia byť dvaja. Áno, bola si to ty, milá cirkev, ktorá nedovolila byť mojej mame krstnou matkou neteri, pretože nemá to "správne manželstvo".
Cirkev nie je partnerom do diskusie
Ty jednoducho štátne manželstvo neuznávaš ako zväzok manželský. Tak čo ťa odrazu do toho, kto bude môcť vstúpiť do štátneho manželstva a kto nie? Odkedy si ty partnerom do tejto verejnej diskusie? Ideš brániť manželstvo od štátu, ktorým sama opovrhuješ. Prečo?
Milá cirkev, dnes sme odrazu svedkami situácie, keď ideš ochraňovať toto choré štátne manželstvo a upierať možnosť vstupu do štátneho manželstva osobám rovnakého pohlavia. Odkedy si ty politickým subjektom, ktorý má úradnícky riešiť možnosť dediť po milovanej osobe, zistiť zdravotný stav partnera alebo partnerky, ktorú niekto ľúbi či voľno v práci na vybavenie pohrebu ak niekomu milovaná osoba zomrie či riešiť vdovský dôchodok? Už si zabudla, že ty toto manželstvo aj tak neuznávaš a pre teba sú podstatné len cirkevné obrady s prezdobeným kostolom, keď si tvoji kňazi nehanebne pýtajú stovky eur za vykonanie požehnaného aktu?
Takže vraj je podľa teba, milá cirkev, manželstvo iba jedno - cirkevné. Lenže ako je vidieť, ty sama poznáš hneď dve. Správne katolícke a to nesprávne - štátne. Hoci moja mama miluje môjho otca, žije morálne a vzorne vychováva deti, skončila tam, kde u teba končia homosexuáli. Vyradila si ju zo zoznamu prvotriednych pobožných ovečiek. Nebudem tu polemizovať o dôvodoch rozvodu kresťanských manželstiev - lebo podľa teba hriechy ako alkohol, bitky, násilie či týranie treba odpúšťať.
Teba to nezaujíma, tak ako ťa nezaujíma fakt, že tvojou nenávisťou k teplým ideš sama proti sebe. Veď v kostoloch je každú nedeľu za kazateľnicou viac gejov ako v celom slovenskom šoubiznise. To už tým správne zosobášeným z tvojích lavíc nevadí, že im kážu druhotriedni buzeranti? Hoci teplý, ale pán farár, to je autorita. Ak si teplý človek milión, musí ťa chrániť na koncerte v meste policajné komando. Pekný meter na ľudskú dôstojnosť.
Milá cirkev, tak ako ty odsudzuješ týchto ľudí, tak im môžeš byť vďačná za to, že nepredstavili tabule hanby s menami pokryteckých gejov z tvojích radov. Z radov ženatých homosexuálnych kresťanských politikov či najvyšších predstaviteľov cirkví. Tí na rozdiel od úprimných a milujúcich sa ľudí rovnakého pohlavia túžiacich po oficiálnom vzťahu, taja či popierajú svoju orientáciu a porušujú tvoje pravidlá. Ba čo viac, často porušujú celibát. To im ale nebráni v nedeľu s vážnou tvárou hovoriť, že ide o zvrátenosť a odsúdia sami seba pred stovkami ľudí. Veriacich ľudí. Lenže kto verí v Boha a nie v tieto pokrytecké kázne, nemôže odsudzovať druhých.
Hoci som presvedčený, že moja mama sa nemá trápiť pre tvoje pravidlá uznania iba cirkevného sobáša, ona ťa, milá cirkev, napriek tomu neodsúdila. Nezanevrela na Boha, lebo lásku k blížnym chápe inak ako tvoji predstavitelia. Ani tento príbeh verejne nevyťahuje a neotĺka ti ho o hlavu ako to robíš ty so štátnymi manželstvami pre gejov a lesby. Smutné pre teba, milá cirkev, je, že som na teba zanevrel ja, ba čo viac moju svadbu v kostole mať nechcem. A nie som sám. Nech mi to priateľka odpustí, ale kým sa nezmeníš na tolerujúcu inštitúciu ako napríklad v Holandsku, kde študujem, tak svoj postoj nezmením. Ak sa môžu tvoji predstavitelia tu v kostole prihovoriť rodine s deťmi a obdarovať ich láskavými slovami, môžeš to aj ty na Slovensko. Hoci rodičimi sú dve ženy a hoci kňaz je homosexuál.
autor: Ján Glovičko