O spoplatnenom Facebooku a kozliatkach

Facebook je v súčastnosti najrozšírenejšia sociálna sieť na svete. Každodenne sa tam väčšina z nás stretáva s priateľmi, zdieľa svoje aktivity, skúsenosti alebo názory s rôznymi ďalšími osobami, ktoré nám môžu, ale nemusia byť známe rovnako ako ich úmysly.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Jeden z aspektov súvisiacim s jeho fungovaním sú skupiny. Tie rovnako ako v bežnom živote odpovedajú na potrebu ľudí záujmovo združovať sa, respektíve vyjadriť svoj názor na danú problematiku, ktorú spravidla vystihuje už samotný názov skupiny. Vymýšľať stále nové sebenezmyselnejšie skupiny sa stalo už dávnejšie hitom, a preto skutočne nie je problém nájsť si tu svoju... či svojich zopár desiatok, stoviek... Človek nadobúda dojem, že popri niektorých ľuďoch, ktorí sa združujú do nespočetného množstva skupín, vyzerajú aj ovce ako nezávislí myslitelia. Kvantita však nemusí byť hneď problém, kvalita človeka prezradí omnoho viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Akékoľvek ľudské konanie, ktoré si dokážete predstaviť má jedného spoločného menovateľa- podnet. Pokiaľ dostanete dostatočný podnet vo forme názvu nejakej skupiny, máte motiváciu sa k nej pridať. Niekedy vás názov pobaví alebo prinúti k zamysleniu, a s vedomím, že sa vám vaše členstvo premietne aj na plochu - kde ho môžu vidieť ďalší vaši priatelia, ktorým sprostredkuje nie len podnet, ale aj obraz o vás samých - bez váhania stláčate tlačidlo „ACCEPT". Ruku na srdce, kto z vás to už spravil...

Tento spôsob rozhodovania má však niekoľko závažných trhlín. V prvom rade je to úplná absencia kritického myslenia, ktoré využívajú skupiny ako na príklad: „NEBUDEM PLATIŤ 3,31€ MESAČNE ZA POUŽÍVANIE FACEBOOKU OD 9. JÚLA 2010!". Na prvý pohľad ide o skupinu, ktorá má v človeku vyvolať pobúrenie, keďže posiela podnet nášmu homo-economicus, ktorý má silnú averziu k strate. Platiť poplatok za používanie obľúbenej stránky je samozrejme pre každého aj keď malá, ale napriek tomu strata. Pri pohľade na popis skupiny, však musí byť logická stránka ľudského uvažovania minimálne na zahraničnej dovolenke, pokiaľ sa nepozastaví nad nasledovným textom:

SkryťVypnúť reklamu

Facebook by sa mal stať spoplatnenou službou od 09.07.2010. Nedovoľ, aby sa to stalo a pozvi čo najviac priateľov. Vzhľadom k obrovskej popularite Facebooku Mark Zuckerberg získava priveľa ponúk od ľudí, ktorí chcú kúpiť Facebook. Existuje priveľa ľudí, ktorí sú zasa ochotní platiť ako za paysite."

V prvom rade ma zaujal dátum. Facebook je obrovská medzinárodná sieť, a preto pokiaľ by sa nejaké závažné zmeny v jeho fungovaní pripravovali, bolo by to logicky s účinnosťou k prvému dňu v mesiaci. Ekonómovia a účtovníci z vás dobre vedia prečo.

Druhá veta mi tiež nedáva zmysel. Ako sa dá akémukoľvek opatreniu, ktoré sa súkromná firma v rámci zákona rozhodne prijať zabrániť pozývaním priateľov? Áno, sila vyjadrenej mienky rastie počtom zúčastnených, ale facebook je predsa súkromný majetok, neplatia na neho žiadne samozvané referendá.

SkryťVypnúť reklamu

Tretia veta si snáď ani nezaslúži komentár. Ako by mohol fakt, že niekto prejavil záujem o kúpu vašej reštaurácie viesť k tomu, že vašim zákazníkom spoplatníte sedenie pri stole?

Záverečná veta už len korunuje túto expozíciu nezmyslov, lebo neviem ako vy, ale ja nepoznám v svojom okolí človeka čo by bol ochotný platiť za službu, ktorú môže mať v rovnakej kvantite aj kvalite zadarmo.

Presne tak ako v živote, aj na Facebooku vidíme, že nie je všetko zlato čo sa blyští, hlavne keď Slovenskú skupinu zakladá „Joe You Plonker", ktorý nemá medzi priateľmi ani jedno slovensky znejúce meno.

Takto pitvať by som tu vedel viacero podivuhodných skupín, ale to nie je účelom môjho blogu. Úplne mi postačí, keď si nejaké to kozliatko uvedomí, že nežný hlások prosiaci o to aby otvorilo dvere, môže byť pokojne ktorýkoľvek zlý vlk...

SkryťVypnúť reklamu

autor: Daniel Škorica, študent Ústavu verejnej politiky a ekonómie UK

Prvý pokus

Prvý pokus

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  778
  •  | 
  • Páči sa:  69x

Ak chcete zverejniť svoj text na tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu matus.paculik(at)smeonline.sk. Nezabudnite na predmet PRVÝ POKUS.Výber textov je v právomoci redakcie, ktorá má právo zmeniť autorom navrhnutý titulok. Väčšinu článkov zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu, najmä ak sa autor nepodpíše celým menom.Vždy uveďte aj vašu poštovú adresu a telefónne číslo. Tieto dva údaje nezverejníme, ale musíme ich mať k dispozícii kvôli overeniu identity alebo pre prípad, že sa váš článok rozhodneme honorovať.Ak meno a priezvisko priamo v článku nechcete uviesť, prosíme, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností tieto údaje nepublikujeme, redakcia ich však vždy musí poznať.Zaradenie textu zväčša trvá niekoľko dní. Na tomto blogu nezverejňujeme poéziu ani prózu. Zoznam autorových rubrík:  Slovenské zdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,094 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu