Billa ako prvá z obchodných reťazcov na Slovensku pripravila koncept pomoci ľuďom so zrakovým znevýhodnením. V predajni Billa OC Mlyny v Nitre sa to prednedávnom nieslo v duchu „Pomáhať je ľahké“. Zišlo sa tu viac ako 10 zaškoľovaných zamestnancov, zástupcovia z Nadácie Pontis a Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska (UNSS). Spolu sme si pozreli krátku video inštruktáž, ktorá je rýchlym „manuálom“, ako pomôcť nevidiacim. Video si môžete pozrieť tu.

Zástupcovia z UNSS nám predviedli praktické ukážky a dali nám rady, ktoré pomôžu vcítiť sa do kože nevidiaceho: "Dôležité je, aby sme sa nevidiacemu citlivo prihovorili, nekričali na neho, jemne sa ho dotkli chrbtom ruky a spýtali sa ho, či pomoc potrebuje. Svoju pomoc nevidiacemu nenúťte, zbytočne nezvyšujte hlas pri komunikácii s ním a o všetkom ho vopred informujte."

Pre nevidiaceho je aj obyčajný nákup veľkou výzvou a ťažkou skúškou. Ako hovorí pán Zbranek z UNSS: „Niektorí nevidiaci chodia do samoobslúh, ale musia ju perfektne poznať. Často sú tam predavačky, ktoré už ich poznajú, ktoré im pomôžu. Nevidiaci sám ťažko môže ísť do predajne, ktorú nepozná.“

"Predstavte si, že vojdete do obchodu, ale nevidíte. Neviete kde ste, neviete kde sa nachádza tovar, ktorý si chcete kúpiť. Neviete, kde sú paradajky, kde pečivo..."

V rámci školenia si zamestnanci Billy pod vedením členov UNSS vyskúšali, aké to je byť na mieste nevidiaceho, byť vedený a nevidieť. Okrem toho si aj vyskúšali v reálnej situácii viesť nevidiaceho.
„Okrem školenia zažili zamestnanci nitrianskej predajne na vlastnej koži, aké je to nakupovať v úplnej tme, iba so sprievodom kolegu, za pomoci špeciálnych okuliarov. Skúsili si tiež, aké náročné je chodenie po obchode len s bielou palicou,“ dodáva Dominika Horňáková z Nadácie Pontis.

„Vedel som, že je to len na chvíľu. Že nič nevidím. Dám dole klapky a je to. Ale čo tí skutoční nevidiaci?“
„Viedla ma kolegyňa, kamarátka. Poznala som ju, poznám tiež priestor Billy. Aj napriek tomu to bolo nepríjemné. Neviem, aký to musí byť pocit pre niekoho, kto je v neznámom priestore s neznámym človekom, ale budem sa snažiť mu toto neznámo uľahčiť.“

Zamestnanci Billy si mohli vyskúšať aj hru Memonik, tzv. hmatové pexeso, ktoré môže hrať nevidiaci s vidiacim. Zmyslom hry je nájsť pár rovnakého materiálu, pričom máte zaviazané oči.

Po zaškolení dostal každý zamestnanec odznak, ktorý je malým „certifikátom“ o výnimočnosti jeho nositeľa. Svedčí o tom, že dokáže pomôcť spríjemniť a uľahčiť nákup nevidiacemu.
Poobede prebiehal event pre širokú verejnosť, kde si zákazníci Billy mohli vyskúšať chôdzu s bielou palicou, zahrať si hmatové pexeso, napísať svoje meno na Pichtovom stroji, či vyskúšať si rozoznávanie produktov Billa bez zraku.

Po prvý raz mali tiež návštevníci možnosť vyskúšať si sprievodnú aktivitu: hrnčiarsky kruh so zaviazanými očami. O netradičný zážitok sa postarala organizácia Darujem Ti tulipán a vedúca koordinátorka Elena Kárová. Hrnčiarsky kruh je skvelým prostriedkom pre vidiacich získať predstavu o tom, ako nevidiaci vníma hmatom.

Nezabudnuteľná bola tiež cesta pocitovým chodníkom. Šlo o 5 drevených boxov, v ktorých boli rôzne materiály. Pri chôdzi chodníkom naboso so zavretými očami ste sa ocitli v inom svete - vo svete nevidiacich, keď nevidíte kam stúpate, len cítite na čom stojíte.
„Videla som, po čom budem stúpať predtým. So zatvorenými očami to však bolo niečo úplne iné. Zrazu vám precitnú všetky nervové zakončenia a cítite každý kúsok omnoho intenzívnejšie.“

Dni ako bol tento vo vás zanechajú odtlačok. Podpíšu sa na vašom konaní, na tom, ako vnímate svoje okolie. Spoznáte ľudí, ktorí sa nepozerajú na svet očami a zároveň sa učíte, ako sa pozerať na svet srdcom.
Projekt „Nákupný asistent“ sa realizuje s podporou Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska, Nadácie Pontis, spoločnosti BILLA a občianskeho združenia BILLA ľuďom.
Autorka článku: Natália Petrová, programová manažérka Nadácie Pontis