Ryanair (RY) je najväčšia letecká spoločnosť v Európe, ak porovnávame počty pasažierov na európskych linkách. Ročne prepraví približne 80 miliónov pasažierov.
AirAsia (AA) je najznámejšia a zrejme aj najväčšia ázijská nízkonákladovka, ročne prepraví približne 35 miliónov pasažierov. Je to pôvodne firma z Malajzie, dnes pokrýva hlavne štáty, združené v skupine ASEAN. AA asi ako prvá nízkonákladovka ponúkla aj diaľkové lety. Lietali z Paríža aj Londýna do Kuala Lumpur (centrála spoločnosti), avšak tieto linky vydržali veľmi krátko (rok-dva). Dnes lietajú na väčšie vzialenosti už len v Ázii a Oceánii (do Japonska, Austrálie ...)
Marketing RY je postavený na presadzovaní povedomia, že je to lacná letecká spoločnosť. Tomu je prispôsobený vizuál spoločnosti. Lacno pôsobí webová stránka, lacno pôsobí interiér lietadiel a lacno pôsobí aj štýl obliekania prezidenta spoločnosti. Akurát ceny už nie sú tie, čo bývali. Dnes už letenku od RY rozhodne nemožno označiť za lacnú.
Marketing AA prezentuje základné heslo, že dnes môže lietať každý. Dizajn webovej stránky, lietadiel, vizuál palubného personálu, všetko je veľmi príjemné, firmená farba je červená v kombinácii s bielou. Ceny leteniek sú porovnateľné s cenami RY. Nikdy však nejdú s cenou pod letiskové poplatky. Ich akcie "free seats" (letenky zadarmo) vždy znamenajú letenku za cenu letiskových poplatkov. Ktoré sú však v Ázii nižšie, takže letenka (jeden smer) za 20 euro sa dá zohnať.
Webová stránka RY vyzerá v súlade s marketingovou stratégiou skutočne lacno. Za obeť padlo napríklad to, že si nemôžete vytvoriť na stránke svoje konto, kde by ste mali na jednom mieste zobrazené svoje lety. RY robí hodne pre to, aby sa k vyhľadávaniu najlacnejších leteniek nedostali automaty, aj keď tomu sa im zabrániť nepodarilo. Elektronická komunikácia je na počudovanie u RY výrazne slabšia, ako u AA. Palubný lístok (boarding pass) si dodnes musíte tlačiť na papier už doma, mobilné aplikácie RY neponúka.
Webová stránka AA je moderná, klientsky orientovaná a elektronická komunikácia používa najmodernejšie trendy mobilnej komunikácie. Klient si môže na svojom konte k svojej letenke prikúpiť doplnkové služby, ako je batožina, jedlá na palube, lepšie miesta na sedenie, prioritné vybavenie na letisku a podobne. Palubný lístok si tiež môžete vytlačiť na papier už doma, ale nemusíte. Stačí urobiť mobilný check-in, do smartfónu dostanete QR kód, na základe ktorého si na letisku vytlačíte palubenku z automatu.
Cenový model nízkonákladoviek počíta s tým, že nižšia cena letenky bude kompenzovaná predajom doplnkových služieb. Práve voči tomuto prístupu sú u nás najväčšie výhrady. Ja to naopak považujem za pozitívum. Nielen, že zaplatím len za to, čo skutočne potrebujem, ale dostanem možnosť si prikúpiť služby, ktoré dnes klasické aerolinky na krátkych tratiach ani neposkytujú (jedlo na palube, lepšie sedačky a podobne).
Ako doplnkové služby ponúka RY prepravu batožiny, prioritné odbavenie na letisku, cestovné poistenie a občerstvenie na palube, ktoré si však kupujete až na palube lietadla. Agresivita ponuky je u RY skutočne na hranici a prvý krát vás kúpa letenky pravdepodobne vytočí do zúrivosti, ako budete odklikávať všetky tie služby, ktoré nechcete, ale keď ich neodškrtnete, tak ich dostanete a hlavne zaplatíte.
Doplnkové služby u AA sú veľmi podobné. Akurát máte svoje konto a tak si môžete kúpiť (a zaplatiť) len letenku samotnú a doplnkové služby (batožinu, jedlo na palube, prioritné odbavenie, či prioritné sedačky) si môžete dokúpiť až tesne pred letom, keď už budete oveľa lepšie vedieť, čo skutočne potrebujete. On-line rezervácia a nákup jedla na palube vám zabezpečí aj to, že budete obslúžený prednostne, pred cestujúcimi, ktorí sa jedlo rozhodnú zakúpiť si až na palube.
Nízkonákladovky v EÚ sú známe tým, že sa snažia "podojiť" zákazníkov skrze platby za batožinu. Aj tú, ktorú si beriete na palubu. Ak sa nezmestíte do prísne posudzovaných rozmerov a váhy, už vás berú k platobnému terminálu. AA zatiaľ takéto praktiky nepoužíva, podmienky síce majú dosť podobné, ale ich vynucovanie je zatiaľ benevolentné.
Nízkonákladovky potrebujú svoje lietadlá a posádky točiť čo najviac. Cestujúci ako vedľajší efekt dostane veľkú snahu o dochvíľnosť a elimináciu meškania. Toto je skutočne veľmi silná stránka týchto spoločností. Klasické aerolinky sa im v tomto nemôžu rovnať. Na druhú stranu, nízkonákladovky skutočne poskytujú len službu prepravy z bodu A do bodu B. Ak nejaký let musia zrušiť, máte proste smolu. Nikto vám náhradný let nebude zháňať. Dostanete síce späť svoje peniaze, ale ako sa vyrovnáte s dôsledkami zrušeného letu, to zostáva na vás. Čo sa týka dochvíľnosti, moje skúsenosti s RY aj s AA sú veľmi dobré. Akurát u RY som si prežil aj tú tienistú stránku, totiž let zrušený z dôvodu lenivosti pracovníkov bratislavského letiska, ktorí sa rozhodli si prispať pod snehovou perinou, ktorá potom znemožnila pristávanie lietadiel.
Krajiny sa zvyknú označovať ako (ekonomicky) rozvojové, resp. rozvinuté. Pričom bežné chápanie je také, že rozvinuté je lepšie. Ja to nevidím tak jednoznačne. Rozvojové totiž môže znamenať aj väčšiu snahu, či priestor k rastu. A naopak, rozvinuté môže znamenať aj priestor na rast, ktorý je obmedzený najmä rôznymi reguláciami.
Prístup, obchodný model, spôsob poskytovania služieb Air Asia mi príde modernejší, dynamickejší a viac orientovaný na klienta. Isteže, k tomuto pocitu zrejme prispieva aj menšia buzerácia na letiskách, kde AA lieta. Je mi jasné aj to, že kým ceny leteniek RY a AA sú porovnateľné, náklady budú nižšie u AA a teda nemusia používať niektoré prístupy, pre ktoré sa u RY môžete cítiť nepríjemne. Avšak pri pozornejšom pozorovaní to modernejšie, dynamickejšie, prívetivejšie nájdete v Ázii nielen u nízkonákladoviek. Ale u väčšiny služieb. Ale tak to už na tom našom svete chodí. Že postupom času a po dosiahnutí určitého stupňa rozvoja príde stagnácia a úpadok.