Po sociopatovi, sociálnom autistovi som teda dnes za voľnotržného jehovistu. Vďaka Peter, za obohatenie mojej zbierky pohŕdavých označení, ktorých sa mi dostalo. Ak som to pochopil správne, kultúra nie je (celkom, úplne, len) tovar a nepatrí na trh. Áno, my voľnotržní jehovisti si stojíme za svojim právom si za kultúru platiť z vlastných prostriedkov. Už žiadne lístky z ROH na Radošincov, na ktorých sa potom platiaci divák nedostane.
Chápem Ťa Peter. Predstava, že mi predávaš svoje CD prekne z rúčky do rúčky za povedzme 15-20 euro musí byť pre Teba frustrujúca. Radšej sem nenapíšem ani jedno meno zo zoznamu Tvojich muzikantských kolegov, ktorí sa znížili až k tomu. Po koncerte, na ktorom priviedli publikum do varu kvalitnou hudbou sa hlavný protagonista ponáhľal do zákulisia, kde iný člen kapely nasmeroval excitované publikum s tým, že sú tam na predaj CD-čka skupiny. A že išli na dračku. Na Slovensku a skutočne za 15 euro jedno.
Áno, doba sa zmenila. Distribučné kanály sa presunuli do digitálnej siete, pretože aj hudba je dnes často redukovaná na súbor núl a jedničiek. Možno je to paradox, vzhľadom na môj názor na duševné vlastníctvo, ale keď jeden slovenský mobilný operátor ponúkol (platenú, aj im ide len o Peňáze) on-line službu na počúvanie hudby, najprv som si to vyskúšal a predplatiteľom som dodnes. A odkedy sa dá aj novinka na CD kúpiť pod 10 euro vrátane poštovného z USA, mám skôr problém s ich skladovaním. Trh je proste sviňa, Peter. Ponuka sa tam (aj cenou) musí prispôsobiť dopytu. Že ste si nevedeli upratať pred vlastným prahom a zamiesť s monopolom vydavateľstviev a iných príživníkov, to nie je problém trhu. To je problém všakovakých zákonom chránených výpalníkov typu SOZA a podobne.
Nerád pánom umelcom spôsobujem traumu, ale podľa mojich pozorovaní hodne z ich kolegov padlo až na samé dno, na voľný trh. Keď už tie tantiémy prestali vynášať, zišli z umeleckého Olympu až ku, prepytujem "konzumentom" ich produkcie. Na jednom letnom hudobnom festivale (bolo to v Čechách) organizátor ďakoval za účasť práve na ich akcii aj slovami, že podobných festivalov je toto leto okolo stovky. Skutočne nerád traumatizujem, ale všimol som si, že v biznis pláne boli aj príjmy z predaja jedál a nápojov. Hudobnú produkciu poslucháči nezriedka počúvali za súčasného popíjania pivka, či konzumácie dobrých klobások. O.K. na koncerte vážnej hudby by to prišlo nepatričné aj mne, ale toto bol folkový festival, ktorý sa konal v lesnom amfiteátri.
Čo sa týka vplyvu TV programov typu "Farma" na kultúrnu úroveň obyvateľov, z mojich pozorovaní je tento skôr kladný. Kým kedysi som pri výbere spôsobu strávenia voľného času zábavou prezeral aj TV program, dnes už by ma to ani nenapadlo. Posúdiť by museli prevádzkovatelia divadiel, koncertných priestorov a podobne, ale podľa mňa presadenie sa podobných TV programov malo výrazne kladný vplyv na návševnosť.
A keď už sa spomínali osvietení donori velikánov ako Bach či Beethoven (ja by som pridal Mozarta), tak by som rád pripomenul, že oni tvorili aj na objednávku. Neviem celkom, kam by umelcov, ktorí sa živia aj vystupovaním na objednávku, zaradil maestro Breiner, ale skutočne je to pre umelca také dehonstujúce? Vystúpiť na súkromnej akcii a prepytujem "za peniaze" ?
Milí umelci, ktorí ste sa stále neodhodlali zostúpiť zo vznešeného umeleckého Olympu sem k nám, na voľný trh zábavy a potešenia. Nie, skutočne nie sme všetci vysadení na zábavu typu "Drišľak". Nájdu sa medzi nami aj fanúšikovia kvalitného jazzu, rockovej hudby, muzikálov, dokonca v preplnenom hľadisku som sedel aj na opere. S lístkom za 50 euro. Áno, na Slovensku.
Ak kultúra potrebuje od štátu nejakú podporu, tak hlavne v tom, aby z priemerného platu zostalo zamestnancovi viac, ako tých cca 50%. Proste menej štátu, viac kultúry. Postoj časti umelcov, ktorí svojich spoluobčanov považujú na nekultúrnych buranov, ktorí by si z vlastných peňazí lístok na umelecké predstavenie nekúpili, ja proste za kultúrny označiť nemôžem. Skôr sa mi natíska otázka, či týchto umelcov nestraší (dnes možno sci-fi) predstava, že životná úroveň obyvateľov sa postupne bude zvyšovať. Že budú mať viac prostriedkov aj na kultúru. Ktorú si potom vyberú podľa svojich subjektívnych preferencií. Nie, Peter, ja proste neverím, že sa medzi mojimi spoluobčanmi nenájde značná časť tých, ktorých preferencie budú kultúrne aj z pohľadu toho vášho umeleckého Olympu.
---- update 18:37
Keďže je článok o kultúre, dovolil som si opraviť pár preklepov. Vďaka za upozornenie