Niekedy, keď ide o vec, ktorá sa ma bytostne dotýka, alebo mi na nej veľmi záleží, zvyknem byť trochu zbytočne emocionálne zaangažovaná. Teraz to odložím nabok. Ako teda vníma celú túto vec s referendom, manželstvom, rodičovstvom a sexom mladý človek bez vplyvu, ale s možnosťou vyjadriť sa na verejnom blogu?
Pozrela som si pár diskusií, v ktorých sa slovne šermovali zástancovia 3xÁNO so zástancami LGBTI. Menej či viac vzdelaní, známi alebo menej známi – vždy som mala pocit, že napokon vyslanec menšiny svojimi argumentami zabodol tých, ktorí hovoria za heterosexuálnu väčšinu. Objektívne môžem povedať, že argumenty LGBTI vyzerajú logickejšie, uveriteľnejšie, modernejšie, tolerantnejšie. Či to tak ozaj je, neviem.
Povedzme si na rovinu, že v celej tejto sfére naozaj neexistuje veľa racionálnych a empirických argumentov proti homosexuálnej lobby. Občas sa kde-tu mihne psychologický profil dospievajúceho človeka, ktorý vyrastal v homosexuálnej rodine a zo psychologických testov nevyšiel veľmi dobre. Možno takýchto „dôkazov“ existuje viac, ale svet (a hlavne niektoré médiá) si tak veľmi želá obhájiť svoju túžbu po dokonalej liberálnosti, že pro-hetero dôkazy radšej založí do zásuvky v písacom stole, alebo žltou zvýrazňovačkou podčiarkne všetky články o nešťastných deťoch z hetero-rodín.
Popravde, nie som z tých, ktorí zastávajú heterosexuálny zväzok kvôli tomu, lebo tak žili moji rodičia, moji starí rodičia, moji prarodičia, a tak ďalej. Takýto prístup by totiž naznačoval, že za dobré, morálne a hodnotné pokladám to, čomu verili moji predkovia, a to absolútne nenaznačujem. Neviem, ako ostatní Slováci, ale ja osobne nepokladám za dobrú a nasledovaniahodnú napr. slovanskú tradíciu nabodávania na koly, alebo uctievania rôznych starých pohanských božstiev, ktorému sa naši pra-pra-pra-predkovia s radosťou oddávali.
Myslím si, že tradícia nesmie určovať pravdivosť výrokov; jej hlavný argument je ten, že už si nikto z nás nepamätá, kde a kedy presne začala, a preto musí ísť o niečo neodškriepiteľne inherentné, a teda správne. Osobne tomu však neverím.
Poviete si – prečo sa tí hetero tak naťahujú o to, aby sa nezmenila lingvistická definícia manželstva? Čo sa tým zmení? Prvoplánovo sa naozaj nezmení asi nič. Tí, ktorí sú teraz presvedčení, že manželstvo = muž a žena, tomu budú veriť aj naďalej, a tí, ktorí si myslia niečo iné, si budú myslieť niečo iné aj naďalej... Možno. Ale nezabúdajme, že sa zatiaľ stále bavíme o tom, čo si kto myslí.
Funguje legislatíva a zákonodarstvo recipročne, alebo je to len obraz toho, ako vyzerá naša spoločnosť? Ak funguje recipročne, potom máme dôvod obávať sa, že zmenou definície manželstva, ktorá sa nevyhnutne odrazí aj na legislatívne, dôjde k významnej spoločenskej zmene. Obávam sa totiž, že väčšina prívržencov a reálnych členov LGBTI si neuvedomuje, že každá akcia plodí nejakú reakciu. To, čo sa teraz javí ako „kozmetická úprava“ definície manželstva, nevyhnutne dospeje k celospoločenskej revolúcii. Dotkne sa všetkých aspektov nášho života. A z dejín vieme, že žiadna celospoločenská revolúcia ešte nedopadla dobre (dokonca ani v prípade, keď protagonisti hlásali také vznešené heslá ako Liberté, égalité, fraternité...)
Ak je legislatíva konsenzuálnym obrazom noriem našej spoločnosti (čo, žiaľ, asi nie je), potom je nelogické vyzdvihovať konsenzus menšiny (aj keď silnej menšiny) nad vôľu väčšinového obyvateľstva. Či sa to potvrdí na referende, uvidíme.
Nechápte ma zle: nie som zástancom väčšiny. Aj ja patrím do skupín, ktoré sa istými spôsobmi vymykajú väčšinovému chápaniu rôznych skutočností. Na svoju obranu však musím povedať, že kvôli svojim emóciám a myšlienkam nevyžadujem celospoločenské predefinovanie encyklopedických hesiel, učebných osnov a štátnej legislatívy (teda! Asi by som naozaj mala!)
Mám pár priateľov, ktorí milujú rovnaké pohlavie. Môj názor na tento ich... ako to nazvať... životný štýl poznajú, ale ostávame priateľmi. Je to asi preto, že ľudí ako takých neodsudzujem, lebo verím, že všetci majú základnú ľudskú hodnotu, ktorá vyplýva zo skutočnosti, že sú to ľudia (nie napr. zvieratá alebo rastliny). Ale mám tendenciu posudzovať ľudské postoje, rozhodnutia a konanie.
Na druhej strane mám doma aj zástrčky a zásuvky... A svietim! Každému musí byť jasné, že s dvoma zástrčkami si bez zásuvky nezasvieti. Môj koncept je tento: ak sú medzi nami ľudia, ktorí milujú koncept dvoch zástrčiek alebo dvoch zásuviek, bez námietok a kameňovania ich nechám žiť v pokoji. Musia sa však zmieriť s tým, že prirodzene nezasvietia, a túto skutočnosť musia oficiálne akceptovať. Je to daň ich životného štýlu a tak, ako heterosexuálne páry nemajú právo prenášať bremeno obvinení za svoje problémy na homosexuálov a ich lobby, ani homosexuáli nemajú právo riešiť problémy, ktoré vznikajú kvôli dvom zásuvkám alebo dvom zástrčkám, na úkor heterosexuálnych manželstiev.
Aj niektorým heterosexuálnym párom sa nedarí mať deti. Ale majú potenciál. V zásuvke alebo v zástrčke je chyba, ale ide im o rozsvietenie, preto sa aj heterosexuálne páry často obracajú na modernú vedu a techniku. Moderná veda a technika však nesmie slúžiť na ospravedlňovanie a definovanie morálnych princípov a mantinelov. A čo teda môže?
Aj mne sa nepáči, že na Slovensku je 50% rozvodovosť, a tiež si nemyslím, že nejaký okamžitý rozdiel (zhoršenie alebo zlepšenie) sa dostaví okamžite po povolení registrovaných partnerstiev alebo homosexuálnych manželstiev. Ale tu ide o viac. O niečo hlbšie. Ide o prvý krok k celospoločenskej revolúcii. Égalité.
Hovoríme o rešpekte, o tom, že máme žiť a nechať žiť. Ale je naozaj potrebné tento druh rešpektu demonštrovať zrovnoprávnením, ktoré sa tak hlboko dotkne nás všetkých? Nemyslím si, že o nič nejde (ako to prezentoval Macko v diskusii v temnom lese pri Hríbovi). Na lingvistike sme sa učili, že lexika a ľudské vedomie fungujú recipročne, a tomu aj verím.
A napokon, tak, ako teória veľkého tresku a všetky ostatné teórie sú len záležitosťou viery, väčšina vecí, ktorých som sa v tejto skromnej úvahe dotkla (okrem sexu a potenciálu), sú tiež len záležitosťou viery. Buď veríš, že je to správne, alebo nie. A ak neveríš, ja neverím, že nejaké argumenty ťa presvedčia. Uvidíme, čomu veria Slováci.
P.S.: K sexuálnej výchove sa zatiaľ odmietam vyjadrovať, lebo som sa doposiaľ nedozvedela, aké sú konkrétne osnovy týchto plánovaných predmetov.