
Rozkoš je sprievodným javom pohlavného aktu: jej zneužitie je útokom na Jeho (Božiu) lásku.
Zmyselná radosť- podobná rozkoši (pohľad, dotyk na druhej osobe). Pre možný prechod k sexuálnej rozkoši, neslobodno sa vystavovať bez príčiny
Sexuálne vzrušujúce časti tela - medzi nevzrušujúce časti patrí tvár, ruky, nohy, vlasy
Hriech nečistoty: nečistá radosť- radosť zo sexuálnych zážitkov z minulosti. Ak nejde o nečisté zážitky, je dovolená, pokiaľ je bez vzrušenia. Nečistá túžba: snúbenci sa smú tešiť z budúceho pohlavného života s vylúčením terajšieho pohlavného vzrušenia
Všetko čo sa robí s úmyslom vydráždiť pohlavnosť bez vyvrcholenia orgazmom (do pošvy, v manželskom stave), treba označiť za necudné a ťažko hriešne!
Snúbenci majú využívať sexualitu, Cirkev ju doslova nariaďuje (myslí tým bozky, objatia a pod), ale zakazuje sa pritom vzrušovať alebo aj myslieť na budúcu rozkoš v manželstve!!!
Erotika pred manželstvom: ide o dovolené prejavy nežnosti- bozky, objatie -po rozhodnutí patriťsi na celý život
Nedovolené telesné rozkoše urážajú hanblivosť (zaraďuje sa medzi čnosti)
Ak prirodzená alebo náhodná polúcia dostáva súhlas ide o schválenú polúciu, ktorá sa stáva hriechom
Za sodomiu (homosexualitu) sa považuje aj keď muž praktizuje análny sex so ženou.
O umelom oplodnení -vyjadruje bezcitnosť, kde technické vzklíčenie je náhradkou plodnej lásky, negatíva: 1.muž neznáša vedomie vlastnej neplodnosti. 2.Okolo spermie nech je vždy čistá hra. 3.žena pociťuje psychický tlak, chce spoznať otca dieťaťa- opúšťa manžela a ide za darcom. Dieťa zostáva bez citu lásky (!!) je pozbavené otcovskej starostlivosti (ktorý z dvoch otcov sa bude on starať?).
Povinnosť manželského sexu neplatí: č.7: pri vzájomnom súhlase právo nevyužívať načas alebo natrvalo. Sľubom nezanikne právo na telo druhého. Keby proti sľubu ale jeden žiadal, hreší, druhý mu však musí splniť želanie.
Dovolená je misionárska poloha- ostatné je hriech!! (spojenie má byť tvárou v tvár, žena v polohe prijímajúcej, muž darujúcej).
Sex musí byť nežný, romantický, a po svadbe sa má postupovať len postupne, nie naraz.
Ak sa hladá nežnosťami ukojenie bez pohlavnej aktivity (v manželstve) ide o ťažké previnenie!
Každá snaha o skvalitnenie sexu sa rovná hriechu! (technika, pri ktorej ide o silnejšie vychutnávanie si zmyselnosti je smrťou pravej lásky).
Po čase, keď sa manželia nasýtia neprirodzeného spôsobu pohlavného spolužitia (experimentovanie, zakázané praktiky apod.), dospievajú k zvrhlostiam až k homosexualite!
Manželia nesmú úkon robiť príliš často, škodí to ich zdržanlivosti!
V čase stredoveku sa určovalo aj to ktoré dni nebolo povolené obcovať, aký musí byť odstup od jednotlivých sviatkov apod. V priemere to vychádzalo na 13-16 povolených dní do roka...
To čo je v sexe mravné závisí od rôznych okolností(napr. vek, vekový rozdiel).
Pri sexe nesmie dôjsť k predčasnej polúcii.
Sex bez vyvrcholenia môže byť ale NESMIE sa druhým odporúčať!
Skrátka: prežívanie lásky pri sexe MUSÍ BYŤ SILNEJŠIE ako prežívanie vzrušenia (orgazmus asi nesmie byť príliš silný, aby sa nenarušila väzba lásky -povinne trpný sex).
Antikoncepcia: vhodná je prerušovaná súlož. Začína prirodzene, no končí neprirodzene. Preto, aby manželia nehrešili, musia počas aktu nesúhlasiť s prerušením pri orgazme, ale tesne pred orgazmom už môžu zmeniť názor a prerušiť súlož.
Človek nemôže prenášať úsudky podľa vlastného uváženia, lebo v hĺbkach svedomia človek odkrýva zákon, ktorý si on sám nedáva ale ktorý je povinný poslúchať.
Ak je úkon taký, že zachováva podobu služby životu ale je z rozkoše, ide o ľahký hriech.
Keď je partner impotentný, manželstvo je neplatné..a sex je nedovolený.
Toto a mnohé iné výroky vznikli zrejme v hlavách ľudí, ktorý sa často riadia heslom „vodu káže, víno pije". (aj sám Ježiš povedal farizejom: viažete ľudu ťažké, až neúnosné bremená, no sami sa ich ani len prstom neodvážite pohnúť). Neobviňujem všetkých a všetko konanie Cirkvi. Aj v spomínanej knihe sú pasáže, ktoré sú pekné a môžu sa pokladať za ideál, ku ktorému sa ľudia môžu snažiť priblížiť. No ak sa ľudia majú snažiť riadiť nezmyselnými, zväzujúcimi príkazmi, ktoré prísne zakazujú každé vybočenie s normy, ktorej úroveň je kdesi v nedohľadne pre bežných ľudí, ak sa ľudia majú obávať trestu a nevhodnosti pri každej možnej drobnosti, ktorá by mohla uraziť princípy najvyššej mravnosti, potom je táto morálka naozaj zvrátená a nechutná a treba ju zmeniť a priblížiť normálnemu človeku z mäsa a kostí.
zdroj: Zvláštna časť morálna teológia prikázania -študijná pomôcka pre poslucháčov morálnej teológie na CMBF v Bratislave, autor a rok vydania: neznámy