
Prvá sa týkala nájomného vzťahu vlastníkov garážových kontajnerov na zákrute ulice M. Hattalu (viď foto), kde je priestor podľa odhadov až na 24 parkovacích miest, namiesto súčasných 9. Na sídlisku, kde je nedostatok parkovacích miest, tak môžeme po dôkladnom prehodnotení podpísaných zmlúv, vyriešiť slušný počet parkovacích miest bez veľkých finančných nárokov. Druhá interpelácia sa dotýkala využitia primátorovej právomoci odpustiť dlh až do výšky 5 000 eur od roku 2014. Zaujímal som sa hlavne koľko a v akých prípadoch boli dlhy odpustené.
Odbremeniť nároky na parkovanie môže pomôcť spoločnosť aj Arbet s. r. o., ktorá chce vybudovať polyfunkčné a parkovacie státia na ul. Nemocničná. Vzniesol som pár otázok na, ktoré je potrebné odpovedať, viac sa dozviete vo videu.
Mestský rozpočet zákon roka, ktorý určuje charakter mesta
Hlavne preto je diskusia o rozpočte vždy náročná a mala by byť aj dlhodobá. Zo zákona sa rozpočet plánuje nielen na najbližší rok, ale aj dva nasledujúce. Má byť teda akýmsi plánom na strednodobý rozvoj mesta, ktorý je pripravený v diskusii čo možno s najširším publikom – vedenia mesta, poslancov a občanov. Primátorom predložení rozpočet, taký nebol.
Chýbajúce dlhodobé plánovanie a predvídanie budúcich problémov sa ukázalo ako Achillova päta v rokoch 2010-2013. Radikálne škrty, prepúšťanie a mesto stojace tesne pred útesom nútenej správy sa nám takmer vypomstili, aj terajší primátor si dobré pamätá toto obdobie s 0 na našich účtoch.
Poučení minulosťou musíme myslieť aj na budúcnosť. Každý dobrý hospodár vie, že v dobrých časoch je potrebné si vytvoriť „ochranný vankúš.,“ finančnú rezervu ktorá nám pomôže vykrývať neplánované výpadky finančných zdrojov. Nakladanie s financiami nás všetkých, by nemalo skončiť tak, že na konci volebného obdobia zanecháme prázdnu špajzu.
Veľké pochybnosti vytvára aj samotný proces prípravy rozpočtu. Súčasné trendy transparentného a otvoreného procesu hovoria o vyššej angažovanosti občanov a samotných poslancov pri jeho tvorbe. Participatívnosť je trendom 21. storočia a výraznou mierou približuje mesto s požiadavkami občanov. Takýto rozpočet je tvorený reálnymi aktivitami, ktoré je mesto schopné realizovať v priebehu rozpočtového roka. Pri kvalitnej príprave nebude dochádzať k presúvaniu, deleniu či odkladaniu investícií. V roku 2017 bolo dokonca toto vedenie mesta neschopné zrealizovať investície za 975 000 eur.
Ako poslanci sme dlhodobo požadovali od vedenia mesta participáciu na tvorbe rozpočtu. Tento náš otvorený postoj ostal nepovšimnutý. Priestor na diskusiu, ktorý sme naším jasným a transparentným deklarovaním mohli a mali využiť na širšiu akceptáciu rozpočtu, sa neuskutočnil. Namiesto toho sme sa stali svedkami zavádzania, ako nebude možné, v prípade neschválenia rozpočtu, poskytovať dotácie počas celého roka 2018. Zákon o rozpočtových pravidlách jasne hovorí, že poskytovanie dotácií nie je možné len počas trvania provizória. Po schválení riadneho rozpočtu sa všetko vracia do štandardného fungovania a bude sa to dotýkať aj dotačného systému. Eliminovať dopady provizória vieme teda rýchlou a otvorenou diskusiou za spoločným stolom.
Výraznú slabinu vidím aj v absencii princípov Hodnoty za peniaze. Znamená to, že našou úlohou by malo byť posúdenie, či peniaze kubínčanov budú skutočne vynaložené najlepšie ako je možné pre dosiahnutie stanoveného cieľa. Tieto princípy by sme mali použiť všade tam, kde dochádza k rastu výdavkov a významným investíciám.
Vzhľadom na tieto výhrady, som bol nútení pri najlepšom vedomí a svedomí, aj z hľadiska dlhodobého rozvoja mesta nehlasovať za takto predložený rozpočet.
