Snahy odstrániť korupciu boli doposiaľ len obmedzené. Verejné obstarávanie trpí hlboko zakorenenými nedostatkami, ktoré majú vplyv na rozdeľovanie verejných zdrojov. Takéto zhrnutie vyplýva z pracovného dokumentu útvarov Európskej komisie, ktoré hodnotili Slovensko za rok 2014. Podčiarkuje to hodnotenie Svetovej banky z pohľadu efektívnosti verejnej správy, kde Slovensko obstálo až na 20. mieste.

Ak chce byť Slovensko modernou, flexibilnou a demokratickou krajinou, ktorá ponúka najkvalitnejšie služby verejnej správy, je potrebné komplexne reformovať verejnú správu.
Slovensko sa musí zamerať na 5 hlavných oblastí:
1. Tvorba analytických kapacít – prvé kroky sa už robia. Ministerstvo vnútra má túto úlohu zadefinovanú v operačnom programe Efektívna verejná správa. Analytické centrá musia mať nezastupiteľné miesto pri dlhodobom riadení a určovaní stratégie v konkrétnych oblastiach politík. V analytických centrách si svoje miesto nájdu špecialisti a odborníci potrební pre takéto strategické ciele.
2. Zníženie fluktuácie odborných zamestnancov – okrem slabého finančného ohodnotenia, ktoré nemotivuje zamestnancov dlhodobo kariérne rásť v štátnej službe. Je fluktuácia do značnej miery spôsobená volebnými cyklami, s ktorými súvisí výmena „stráži“ po zmenách vlád.
Dôvodom je absencia deliacej línie medzi politickými reprezentantmi, tzv. politické nominácie (môže ísť o: štátnych tajomníkov, riaditeľa osobného úradu, tím poradcov,...) a odbornými štátnymi zamestnancami (napr. generálni riaditelia odborov, sekcií). Kým politicki reprezentanti by prichádzali a odchádzali spolu s ministrom a ich „životnosť by ovplyvňovali výsledky volieb“, odborní zamestnanci by boli vyberaný na základe verejných výberových konaní, po osvedčení odborných znalostí.
3. Odpolitizovanie verejnej správy – tejto problematike som sa venoval už skôr. Jasne som poukázal, že na miestnej úrovni Slovensko nepotrebuje existenciu okresných úradov, ktorých úlohy môže zastúpiť samospráva s volenými zástupcami, s primátormi a poslancami. Dnes takýto systém funguje v niektorých oblastiach preneseného výkonu štátnej správy.
Na národnej úrovní je potrebné zadefinovať jasnú deliacu líniu medzi politickými nomináciami a odbornými štátnymi (vo verejnom záujme) zamestnancami a týmto prístupom vytvoriť pre verejnosť jasnú predstavu o politickej zodpovednosti konkrétnych ľudí, čím sa zvýši dôveryhodnosť vo verejnú správu a jej výkon.
4. Nedostatočné verejné obstarávanie spojené s korupciou – najvypuklejší problém s verejným obstarávaním je pri čerpaní EÚ fondov, kde Slovensko doslova krváca a muselo vrátiť stámilióny eur za chyby vo verejnom obstarávaní.
Prostredníctvom elektronického kontraktačného systému sa Ministerstvu vnútra SR podarilo pripraviť projekt, ktorý sprehľadnil dennodenné vzťahy štátu a súkromných firiem. Žiaľ, už pri jeho štarte vzniklo mnoho otáznikov hlavne ohľadom ekonomickej efektívnosti. Upozornil na to jeden z blogerov v blogu: Chcete ušetriť? Nepoužívajte elektronické trhovisko.
Dôležitým faktorom je, že neexistuje ani žiadny nezávislý orgán poverený bojom proti korupcii, ktorého existencia by bola v súlade s najlepšími medzinárodnými postupmi.
5. Zníženie počtu samosprávnych celkov - Na Slovensku je v súčasnosti 2 752 obcí, 138 miest a 39 mestských častí Bratislavy a Košíc. Súčasné prerozdelenie kompetencií a tlak na verejné financie narazili na svoje hranice. Situácia, keď všetky obce vykonávajú všetky kompetencie, je ťažko udržateľná.
Autor je odborníkom na verejnú správu v inšitúcii IPAM.
Kliknutím na VYBRALI.SME.SK šírite článok ďalej.
Ďakujem