
Mestské zastupiteľstvo si na začiatku svojho štvorročného mandátu zriadilo komisie ako poradné orgány, ktoré sa majú odborne vyjadriť k predkladaným materiálom. Je preto neprípustné, aby vedenie mesta predložilo 4 body týkajúce sa nakladania s majetkom bez stanoviska komisie financií. Ide o bezprecedentné rozhodnutie predložiť na rokovanie materiál, ktorý má vplyv na financie mesta bez predchádzajúceho stanoviska finančnej komisie. Nezvládnutie celej situácie sa naplno preukázalo pri odpredaji pozemku a vydaním súhlasu zastupiteľstva s predajom výmenníkovej stanice na Bysterci (dnes je tam prevádzka chemickej čistiarne), ktorý bol nakoniec stiahnutý z rokovania.
Vyšší poplatok za komunálny odpad pre dôchodcov, zdravotne ťažko postihnutých a osoby v hmotnej núdzi.
Naše mesto prežívalo finančné "suchoty" v rokoch 2011-2013. V tomto období sme pristúpili k viacerým opatreniam na stabilizáciu financií. Zvýšili sme daň z nehnuteľnosti, zrušila sa prevádzka kina Choč, CVČ, odpredával sa majetok mesta.
Dnes je situácia iná. Mesto má zvýšení príjem z podielových daní vo výške 423 480 eur, znížené výdavky za zlepšené hospodárenie spoločnosti Aquarelax, vďaka čomu sa znížila dotácia o 20 000 eur, v rezervnom fonde pre rok 2016 je naplánovaných 80 000 eur, očakávame preplatenie rekonštrukcie verejného osvetlenia vo výške 223 490 eur. Summa summarum v roku 2016 budeme mať viac financií - 746 970 eur, rok 2015 začínal výrazne horšie.
Z ekonomického hľadiska nás teda nič nenúti zvyšovať poplatok za odpad pre tri chudobou najviac ohrozené skupiny občanov – dôchodcov, zdravotne ťažko postihnuté osoby a osoby v hmotnej núdzi.
Návrh, ktorý som predložil by znamenal zachovanie súčasnej výšky zliav aj pre rok 2016 a v roku 2016 prehodnotiť všetky zľavy poskytované mestom. Návrh neprešiel a tak budú dôchodcovia, osoby zdravotne ťažko postihnuté a osoby v hmotnej núdzi od 1. 1. 2016 platiť za komunálny odpad viac ako doteraz. Stále budeme poskytovať úľavy pre 7 skupín v rozmedzí od 30% do 75% z poplatku.
Dotácie v meste
Podľa pravidiel upravených v nariadení o dotáciách môžu o financie z rozpočtu mesta požiadať športové kluby, kultúrne, sociálne a občianske organizácie. Tieto projekty majú podporiť občiansky aktivizmus a zapojiť občanov do diania v našom meste.
Pri VZN o dotáciách som navrhol 2 podstatné body, ktoré mali 1. upraviť počet žiadostí jedného prijímateľa. Tým by sme mohli podporiť viacero subjektov o financie, pričom by sa vytvoril dostatočne veľký priestor na podporu viacerých subjektov. Návrh, ktorý som predložil hovoril o jednej dotácii na projekt a jednej dotácii na činnosť, ktorú je možné žiadať u primátora a mestského zastupiteľstva. Mestské zastupiteľstvo rozhodlo o zachovaní statusu quo. Platí aj naďalej, že jeden subjekt môže požiadať u primátora a mestského zastupiteľstva o jednu dotáciu na činnosť a 3 dotácie na projekt.
Po 2. primátor mesta nebude musieť ani naďalej zverejňovať kritéria na základe, ktorých sa rozhoduje pri udelení dotácií.
Úlohy pre hlavného kontrolóra
Kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra sa zabezpečuje sledovanie nakladania s finančnými prostriedkami mesta. Tieto kontroly majú nielen informovať občanov a poslancov ako sa hospodári, ale odpovedať na otázku či boli peniaze použité zmysluplne a efektívne.
K návrhu plánu práce hlavného kontrolóra som pristúpil aktívne a predložil som viacero návrhov. Na novembrom zastupiteľstve sme navýšili finančné prostriedky na údržbu zelene, ktoré mali byť použité na jesennú údržbu. Aj vzhľadom na množstvo sťažností, ktoré mi boli adresované na spôsob kosenia, som navrhol vykonať kontrolu použitých financií na túto činnosť.
Za nemenej dôležité považujem vykonanie kontroly v OVS, a. s., v ktorej má naše mesto približne 15 % podiel a podľa Transparency International je ohodnotená známkou C mínus v transparentnosti. Spoločnosť totálne prepadá v etike, zverejňovaní a obstarávaní majetku a personalistike.
Verejnú dopravu v meste využíva množstvo z nás. Súkromnej spoločnosti SAD Liorbus za prevádzku mestskej dopravy a výkon vo verejnom záujme zaplatíme 147 257 eur (2015).
Žiaľ nie všetci kolegovia sa stotožnili s vykonávaním týchto kontrol a hlavný kontrolór na tieto kontroly nedostal mandát.
Zdroje: