
Odhliadnúc od štýlu vedenia zastupiteľstva sa do úzadia dostala aj samotná neschopnosť poslancov akokoľvek zakročiť a nebyť v roli len akýchsi žiačikov v materskej škole, ktorých karhá pani učiteľka. Dosmejme sa, je to vážnejšie.
Kým ZMOS sa zaujíma hlavne o napadaný sneh na chodníkoch a neschopnosť niektorých samospráv ho odhŕňať si vyžiadala už nejednu tlačovku, na pozadí tohto všetkého sa odohráva väčší boj. Veď, ak niekoho prekvapí padajúci sneh v januári (každoročne), uniká nám to najpodstatnejšie. Aj keď je to už dlhodobo diskutovaná téma vo verejnom diskurze. Súčasný systém samospráv na Slovensku, kde všetky obce a mestá vykonávajú všetky kompetencie pri rovnakom prerozdelení financií, je neudržateľný.
Pritom Fekišovce nie sú ojedinelý prípad takýchto zlyhaní. Počas mojich mnohých stretnutí s poslancami a starostami na Slovensku sa ukazujú ako problematické hlavne 3 kľúčové a systematické oblasti: financie, ľudia a vzdelávanie/kompetentnosť volených predstaviteľov.
Nedostatok financií
Prípad Fekišoviec v plnej nahote ukazuje systematicky nefunkčný systém financovania, ktorý u nás máme zavedený. Viac ako 3 000 miest a obcí nie je schopných poskytovať služby v kvalite, akú si jej občania zaslúžia, pri súčasnom nastavení financií. Naviazanosť samospráv primárne na jeden druh dane, o ktorej koniec-koncov rozhoduje vláda, nesie so sebou výrazné riziká. Prvé je spojené s rizikom politických zásahov do výšky ako aj štruktúry plnenia, ktoré sú s daňou z príjmu spojené.
To druhé riziko je úzko prepojené s ekonomickou silou krajiny a výškou jej výberu. Stabilitu príjmu samospráv adekvátnejšie zabezpečí daňový mix, ktorý sa zas nepáči ZMOSu, nie samotným predstaviteľom samospráv. Stabilita príjmu zabezpečí samosprávam dlhodobé plánovanie aktivít spojených so životom v našich obciach a mestách.
Nekompetentnosť volených predstaviteľov v samosprávach
Aj keď sa všetci zamerali na neschopnosť starostky Fekišoviec viesť rokovanie ustanovujúceho zastupiteľstva, druhými aktérmi sú samotní poslanci. Tí, ako nemí účastníci zasadnutia nechávajú voľné pole takémuto neadekvátnemu vedeniu zasadnutia.
Aj tento príklad ukazuje, aký veľký problém majú volení predstavitelia v malých obciach zorientovať sa v množstve zákonov a postupov, ktoré súvisia s chodom obcí. Kým starostovia a primátori majú možnosť priebežne sa vzdelávať (možnosť, nie povinnosť), poslanci z titulu ich výkonu takúto možnosť nemajú vôbec. Absentuje organizácia, ktorá by hájila ich záujmy na celospoločenskej báze, aj keď aj poslanci môžu byť reprezentantami ZMOS-u, nedeje sa tak.
Rozhodnutia, ktoré sú predmetom nekompetentného schvaľovania, vykazujú značné pochybenia a zlyhania. Aj keď existujú príklady pozitívnej motivácie vzdelávať sa, pri tak veľkom počte samosprávnych subjektov nie je jednoducho možné za volebný cyklus dovzdelať všetkých poslancov.
Bez ľudí to nepôjde
Neuralogický bod v každej práci sú ľudia. Absencia odborne erudovaných ľudí, s ktorými chcete pracovať, je v každej obci témou, s ktorou si nevedia rady. O adekvátnom finančnom ohodnotení ani nehovoriac. Verejné funkcie sa v malých obciach stávajú v mnohých prípadoch dedičstvom rodinných generácií.
Kým sa nepohneme z miesta a nezačneme realizovať municipalizačné kroky, prípad Fekišoviec sa, žiaľ, bude opakovať.
Ďakujem aj za podporu na VYBRALI.SME.SK