Tentoraz však nie ako súčasť premyslenej reformy, ale ako politická rekvizita. Kým médiá riešia, kto to navrhuje, samosprávy už roky zápasia s oveľa vážnejšími problémami – a tých je minimálne sedem.
Predĺženie? Áno – ale až po dôslednej očiste systému
Ako fénix z popola sa opäť vynára otázka: má sa predĺžiť funkčné obdobie starostov, primátorov či županov? Moja odpoveď je áno, ale len ako súčasť hlbšej zmeny. Slovensko má už za sebou päťročný cyklus v prípade vyšších územných celkov (VÚC), ktorý bol zavedený za účelom zosúladenia volieb. A bola to správna voľba.
Dnes sa však táto otázka otvára inak. Predkladateľom návrhu je predseda SNS Andrej Danko, čo z diskusie robí viac marketingový ako odborný projekt. Bez širšej stratégie, bez konkrétneho plánu, bez konzultácie so samosprávami.
Medzitým vláda zriadila posty štátneho tajomníka pre samosprávu i vládneho splnomocnenca. Funkcie pribudli, slová zazneli – no reálne kroky neprichádzajú.
Predĺženie je čerešnička. Tu je torta:
Predĺženie funkčného obdobia má zmysel až vtedy, keď bude postavené na zdravých základoch. A tie dnes chýbajú. Ak chceme samosprávy posilniť, musíme najprv vyriešiť týchto 7 zásadných výziev:
1. Finančná nestabilita a podfinancovanie
Závislosť od štátu: Obce a mestá sú závislé na podielových daniach, ktoré štát môže meniť bez primeranej kompenzácie.
Nezaplatené povinnosti: Pribúdajú zákonné úlohy (napr. v školstve, sociálnych službách), ale nie peniaze na ich pokrytie.
2. Demografické zmeny
Starnutie a vysídľovanie: Najmä menšie obce čelia odchodu mladých, nárastu staršej populácie a strate základných služieb.
Suburbanizácia: Naopak, satelitné obce pri veľkých mestách rastú tak rýchlo, že to ich infraštruktúra nezvláda.
3. Zlý stav infraštruktúry
Zanedbané cesty, školy, budovy: Mnohé obce si nemôžu dovoliť ani údržbu, nieto rozvoj.
Základná infraštruktúra chýba: V 21. storočí stále nemáme v každej obci kanalizáciu či vodovod.
4. Nedostatok odborných kapacít
Jednoosobové úrady: Malé obce majú často len jedného zamestnanca. To nestačí na modernú verejnú správu.
Komplikované výzvy: Nedostatok právnikov, projektantov a expertov bráni samosprávam čerpať eurofondy.
5. Nestabilná legislatíva a centralizácia
Príliš časté zmeny zákonov: Samosprávy nemajú čas ani prostriedky reagovať.
Znižovanie autonómie: Napríklad reforma stavebných úradov ide proti princípom samosprávy.
6. Klimatické a environmentálne výzvy
Extrémy počasia: Povodne, sucho, víchrice – samosprávy na to nemajú plány, kapacity ani prostriedky.
Zeleň a odpady: Narastajúce požiadavky na ekologické riešenia narážajú na realitu rozpočtov.
7. Slabý hlas samospráv v národnej politike
Obmedzený vplyv ZMOS-u, Únie miest či SK8: O budúcnosti samospráv sa často rozhoduje bez ich aktívneho hlasu.

Záver: Samospráva nie je parkovisko pre nápady politikov
Predĺženie funkčného obdobia môže mať význam, ale len vtedy, ak bude súčasťou komplexnej reformy, ktorá rieši skutočné problémy. Reforma verejnej správy bude zameraná na všetky úrovne – samosprávu obecnú, mestskú aj krajskú, nevynímajúc centrálnu úroveň. Ministerstiev máme viac ako kvetov na lúke. Bez systémových zmien pôjde len o ďalšiu marketingovú nálepku bez hodnoty. Demokrati pre Slovenské samosprávy ponúkajú predvídateľné financovanie, legislatívnu stabilitu, odborné zázemie a silnejší hlas. Až potom má zmysel hovoriť o tom, že cyklus ich práce by sa mal natiahnuť.Čo si o tom myslíte vy? Má predĺženie funkčného obdobia zmysel už dnes, alebo by malo nasledovať až po reforme systému? Podeľte sa o svoj názor v komentároch alebo diskusii na sociálnych sieťach.