
Existujú oba typy nákupných centier a každý má svoje výhody. Plechové škatule na okrajoch miest stoja na lacnejšom pozemku, môžu by spravidla väčšie a ako nájomca sa zmesí aj veľký hypermarket. Nemajú problém s parkovaním. A periférne prostredie strpí lacnejšiu stavbu. Tento typ nákupného centra má ale jednu veľkú nevýhodu pre developera - ľudí treba presvedčiť, aby sa na kraj mesta dopravili. A druhú veľkú nevýhodu z urbanistického hľadiska - vyľudňuje skutočné centrá miest.
Nákupné centrá priamo v strede sídla bývajú pre nedostatok voľného priestoru menšie a vyžadujú si vyššiu architektonickú úroveň či použitie drahších materiálov. Oveľa drahšie sú pozemky. Ľudia sú nervóznejší z nedostatku parkovacích miest, no tento problém už stavbári anulovali umožnením vziku rozsiahlých podzemných parkovísk. A do takéhoto strediska sa spravidla zmestí len supermarket. Najväčšia výhoda z hľadiska developera je, že ľudia sú okamžite v blízkosti centra. Z urbanistického hľadiska je tiež prínosom - takéto nákupné centrum je nielen mestotvorným prvkom, ale aj podporuje pobyt ľudí v centre mesta.
Koncept Aupark spoločnosti HB Reavis je tým druhým typom nákupného centra. Pobočky v Piešťanoch a Žiline na slovenské pomery až nevídaným spôsobom rešpektujú okolitú zástavbu, nie sú trňom v oku. Práve naopak, obe stavby dotvorili ulice či vytvorili nové, kultivované mestské bulváry. Destináciu vytvorili z celého svojho okolia, nesnažili sa byť sami o sebe architektonickou dominantou.
To isté robí aj Aupark Košice (www.auparkkosice.sk). Ale ako sa na druhé najväčšie mesto patrí, viac vyniká. Zvlášť, keď nejde o súčasť zástavby, ale solitér na bývalom parkovisku obkolesenom dopravnými tepnami. Pred budovou je veľkorysé námestie, ktoré by stavbár v prvotno-pospolenej ére developingu zastaval. Tiež pripojená budova s kanceláriami nemá ambíciu dominovať výškou mestu. Naopak, plynulo tvorí jednu líniu s nasledujúcimi panelákmi. Spolu s vedľajšou sklenou budovou Hiltonu vytvorili v nádhernom historickom jadre Košíc odtlačok doby, kedy sa na Slovensku opäť vo veľkom stavalo. Aj keď príznačné je, že táto éra vztýčila svoje stavby v centre Košíc až na svojom konci. Pre mnohé globálne spoločnosti pracujúce v oblasti developingu je východ Slovenska predsa len periféria.
Dokazuje to zloženie nájomcov. Košičania plnia web sťažnosťami, že čakali H&M, C&A, Zaru, Peek&Cloppengung. Tieto značky do Košíc nejdu vôbec, alebo nemajú záujem o ďalšiu pobočku, pretože sú v konkurenčnej Optime, v škatuli na okraji centra. To značí o jedinom: kúpyschopnosť a podobné ukazovatele tu firmy nevidia ružovo. Otázne teda je, ako HB Reavis rátal, keď tu Aupark plánoval. Možno prístup veľkých módnych značiek pôvodne nebol taký odmietavý. Pre Aupark ako projekt je to každopádne veľká rana a dokazuje to aj jeho smiešna, tajnostkárska komunikácia nájomcov pred otvorením. Košičania budú musieť pre módu stále chodiť do Optimy.
Podobne slabé je to vo food-courte, aj keď ten z hľadiska obratu asi nie je absolútne kľúčovou kategóriou nájomcov. Auparku sa tam nepodarilo pritiahnuť v podstate nikoho normálneho, až na Subway a Papa Chicken. Aj v oveľa menšej Žiline má aj Nordsee či Burger King. V Košiciach rôzne "no-namy" a k tomu ešte dve prázdne miesta.
Inak Aupark ponúka všetko, čo by mohol návštevník očakávať v modernej architektúre a prehľadnom, presvetlenom a príjemnom prostredí. Takmer každý, kto v súčasnosti pôsobí na trhu nákupných centier na Slovensku, má v tomto Auparku svoje zastúpenie. Alltoys, Baťa, Bepon, Biopark, Camaieu, Deichmann, Exisport, Fann parfumérie, Hráč, Intimissimi, Mania, Manufactura, Office 1, Reshoes, Robel, S.Oliver, Spleen, Tchibo a ďalšie.

Panta Rhei tu ponúkla ďalšiu obrovskú predajňu aj so svojimi sesterskými značkami Da Vinci a Café Dias. Aj keď, domáca kaviareň tu má zatiaľ zo všetkých pobočiek najmenšiu charizmu. Billa opäť potvrdzuje, že niet na Slovensku krajšieho supermarketu. Oddelenie čerstvých potravín sa ešte viac podobá na živú tržnicu. Akurát jedna zvláštna novinka - v košickom Auparku sa do Billy nevchádza cez čerstvú ovocie, zeleninu či pečivo, ale cez konzervy a toaletné papiere. Firma totiž skúsila inú stratégiu - keď vojdete, vľavo vás víta kompletný sortiment Clever a vpravo dlhý regál s výrazným označením Akcia. Zrejme testuje nový prístup, ktorý ukáže, či bude novinku implementovať aj inde. Prekvapením, a prvýkrát pozitívnym, je škaredé káčatko 101 Drogerie. Firma, ktorá dosiaľ evidentne neinvestovala ani korunu do toho, aby jej predajne dobre vyzerali, dostala konečne fazónu. Nečudo, ak chce byť v Auparku, nesmie robiť hanbu. A v predchádzajúcich pobočkách hanbu robila.
Nové nákupné centrum robí centrum mesta Košíc svetáckejším a zároveň mu neuberá z čara. No je tu jedno riziko - veľa z obchodov a bánk, ktoré otvorili v Auparku, má už svoje pobočky na priľahlej Hlavnej ulici. Nenapadne im zatvoriť? Ak áno, môže to byť pre centrum nepríjemná rana. Rozhodnú Košičania a ich peňaženky.
Aupark Košice sa atraktivitou budovy a prominentnosťou umiestnenia dostáva hneď za Aupark Bratislava, možno až na jeho úroveň. No skladbou nájomcov je určite až za Auparkom Žilina, ktorý o silné módne značky a dobrý food-court núdzu nemá. Výsledkom je, že v porovnaní s bratislavským majú Košice slabší Aupark. Ale v daných podmienkach najlepší, aký môže byť.
Fotogaléria Aupark Košice: Čo všetko nové prináša najúspešnejší domáci koncept nákupného centra a jeho nájomcovia

Pohľadu z hlavného vchodu niečo chýba - nevidno ani obchody, ani zaujímavý vizuálny prvok. Zostáva len priestor sám

Pohľadu z hlavného vchodu niečo chýba - nevidno ani obchody, ani zaujímavý vizuálny prvok. Zostáva len priestor sám

Nesmú chýbať priehľadné schody

Jasná a prehľadná nákupná galéria - typická pre Aupark

Jedna typická "auparková" vec chýbala - dlhé, kľukaté chodby k toaletám. Zmizli a je to tak lepšie

Úplne sa zmenil aj dizajn toaliet. Kuriózna bola kontrola čitoty, ktorú sme zažili v nedeľu večer: dobehla zababušená blondínka, popodpisovala výkazy o kontrole a šup preč. Celé čistenie trvalo 10 sekúnd

Je to neuveriteľné, ale majiteľ 101 Drogerie objednal interiérový dizajn. Predajňa konečne začína vyzerať dobre

Billa v Košiciach skúša nový, menej atraktívny vchod. Žiadna zelenina a pečivo, ale konzervy či toaletný papier. Obchodnú logiku to má: po vstupe do predajne ihneď vidíte akciový tovar. Vľavo Clever produkty, v pravo sezónne akcie


Oddelenie čerstvých potravín tu však vyzerá úžasne. Doslova ako tržnica niekde v Barcelone




Klasické, veľké a príjemné Panta Rhei so svojimi značkami Da Vinci a Café Dias. Zdá sa nám však, že firma uberá na dekoratívnosti a prezdobenosti Café Dias, čo jej trochu uberá na atmosfére. Špecifické je, že veľkomederské kníhkupectvo má gigantickú pobočku len desať minút chôdze od Auparku. Veľkolepý poschodový Palác kníh v historickej budove na Hlavnej ulici. Veríme, že ho nová pobočka neohrozí

Na najvyššom poschodí nájdete aj strešné záhradky. Nepôsobia, že sú projektované na vstup ľudí





Okrem Subway, ďalšej pobočky slovenskej siete Papa Chicken a ázijského bistra nájdete jednu vývarovňu s dvoma okienkami - jedna sa štylizuje do slovenskej, druhá do maďarskej kuchyne. Jednoducho presne rysované pre slovenského zákazníka, ktorý sa chce dobre "dotlačiť" za pár eur. Aupark už viac tlačil aj na vizualitu vývarovní, vidno ruku dizajnéra. No vidno tiež, že prevádzkovateľovi tento prístup nie je jasný. Menu - boardy síce boli na televízoroch, ale škaredé a tmavé. Branding ledabolo nalepené, personál otrávený

Druhý víkend v prevádzke celkom zmohol živé kvety v hale. Aupark, treba aj polievať!