
Ten prvý roky internet zanedbával a teraz sa s ním ako tak borí. Martinus naopak, roky budoval pozíciu na webe a teraz sa ju snaží preniesť do ulíc a uličiek nákupných centier.
Na Slovensku je ešte jeden veľmi veľký predavač kníh. Jeho kníhkupcetvá sa volajú Bene Libri alebo Modul a prevádzkuje ich firma TK Belimex. Akékoľvek staršie, často zanedbanejšie kníhkupcetvo v centrách slovenských miest poznáte, s veľkou pravdepodobnosťou patrí tejto firme. Postupne skupovala staré kníhkupcetvá mimo sietí, alebo menšie siete a teraz má takmer štyridsať pobočiek. Najviac zo všetkých.
Po procese zlučovania pod jednu značku sa dalo čakať, že nadobudnutú sieť bude firma zveľaďovať. Už niekoľko rokov to skôr vyzerá, že cieľom je nechať predajne schátrať a zatvoriť. Zvlášť, ak konkurencia silne postupuje a ukazuje nové spôsoby predaja (kvalitný interiér, vernostné systémy, vyššia kvalita služieb, akcie pre milovníkov kníh) či nové možnosti zárobku (vlastné kaviarne ako Café Dias či jej obdoba v Martinuse, predajne ako Da Vinci).
Teraz však prišiel konečne nový impulz - dlho očakávaný vstup na internet, druhý a rovnocenne dôležitý predajný kanál, bez ktorého sa budúcnosť kníhkupca neobíde.

Toto je súčasť kampane, ktorá vstup Bene Libri na internet uvádza. Tvárou kampane je spevák, ktorý nemá s knihami spoločné absolútne nič. Plagát vyzdvihuje jeho autorstvo akejsi piesne a jeho výrok, že odteraz “aj on” nakupuje len na TKLibri.com. To je tá nová značka - nič nehovoriaca doména pod nič hovoriacim názvom. Konkurenčné výhody pod prázdnym sloganom “Lepší svet kníh” uvádzajú v odrážkach banality ako “interaktívny objednávkový systém” a “atraktívny výber noviniek” a “vernostný program”. Končia sa obligátnym a ešte omnoho viac.
Táto "Knižná revolúcia" sľubuje nižšie ceny až o 40 %, čo môže byť napriek hlúpemu marketingu skutočnou konkurenčnou výhodou. Keďže na Slovensku nie je žiadny monopol, ktorý by držal ceny a rozhodne to nie je oblasťou, v ktorej by si kníhkupci a distribútori žili v hojnosti vďaka vysokým maržám, plošné a zásadné znižovanie cien kníh čakať nemožno. Možno na nepredajné tituly - výpredaj “lacných kníh” má firma už na Obchodnej ulici (Svet knihy) a nebude revolúciou, ak ho prenesie na internet. Letmý pohľad na web však o žiadnej zásadnej cenovej revolúcii nesvedčí. Ceny sú obdobné, ako inde.
Druhou reálnou výhodou môže byť prísľub možnosti osobného odberu vo všetkých kamenných prevádzkach. Ako a či to tak naozaj funguje, či má firma skladový systém, ktorý mi okamžite povie či si môžem po knihu prísť do prevádzky v Novákoch, to je otázka. Neodpovedá na ňu ani web.
A ten je tretím kritickým bodom. Ignoruje akékoľvek poznatky o predaji cez internet od vzniku internetu do terajších dní. Je to jeden z najhorších e-shopov s knihami, ktoré sú na Slovensku v prevádzke. Napriek tomu, že na ňom “Tomi Popovič” nakupuje výhradne. Nezávidím mu.
Sieť Bene Libri / Modul sa hneď prvým krokom po vybudovaní siete vyzliekla donaha a ukázala, či sa musia Panta Rhei a Martinus musia aspoň trochu báť. Odpoveď je rozhodné nie. Majitelia sú, zdá sa, knižný antitalent. Jediný relevantný partner je pre nich Gorila, ktorá však zatiaľ vie predávať len na webe. A tri silné siete kamenných obchodov sú na Slovensku predsalen veľa. Ktorý z nich má momentálne najväčšiu šancu neprežiť?